در نشست مجازی آمایش آموزش عالی مهارتی جهاد دانشگاهی مطرح شد آمایش سرزمین و آموزش عالی در خدمت توسعه مهارت و بازار کار قرار گیرد

ربات کشاورز: نشست مجازی آمایش آموزش عالی مهارتی با سخنرانی حسن طائی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در موسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اجرا شد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و معاون سابق اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: نرخ مشارکت اقتصادی در ایران ۴۰ درصد و نرخ مشارکت منابع انسانی ۴۶ درصد است؛ این نشان داده است که نه فقط نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ما مطلوب نمی باشد بلکه در نرخ مشارکت منابع انسانی با متوسط جهانی که بالای ۶۵ درصد است نیز فاصله بسیاری داریم.
در این جلسه که مدیران و کارشناسان معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی و علمی کاربردی جهاد دانشگاهی حضور داشتند، مسائل مختلف در ارتباط با آمایش سرزمین و اصول در رابطه با آن، سیاست گذاری و برنامه ریزی، آمایش آموزش عالی و آمایش نیروی انسانی، تعاملات نهادی و… مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به تعریفی از آمایش سرزمین پرداخت و اظهار داشت: منظور از آمایش سرزمین رسیدن به مطلوبترین توزیع ممکن جمعیت توسط بهترین شکل توزیع فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در پهنه سرزمین بوسیله برقراری تعامل بین عناصر جمعیت، اقلیم و فعالیت هاست. آمایش آموزش عالی نیز بعنوان زیرمجموعه برنامه ریزی آمایش سرزمین شامل اقدامات ساماندهی و نظام بخشی به مراکز آموزش عالی با رویکرد سرزمینی (امکانی) در سطوح ملی و منطقه ای بر طبق جهت گیری های توسعه کشور در قالب تلفیق برنامه ریزی های از پایین به بالا و بلعکس، با تاکید بر قابلیت ها، توانمندیها و محدودت های منطقه ای صورت می گیرد.
مهارت با آموزش و تلاش زیاد به دست می آید
وی به تعریف خود از مهارت و اهمیت این مورد پرداخت و خاطرنشان کرد: مهارت یعنی دانستن و توانستن است و در حقیقت مهارت توانایی انجام کاری مشخص است و فرد با این قابلیت ها زاده نمی گردد بلکه مهارت با آموزش و تلاش زیاد به دست می آید. مهارت اکتسابی است و امکان دارد پروسه مهارت آموزی چندین سال طول بکشد تا فرد بعنوان مهارت دیده تلقی شود. در کسب مهارت تنها آموزش کافی نیست؛ تمرین و تکرار و تجربه پس از کسب آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
دکتر حسن طائی ضمن اشاره به اهمیت یادگیری اضافه کرد: یادگیری مهارت های مختلف در زندگی شخصی، تحصیلی و شغلی به افراد کمک فراوانی کرده و راه های موفقیت را برای او هموار می سازد؛ البته باید به این نکته توجه داشت که کسب مهارت در جهت استعدادهای یک فرد بسیار مهمست.
وی با طرح این مورد که مساله اصلی چیست عنوان کرد: این سوال مهمست که من کیستم؟ دانش آموختگان چه مهارت هایی را نیاز دارند؛ کارفرمایان به چه مهارت هایی نیاز دارند، نحوه تعیین انواع مهارت ها و سطح کیفیت مورد نیاز کارفرمایان و چگونگی استمرار انطباق فرد با شغل در این حوزه بسیار مهمست.
دکتر طائی در بخش دیگری از این وبینار به چرخه فعالیتهای اقتصادی و جایگاه مهارت در این چرخه اشاره نمود و تصریح کرد: در محیط کسب و کار چرخه فعالیتهای اقتصادی، کارگزاران، عوامل تولید و بازارها قرار دارند؛ در این فضا مراکز علمی کاربردی باید بدانند با چند بازار سر و کار دارند. اما این مراکز در بازار خدمات نیرو ها را تحویل می گیرند و با تربیت و مهارت آموزی به بازارکار تحویل می دهند. برنامه ریزی و تعامل بین این دو بازار بسیار اهمیت دارد که نباید مورد غفلت قرار بگیرد.
نرخ مشارکت اقتصادی در ایران ۴۰ درصد است
وی ضمن اشاره به مقوله مهم نرخ مشارکت اقتصادی و پنجره جمعیتی کشورمان که از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۳۰ در نظر گرفته شده است اضافه کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در ایران ۴۰ درصد و نرخ مشارکت منابع انسانی ۴۶ درصد است این نشان داده است که نه فقط نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ما مطلوب نمی باشد بلکه در نرخ مشارکت منابع انسانی با متوسط جهانی که بالای ۶۵ درصد است نیز فاصله داریم و باید با مهارت آموزی، برنامه ریزی برای مهارت و توسعه مهارت ها بر طبق خوشه ها و شبکه ها به استاندارد های کشورهای توسعه یافته و متوسط جهانی نزدیک شویم.
وی بر ضرورت آمایش سرزمین و آمایش آموزش عالی و نیروی انسانی در مناطق مختلف کشور اشاره نمود و اظهار داشت: آنچه در بحث آمایش در بخش های مختلف اهمیت دارد این است که نیازها، فرصت ها و برنامه ریزی ها باید برمبنای خوشه هایی که در مناطق مختلف کشور باید متقاوت و متنوع باشد؛ چونکه آنچه در استان های جنوبی و ساحل اهمیت و ضرورت دارد با استان های مرکزی، شمالی و غربی و یا شرقی مشابه نیست و الزامات خاص خو را دارد.
معاون سابق اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به فرصت های جمعیتی شامل دانش آموزان و دانشجویان برای ورود به مهارت آموزی و بازارکار به نقش و جایگاه دوره های پودمانی در مهارت آموزی اشتاره و تصریح کرد: هزاتره سوم و قرن ۲۱، قرن یادگیری، توسعه مهارت های زندگی به جامعه هدف، قرن دوره های پودمانی است و باید از فرصت آموزش و مهارت برای با هم زیستن، ساختن جامعه ای مطلوب و تربیت نیروهای با مهارت و توانمند استفاده نماییم.
وی با تصریح اینکه در این حوزه سیاستگذاری اقتصادی بسیار مهمست اضافه کرد: سیاستگذاری به معنای طراحی ساز و کاری است که مبتنی بر دانش نظری، خرد مدیریتی و تجربه کارشناسی برای ایجاد فضا برای حرکت کارگزاران اقتصادی و بازیگران اجتماعی به سمت وضعیت مطلوب یا همان برنامه ریزی مورد نظر مدیران و رهبران جامعه می باشد. در ایتن راستا “برنامه” بسیار اهمیت دارد و به عبارتی برنامه تصویر کمی شده ای از یک ساختار مطلوب برای یک ملت در آخر مثلا یک دوره پنج ساله است و “برنامه ریزی” بررسی درجه امکان پذیری سناریو های مختلف استفاده از منابع برای نیل به بالاترین کالا و یا خدمات که به رفاه اجتماعی منجر شود، می باشد.
این استاد دانشگاه بر برنامه ریزی منابع انسانی اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه ریزی منابع انسانی پروسه تحلیل وضعیت موجود و پیش بینی عرضه و تقاضای منابع انسانیدر بازارکار است که در حقیقت نیاز به نیروی انسانی را در یک کشور و یا منطقه را مشخص می سازد.
وی بر مهارت آموزی و اهمیت برنامه ریزی آموزشی اشاره و اضافه کرد: برنامه ریزی آموزشی عبارت است از پیش بینی روندهای آموزشی و تشخیص نیازهای تخصصی بازارکار و جامعه و تبدیل آن به دوره های اموزشی و همین طور سرفصل ها و طرح های درسی است. در این حوزه نقش تصمیم سازان و سیاستگذاران در حوزه آموزش عالی و دست اندرکاران آموزشی بسیار مهمست.
استفاده از ظرفیت های کشور برای توسعه آموزش های مهارتی
وی به ظرفیت های کشور در امر آمایش سرزمین و آموزش عالی و توسعه مهارت اشاره نمود و اظهار داشت: اسناد بالادستی مثل قانون اساسی، سند چشم انداز ۲۰ ساله، برنامه های توسعه، سند الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت و… می تواند مورد توجه قرار بگیرد. باید تلاش نماییم برنامه های آموزشی با عنایت به اسناد و ظرفیت های مختلف با نیاز جامعه و بازارکار منطبق گردد و به شرایط بازارکار داخلی و بین المللی توجه لازم را داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و معاون سابق اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به اینکه ۳۱ سال عمرم در حوزه آموزش عالی به برنامه ریزی در این عرصه و بحث مهارت، اشتغال و بازارکار سپری شده است اظهار داشت: از اینکه بعنوان معلم و دانشگاهی می شنوم که می گویند آموزش عالی نیروهای مورد نیاز جامعه و بنگاه ها را تربیت نمی کند و به صورتی به تحصیل بی حاصل تمرکز دارد ناراحت می شوم و روحم آزرده می شود.
وی در آخر ضمن پاسخ به سوالات مدیران علمی کاربردی جهاد دانشگاهی و شرکت کنندگان حاضر در این وبینار اظهار داشت: مسئله شناسی در بازارکار و نوع تعامل با چرخه اقتصادی، عرضه و تقاضا برای کار، حقوق و دستمزد و قوانین و مقررات و… موضوعات مهمی هستند که باید در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی در ارتباط با آمایش باید به آنها دقت کنیم.
دکترمحمد علی گودرزی رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی نیز در ابتدای این وبینار ضمن اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی یکی از نهاد موفق در ارائه آموزش های علمی کاربردی است اظهار داشت: هم اکنون ۴۱ مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سراسر کشور فعالیت دارد و الویت این مراکز توجه به موضوع مهم کیفیت ارائه آموزش ها، توسعه مهارت ها و توسعه و برگزاری دوره های پودمانی است.
گفتنی است بخش دوم این وبینار در زمینه بررسی تخصصی موضوع مهارت و آمایش آموزش عالی مهارتی به روزهای آینده موکول گردید.

منبع: