بهبود زخم های بیماران با گل همیشه بهار

به گزارش ربات کشاورز مسوول فنی مرکز خدمات تخصصی تولید فرآورده های دارویی پژوهشکده گیاهان دارویی اظهار داشت: گل همیشه بهار با نام علمی Calendula officinalis باتوجه به قیمت مناسب و در دسترس بودن آن، می تواند در درمان زخم ها مورد استفاده قرار گیرد و بعنوان یک روش درمانی در بیمارستان ها و منازل برای بهبود زخم های بیماران تجویز و استفاده گردد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر حورا آموزگار، داروساز و مسئول فنی مرکز خدمات تخصصی تولید فرآورده های دارویی این پژوهشکده عنوان کرد: از خواص گل همیشه بهار می توان به درمان مشکلات مختلفی اشاره کرد؛ همچون انواع بثورات جلدی، آلرژی، اگزما، درماتیت، ورم و التهاب ناشی از گرفتگی عضلات، لطمه های عضلانی و رگ به رگ شدن، التهاب چشم و خارش ناشی از التهاب ملتحمه و عفونت های قارچی.

وی اظهار نمود: تحقیقات گیاه شناسان نشان میدهد که گل همیشه بهار از نوع کالاندولا، حاوی عناصر فعال مختلفی ازجمله انواع آنتی اکسیدان ها و روغن های فرار است. بوی قوی و رنگ روشن این گل به خاطر وجود همین عناصر است که موجب دفع برخی از انواع قارچ ها، حشرات و آفات می شود. همین طور گردش خون را بهبود می بخشد و التهاب را کنترل می کند.

آموزگار با اشاره به اینکه رادیکال های آزاد یکی از مهم ترین عوامل زوال سلولی و پیری است، اظهار داشت: کالاندولا نه فقط لطمه های اکسیدکننده ی رادیکال های آزاد که بر بافت های حساس بدن ازجمله چشم تاثیر می گذارند را کنترل می کند، بلکه با عفونت های پوست، عفونت های دستگاه تناسلی و دستگاه گوارش نیز که ناشی از ویروس ها و باکتری هاست، مقابله می کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده که گل همیشه بهار می تواند از رشد باکتری در زخم ها پیشگیری کند و حتی می تواند علایم در رابطه با شیمی درمانی و انواع درمان های در رابطه با سرطان را کم کند. قابلیت گل همیشه بهار برای کمک به درمان زخم ها، به سبب تحریک تولید سلول های بافت پوششی است و این خاصیت به سبب وجود گلیکوپروتئین ها و نوکلئوپروتئین هاست.

وی به افزایش سرعت چرخه ی سلولی و بهبود تولید کلاژن این گل بهاری اشاره و اشاره کرد: در طب سنتی از محصولات تهیه شده از گل همیشه بهار برای درمان زخم های داخلی و خارجی استفاده می نمایند و علاوه بر افزایش سرعت بهبود زخم، از عفونی شدن آن پیشگیری می کند. حتی امروزه نیز از محصولات تهیه شده از کالاندولا برای بهبود و سرعت بخشیدن به ترمیم اِسکارها (جای زخم)، پس از عمل های جراحی استفاده شده و درد ناشی از پرتو درمانی را نیز می کاهد.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی؛ او در آخر اظهار نمود: تی ترپنهای موجود در گل های این گیاه مهم ترین اجزای ضد التهابی آنرا می سازند. گل همیشه بهار واجد خواص ضد التهابی، ترمیمی و ضد میکروبی است بدین جهت در درمان التهاب های پوستی، اگزما، ترک ها و انواع زخم ها استفاده می شود.

منبع: