محقق اصلی واکسن کووپارس: حضور داوطلبان با بیماری زمینه ای در فاز دوم واکسن کووپارس

به گزارش ربات کشاورز محقق اصلی واکسن کووپارس با اشاره به اینکه درفاز دوم تست انسانی این واکسن داوطلبان با بیماری های زمینه ای کنترل شده حضور دارند، اظهار داشت: در صورت نتیجه بخش بودن، فاز سوم با افراد معمولی شروع می شود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، دکتر سعید کلانتری محقق اصلی واکسن کووپارس واکسن موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی امروز در حاشیه مراسم آغاز فاز دوم تست انسانی که در بیمارستان حضرت رسول (ص) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فاز اول این واکسن روی ۱۳۳ داوطلب تست شد که عوارضی نداشت و همه علایم بیماران عادی بود.
وی با تکیه بر این که ایمنی زایی و اثرگذاری واکسن همچون مواردی بودند که در این واکسن مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: طی بررسی ها و تحقیقات این واکسن در دورهای مختلف به این نتیجه رسیدیم که ۱۰ دوز مناسب می باشد.
به گفته وی، در فاز دوم، این واکسن به دو گروه ۲۵۰نفره تزریق می شود و بر مبنای نتایج وارد فاز سوم بالینی خواهیم شد.
کلانتری افزود: در فاز یک داوطلبان سالم و بدون بیماری زمینه ای بودند اما در این فاز داوطلبان با فشارخون کنترل شده و دیابت هم حضور دارند و رنج سنی هم در این فاز افزوده شده است.
محقق اصلی واکسن کووپارس با اشاره به اینکه اگر این فاز را به خوبی رد نماییم وارد فاز سوم می شویم، افزود: در فاز سوم بنا داریم بدون محدودیت تست را انجام دهیم و افراد معمولی را وارد تحقیقات نماییم.
کلانتری با اشاره به اینکه داوطلب گیری فاز سوم این واکسن انجام گرفته است، اظهار داشت: بنابراین سیر سریع فاز را خواهیم داشت اما در کل لازم است که ۳ دوز (۰-۲۱-۵۱) تزریق شود و طبیعتا حداکثر طی دوماه و نیم فاز دوم به پایان برسد.
وی با اشاره به اینکه به هنگام تست انسانی فاز دوم، یک فاز بینابینی خواهیم داشت و نتایج آنرا به سازمان غذا و دارو و سازمانهای نظارت کننده ارسال می نماییم، بیان نمود: در صورت موافقت می توانیم فاز سوم را از اواخر فاز دوم شروع کنیم؛ البته همه این موارد مشروط به این است که نتایج خوب باشد.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دوز استنشاقی این واکسن تا کنون عوارضی نداشته اما زمان لازم است که تأثیر و ایمنی زایی دوز استشاقی این واکسن هم مشخص شود.
محقق اصلی واکسن کووپارس در پاسخ به سوالی در خصوص تأثیر این واکسن بر جهش های ویروس افزود: در موسسه رازی درحال بررسی هستیم که چه ویروس هایی در جامعه ما درحال گردش است که آنها را بررسی نماییم تا اختلاف میزان جهش و تغییرات ویروس نسبت به پروتئین هایی که ما استفاده می نماییم را بدست بیاوریم؛ اگر این میزان ۶۰درصد اختلاف ایجاد نماید طبیعتا باید تعریف جدیدی از پروتئین های واکسن داشته باشیم اما اگر این تغییرات کمتر از ۶۰ درصد باشد احیانا همین واکسن روی این تغیرات موثر خواهد بود.
وی اضافه کرد: این مطالعه همزمان با کارآزمایی های بالینی در حال انجام می باشد.
دوز یادآور در زمان کاهش سطح آنتی بادی
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد ماندگاری آنتی بادی در بدن افراد پس از تزریق اظهار داشت: کارازمایی واکسن کووپارس را از اسفندماه شروع کردیم و هنوز نمی توانیم در مورد ایمنی زایی نظر قطعی را بدهیم چونکه پس از آخرین تزریق نزدیک به دو ماه گذشته است.
وی افزود: در کارآزمایی حیوانی این واکسن، آنتی بادی ۱۰ ماه تا یکسال در بدن حیوان باقی می ماند اما باید در تست انسانی هم این مورد اثبات شود چونکه امکان دارد ماندگاری در بدن انسان و حیوان متفاوت باشد.
کلانتری با تکیه بر این که نمی توانیم حالا در مورد این که چقدر آنتی بادی در بدن می ماند اظهار نظر نماییم، اظهار داشت: هم اکنون داوطلبان تحت نظر هستند و سطح آنتی بادی آنها پایش می شود؛ طبیعتا اگر این سطح انتی بادی گرفتار افت شود احتیاج به دوز یاداور دارند.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، به نظر می آید همانند انفلوانزا نیاز باشد سالیانه این واکسن را تزریق نماییم تا جهش های ویروس پوشش داده شود؛ البته که این احتمال برای همه واکسن های کرونا وجود دارد که سالیانه تزریق شود تا سطح انتی بادی ما بالاتر رود و ایمنی باقی بماند.
انجام مطالعات واکسن برای زیر ۱۸ سال
کلانتری اظهار داشت: آن چیزی که ما در این پروژه تعریف کردیم و برای سازمان غذا و دارو ارسال کردیم برای سنین بالای ۱۸ سال است اما مذاکراتی انجام دادیم که پس از اتمام این کارآزمایی بالینی، تحقیقات برای ساخت واکسن زیر ۱۸ سال را انجام دهیم.

منبع: