معاون پژوهشی جهاددانشگاهی علم و صنعت با اشاره به پروژه موفق قطار ملی مترو: توانمندی، اثر تحریم ها را می کاهد

به گزارش ربات کشاورز معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علم و صنعت با اشاره به توانمندی پژوهشگران کشور در اجرای موفق پروژه قطار ملی مترو اظهار داشت: در زمینه هایی که توانمندی خوبی در کشور داشته ایم و دستاوردهای آن بروز و ظهور کرده است، تحریم ها کمترین اثر را روی کشور گذاشته است و این مسئله به خوبی از دیدگاه سطوح مدیریتی و عمومی کشور قابل مشاهده می باشد.

روز پنجشنبه گذشته و با حضور رئیس جمهور، از پروژه مهم اولین قطار ملی مترو که با دانش بومی پژوهشگران کشور تولید شده است، رونمایی گردید. سیستم رانش که به لحاظ فناوری، پیچیده ترین قسمت قطار مترو شمرده می شود و در صنعت متروسازی از آن بعنوان مغز، قلب، سیستم اعصاب و ماهیچه های یک قطار نامبرده می شود، به همت پژوهشگران جهاد دانشگاهی طراحی و تولید شده است. حالا ایران در جمع ۱۰ کشور دنیا در زمینه طراحی و تولید سیستم رانش قرار گرفت.

دکتر حمیدرضا صادق محمدی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص اجرای این پروژه مهم در مجموعه جهاد دانشگاهی علم و صنعت اظهار داشت: پروژه قطار ملی مترو که توسط ریاست محترم جمهور رونمایی گردید، برمبنای یک هدف اساسی شکل گرفت که از مجموعه توانمندی های موجود در کشور در بخش های دولتی و خصوصی، خصوصاً مجموعه های دانش بنیان در اجرای این پروژه بهره بگیرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علم و صنعت اضافه کرد: در آخر یک مرحله مهم یعنی اثبات توانمندی داخلی در زمینه ساخت قطار ملی مترو به روشنی می توان مشاهده کرد که با تصمیم گیری صحیح، برنامه ریزی درست و هدفمند، حمایت و پشتیبانی مناسب، در کنار چینش درست نقش آفرینان، خیلی از اهداف بزرگ، قابل تحقق هستند. اگر هر کدام از این مراحل به درستی انجام نشده بود، بطور قطع در دستیابی به این هدف ناکام بودیم؛ در حقیقت، در اجرای پروژه قطار ملی مترو، ریل گذاری صحیحی برای به ثمر رسیدن این پروژه صورت گرفت.

دکتر صادق محمدی اشاره کرد: کار مهمی که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در پروژه قطار ملی مترو انجام دارد، هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق، اختصاص بودجه و انتخاب مناسب نقش آفرینان بود و در کنار آن نظارت و پشتیبانی از اجرای آن بود. نقش آفرینان در یک پروژه می توانند شرکت های دولتی یا خصوصی، شرکت های دانش بنیان، سایر مجموعه های فناورانه همانند جهاد دانشگاهی یا هر نهاد متناسب دیگری باشد.

وی تاکید کرد: اما نکته اصلی، انتخاب و چینش درست نقش آفرینان است؛ این کار درست مانند چیدن قطعات یک جورچین کنار هم است که اگر هر قطعه به درستی انتخاب نشده و در جای مناسب خود قرار نگیرد، در نهایت تصویر کامل نشده و نتیجه ای در برنخواهد داشت. در هر پروژه، باید مدیریت کلان مسنجمی بر فعالیت مجموعه نقش آفرینان اعمال شود.

چشم انداز حرکت به سمت توسعه فناوری قطارهای پرسرعت

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علم و صنعت اضافه کرد: همچون اولویت ها و فناوری های مورد نیاز کشور که می توان پس از پروژه قطار ملی مترو به آن پرداخت، قطارهای پرسرعت است. فناوری قطارهای پرسرعت با محدوده سرعت ۳۰۰-۲۰۰ کیلومتر در ساعت، مبتنی بر سیستم های رانش الکتریکی است که عموماً از شبکه برق بالاسری (مانند متروی تهران – کرج) استفاده می کنند؛ البته تفاوت هایی در فناوری سیستم رانش قطار مترو با سیستم رانش قطار پرسرعت وجود دارد، اما مجموعه هایی که توان توسعه فناوری سیستم رانش قطارهای مترو را داشته باشند، با تمهید امکانات و پشتیبانی مناسب، امکان توسعه فناوری سیستم رانش قطارهای پرسرعت بین شهری را نیز خواهند داشت. می دانیم که ناوگان ریلی بعنوان اقتصادی ترین روش حمل و نقل محسوب شده و برای خطوط قطارهای مسافری پرسرعت یکی از خطوط که توجیه اقتصادی دارد، خط قطار تهران – مشهد است.

دکتر صادق محمدی اشاره کرد: فناوری سیستم رانش الکتریکی در کشتی های بزرگ جدید نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کشورهایی که به فناوری سیستم رانش الکتریکی دست پیدا می کنند، در گام های بعدی می توانند در حوزه های دیگری مانند قطار پرسرعت یا کشتی نیز فعالیت کنند. همه این موارد مستلزم داشتن دیدگاه کلان در کشور و برنامه ریزی بلندمدت دراین زمینه است. ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورتی ناظر بر تمام کارهای توسعه فناوری در این حوزه می باشد که می تواند دراین زمینه هدف گذاری و برنامه ریزی کند.

گسترش زمینه اشتغال و کارآفرینی در بخش های مختلف

وی تاکید کرد: با پشت سرگذاشتن این مرحله (رونمایی از قطار ملی مترو)، مرحله عظیم تری پیش رو داریم. در مرحله قبل، توسعه فناوری موضوع اصلی بود و در این مرحله، به تداوم برنامه ریزی شده کار و تصمیم های کلان تر نیاز داریم. ادامه این پروژه و فناوری هایی که به تبع آن مورد نیاز است، بسیار حائز اهمیت هستند. باتوجه به ظرفیت متروی تهران، تا ۵ سال آینده برمبنای اظهارات مسئولان به دو هزار دستگاه واگن نیاز داریم که نیازمند برنامه ریزی دقیق برای اجرای این پروژه است. در کنار آن بحث نیاز خطوط متروی کلانشهرها و سایر شهرهای کشور به واگن مترونیز مطرح است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علم و صنعت اضافه کرد: در هر زمینه از توسعه تکنولوژی روز دنیا که فعالیت موفق صورت گیرد، می تواند زمینه کار و توسعه فناوری های مرتبط در حوزه های دیگر را فراهم کند؛ درست همانند رشد درختی که از آن می توان بهره گرفت و نهال های جدیدی را غرس کرد. از طرف دیگر، به لحاظ اقتصادی و از دیدگاه اشتغال نیز وقتی قطارهای مترو با درصد بالای ساخت ایران (داخلی سازی)، در کشور تولید و ساخته شود، قطعات یدکی آن نیز در داخل تولید می شود؛ بحث تعمیر و نگهداری هم در سطوح مختلف رده های تعمیراتی در داخل انجام می شود. بعنوان مثال، در صنعت خودرو وقتی تیراژ تولید افزوده می شود، نقش آفرینان این صنعت نیز در کشور بیشتر گردیده و شرکت های مختلفی در زمینه ساخت قطعات یدکی و ارائه خدمات فعال می شوند. با افزایش تیراژ تولید، هزینه های تولید نیز کاهش پیدا کرده و در این شرایط می توان کیفیت تولید را ارتقا داد و محصولات با رقابت پذیری بالاتری تولید کرد. در این شرایط زمینه اشتغال و کارآفرینی خوبی در کشور ایجاد و فضا برای فعالیت جوانان خصوصاً نیروهای نخبه در کشور فراهم می شود.

وی تاکید کرد: در کنار ظرفیت ریلی و نیازهای ایران، بازار کشورهای منطقه به ویژه آنهایی که از لحاظ توسعه خطوط ریلی در سطح پایین تری از ایران هستند نیز مطرح است که بازار قابل توجهی محسوب شده و ورود به این بازار، نیازمند هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق در سطح کلان در کشور، ارتباطات منطقه ای و انعقاد موافقت نامه ها و قراردادهای دو و چندجانبه منطقه ای است. پروژه قطار ملی مترو نشان داد که برنامه ریزی، انتخاب و چینش نقش آفرینان و کار تیمی با چه نتایج درخشانی همراه بوده است که این تجربه ها می تواند در پروژه های بزرگتر هم مورد استفاده قرار گیرد.

توانمندی، اثر تحریم ها را کاهش می دهد

دکتر صادق محمدی با اشاره به توانمندی پژوهشگران کشور در اجرای موفق پروژه قطار ملی مترو اظهار داشت: در زمینه هایی که توانمندی خوبی در کشور داشته ایم و دستاوردهای آن بروز و ظهور کرده است، تحریم ها کمترین اثر را روی کشور گذاشته است و این مسئله به خوبی از دیدگاه سطوح مدیریتی و عمومی کشور قابل مشاهده می باشد. باید به این اصل توجه داشت که همه کشورها، سازمان ها و شرکتها به دنبال منافع ملی، سازمانی و شرکتی خود هستند؛ آنچه در زمینه همکاریهای بین المللی حائز اهمیت می باشد، این است که در چنین فضایی ایران نیز باید نقش تعیین کننده ای در این همکاریهای مشترک داشته باشد.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر، مدیریت امور مهم و کلان در کشور باید بر طبق عزم ملی، هماهنگی حاکمیتی و تخصصی بهینه منابع استوار باشد و این اصل از اهمیت به سزایی برخوردارست. نباید تنها در وضعیت تحریم و مشکلات ارزی، گرایش به داخل پیدا نماییم و با رفع تحریم ها و گشایش سیاسی و اقتصادی، بلافاصله متمایل به خارج شویم و به توانمندی داخلی توجه کمتری داشته باشیم، این مساله ناظر بر فعالیت دولت فعلی، قبلی یا بعدی نیست، بلکه از دیدگاه من و خیلی از صاحبنظران، یک اصل عمومی و دائمی است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علم و صنعت اضافه کرد: مردم انتظار دارند به جهت سربلندی و استقلال کشور، به جهت توسعه اشتغال و کارآفرینی و پشتیبانی از نیروهای جوان کشور، در جایی که توانمندی داخلی قابلی وجود دارد، از ظرفیت و توان داخل حمایت شود؛ البته در این بین توجه به کیفیت مناسب محصولات و خدمات، رعایت استانداردها و قیمت مناسب و حقوق مصرف کنندگان هم بسیار حائز اهمیت می باشد.

وی اشاره کرد: بازار کشور نباید به آسانی در اختیار کشورهای آمریکایی، اروپایی یا هر کشور دیگری شامل شرقی یا غربی قرار بگیرد. اگر شرکت های خارجی قصد ورود به بازار کشور را دارند، باید از آنها امتیاز متقابل گرفته شود. امتیاز متقابل به مدلول انتقال دقیق و کامل دانش فنی در مواردی که برای توسعه سریع فناوری نیاز داریم تا بتوانیم در آینده با دانش بومی، آنرا بومی سازی نماییم. همین طور در چنین همکاری هایی از موضوع صادرات محصولات مشترک به سایر کشورها و حتی خود کشور طرف همکاری هم نباید غفلت کرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علم و صنعت تاکید کرد: کشور به یک کلان نگری در سطح مدیریت های عالی نیاز دارد و تصمیم ها نباید با تغییر دولت ها یا مجلس ها، دستخوش برخی هیجانات یا تغییرات ناگهانی شوند. شخص مدیران نباید تک تک و بصورت مجزای از یکدیگر تصمیم گیرنده باشند و لازم است کلان نگری در تدوین سیاست های اساسی و اجرای آنها در سطح کشور بیش از پیش جدی گرفته شود.

منبع: