خاک شیر، گیاهی مفید برای روزه داران در ماه مبارک رمضان

به گزارش ربات کشاورز خاک شیر گیاهی است علفی یک ساله یا دو ساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر هم می رسد، قسمت پایین گیاه کرک دار و بالای آن بدون کرک است. تخم این گیاه که همان خاکشیر است، ریز و کمی دراز و معمولا به دو رنگ وجود دارد: قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری قرمز تیره. دانه های خاک شیر حاوی مقادیر زیاد و متنوعی از اسیدهای چرب مفید برای بدن و همینطور منبع غنی از پتاسیم، آهن، سدیم و کلسیم می باشند.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر حسن فلاح حسینی متخصص فارماکولوژی و عضو هیات علمی این پژوهشکده در مورد این گیاه دارویی اظهار داشت: خاک شیر از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و در رفع تشنگی و پیشگیری از گرمازدگی در فصل تابستان بخصوص در ماه مبارک رمضان موثر است.
وی اظهار نمود: در طب سنتی خاک شیر بعنوان ملین، اشتهاآور، تب بر و مقوی معده استفاده شده و با تأثیر بر میزان تیروکسین دمای بدن را می کاهد. بهترین زمان مصرف خاک شیر چه به صورت منفرد و چه در ترکیب با داروهای دیگر بامداد ناشتا است که بهترین اثر را در تقویت کبد و معده و پاک سازی سموم دارد و در طول روز زمانی که معده خالی است بهتر است مصرف شود. دانه آن می تواند مقدار زیادی آب درون خود نگه داشته در نتیجه نیاز بدن نسبت به کمبود آب در این ماه مبارک تأمین می شود.
فلاح حسینی با بیان اینکه خاک شیر خاصیت ضدعفونی کنندگی داشته و به تنظیم دستگاه گوارش کمک می نماید، اضافه کرد: این گیاه التهاب ناشی از اسهال را از بین می برد و مانع بازگشت اسید معده می شود و اگر به جای شکر، از عسل برای شیرین کردن شربت خاک شیر استفاده کنید، پس از افطار کمتر گرفتار دل ضعفه می شوید.
عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با بیان اینکه یکی از مهم ترین عملکردهای شربت خاک شیر در ماه رمضان، ادرارآور بودن آن است، اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان، کلیه ها به علّت کم آبی بدن مبتلا به اختلال می گردند. شربت خاک شیر کلیه ها را تقویت می کند، ادرار را زیاد می کند و سموم را از بدن خارج می کند. این کار به خنک شدن بدن هم کمک می نماید.
وی در انتها تصریح کرد: برخی از افراد پس از مصرف خاک شیر امکان دارد سردرد بگیرند این گونه اشخاص باید خاک شیر را با کتیرا میل کنند.

منبع: