در بازدید عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از هلجرد مطرح شد ضرورت تدوین نقشه راه توسعه فناوری در کشور

به گزارش ربات کشاورز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیر گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی طی بازدید از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز با استقبال از فناوری های تولیدی جهاددانشگاهی بر تهیه و تدوین نقشه راه توسعه فناوری در کشور تاکید نمود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیر گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در مسافرت به استان البرز به همراه دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی از پروژه های شاخص واحدهای سازمانی این نهاد در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی (هلجرد) و پارک علم و فناوری البرز بازدید کردند.

لزوم پشتیبانی از پروژه های فناورانه در دوران پسا تحریم

دکتر آقامحمدی با استقبال از توانمندی های جهاددانشگاهی که در این بازدید به نمایش درآمد، اظهار داشت: هم اکنون در کشور از ظرفیت علمی مناسبی برخوردار شده ایم، اما نیازمند تجدیدنظر اساسی برای تهیه تکنولوژی های موردنیاز کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه ادامه روند گذشته ما را به جایی نمی برد و باید سرعت خویش را در تهیه تکنولوژی های موردنیاز کشور افزایش دهیم، در این رابطه پیشنهاد کرد تا یک نقشه راهی از راه زنجیره کردن اقتصاد، علم، فناوری و دانش در کشور ایجاد شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره به این که با تدوین این نقشه راه در مرزهایی که زمینه مشترک وجود دارد، نباید کار تکراری صورت گیرد، افزود: این مورد شامل تمام بحث های فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و… می شود.

وی نکته مهم دیگر را پشتیبانی از مراکز تحقیق و توسعه (R&D) دستگاه ها و شرکت ها دانست و اظهار داشت: لازم است تا در این حوزه حمایت های لازم صورت گیرد.

مدیر گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر این که باید نقشه راه ۱۰ تا ۱۵ ساله کشور را در زمینه توسعه فناوری تدوین نماییم، اظهار داشت: در این نقشه راه باید نقش جهاددانشگاهی و سایر سازمان ها و شرکا تعریف شود.

وی با اشاره به اینکه باید خویش را برای دوران پسا تحریم آماده نماییم، اظهار داشت: اگر خارجی ها ببینند در راه خودکفایی پیش می رویم، با قیمت های پایین تر باردیگر به کشورمان می آیند تا در آینده ما را وابسته کرده و به اهداف خودشان برسند.

دکتر آقامحمدی با اشاره به اینکه برای دانشجویان کشور باید کار و شغل مناسب تهیه شود، تاکید کرد: با حمایت تولید داخل میتوان برای خیلی از جوانان این مرزوبوم اشتغال زایی کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره به سابقه خوب جهاددانشگاهی و تاکید بر این که این نهاد می تواند منشأ تحولات خوبی باشد، اظهار داشت: با آمادگی خوبی که در جهاددانشگاهی وجود دارد، در گام اول باید پروژه های فعلی مخصوصاً در دوران پسا تحریم حمایت شوند و در ادامه بودجه های تخصیص داده شده در زمان مناسب به آنها اختصاص یابند، چونکه این پروژه ها فقط به یک شرکت و نهاد اختصاص ندارند و می تواند سبب تحول در کشور شوند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه کشور هستیم، افزود: باید با تقسیم کار بین جهاددانشگاهی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت، مگاپروژه های فناورانه کشور طراحی شوند و در آن خطوط کلی آینده علمی کشور تا سال ۱۴۰۵ ترسیم شوند.

جهاددانشگاهی پتانسیل های خوبی برای تولید طرح های فناورانه دارد

دکتر طیبی هم در این بازدید ضمن اشاره به فعالیت مرکز تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی از سال ۱۳۶۵ اظهار داشت: به منظور استقرار مراکز تحقیقاتی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در مکانی خاص این مجتمع افتتاح شد و پس ازآن با عنایت به راه اندازی پارک های علم و فناوری در کشور پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی در این مکان شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی هم اکنون به قطب علم و فناوری استان البرز تبدیل گشته است، اظهار نمود: در این پارک با ۹۰ هکتار مساحت ۱۰۰ شرکت فناور مستقر شده اند که از میان آنها ۴۳ شرکت دانش بنیان هستند.

رئیس جهاددانشگاهی در ادامه ضمن اشاره به بعضی از فعالیتهای شاخص جهاددانشگاهی در حوزه های فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و… اظهار داشت: با گذشت۴۲ سال از انقلاب اسلامی و ۴۰ سال از تشکیل جهاددانشگاهی زیرساخت های خوبی در کشور و این نهاد شکل گرفته است و ما توان انجام کارهای بزرگ فناورانه که امکان تجاری سازی آنها وجود دارد را داریم.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به تجربه اجرای طرح های بزرگ فناورانه جهاددانشگاهی در سالهای مختلف اظهار داشت: مشکل کشور تولید تکنولوژی نیست و اگر منابع مالی داشته باشیم، توان انجام پروژه های بزرگ راداریم.

دکتر طیبی ضمن اشاره به این که منابع تصویب شده در بودجه یا تخصیص نیافته و یا بموقع تخصیص نمی یابد، اظهار داشت: تخصیص منابع و دادن پول باید مشکلی از کشور را حل کند و پس ازآن با تجاری سازی آن فناوری، منابع به صندوق دولت برگردد.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه باید فکری به حال کاربرد فناوری ها در کشورمان شود، اظهار داشت: به صورت مثال معاونت پژوهش و فناوری یک وزارت خانه اجرای طرحی را تصویب می کند، اما همان طرح توسط معاونت بهره برداری قبول نمی گردد و ترجیح می دهند به جای پشتیبانی از تولید داخل تکنولوژی را از خارج وارد کنند.

وی یکی از اشکالات در راه را نبود آزمایشگاه های مرجع در کشور دانست و اضافه کرد: به این بهانه که آزمایشگاه مرجع برای تست نهایی محصولات تولید داخل نداریم، از آنها حمایت نمی گردد و مبادرت به واردات می شود.

دکتر طیبی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی پتانسیل های خوبی برای تولید طرح های فناورانه دارد، اظهار داشت: با تولید فناوری اگر نیاز بود آنرا می فروشیم یا از راه مشارکت و تشکیل شرکت در جهت تجاری سازی آن حرکت می نماییم.

رئیس جهاددانشگاهی ضمن اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه کشور، اظهار نمود: بسته کامل تولید و کاربرد پشتیبانی از فناوری ها باید به صورت کامل در این برنامه دیده شود.

دکتر طیبی در این بازدید به بعضی از مگاپروژه های جهاددانشگاهی همچون طراحی و تولید سیستم رانش قطار مترو ملی اشاره نمود و اظهار داشت: در این حوزه لازم است تا هرچه سریع تر قرارداد ۴۲۰ دستگاه منعقد شود تا بتوانیم این فناوری تولید داخل را تجاری سازی نماییم.

رئیس جهاددانشگاهی همینطور به طرح تولید کاتالیست های خودرو اشاره نمود و اظهار داشت: تولید مونولیت سرامیکی کاتالیست خودرو را از مدت ها قبل شروع کردیم و طبق مذاکراتی که با خودروسازها انجام دادیم، به منظور بومی سازی این فناوری با تصویب شورایعالی اقتصاد مقرر شد تا یک خط تولید کوچک این محصول را وارد کرده و با مهندسی معکوس به دانش بومی در این رابطه دست یابیم.

او همینطور به قانون معافیت از شرکت در مناقصات برای نخستین فناوری های تولیدی شرکتهای دانش بنیان اشاره نمود و اظهار داشت: در تلاش هستیم تا با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این قانون شامل حال پروژه های جهاددانشگاهی هم شود.

دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی هم در این بازدید با اشاره به اینکه معمولاً تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای شرکتهای استارت آپی کوچک پیشبینی شده است، اظهار داشت: برای نهادهایی چون جهاددانشگاهی که می توانند به شکلی زیمنس یا سامسونگ ایران شوند، جایی در این تسهیلات پیشبینی نشده و در قوانین و مقررات باید به آنها پرداخته شود.

دکتر پورعابدی پیرو سخنان دکتر آقامحمدی تاکید کرد: نظر ما هم در جهاددانشگاهی آن است که بعد از تولید فناوری از بدنه جهاددانشگاهی جداشده و به صورت یک شرکت یا همکاری مشترک تجاری سازی شود.

گفتنی است، دستیابی به دانش فنی و تولید مته های حفاریPDC، کسب دانش فنی و تولید سه حلقه کویل دستگاه لوله مغزی سیار حفاری صنعت نفت و گاز، ساخت موتورهای هیدرولیکی درون چاهی حفاری، تکمیل دانش فنی ساخت و تولید کریستالیزاتور صنایع فولاد و ریخته گری، تکمیل دانش فنی تولید کربن اکتیو از قیر طبیعی، تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از منابع معدنی کشور، فرمولاسیون و تولید داروهای طبیعی جایگزین آنتی بیوتیک ها در صنعت طیور، تولید محیط شستشوی گامت انسانی و محیط های انجماد و ذوب تخمک و جنین انسانی موردنیاز مراکز درمان ناباروری، تولید زخم پوش برای بیماران پروانه ای و سایر بیماران، فرمولاسیون و تولید آفت کش های گیاهی برای کنترل آفت گلخانه های سبزی و صیفی، اصلاح نژاد مرغ بومی در جهت خالص سازی و ایجاد لاین تخم گذار از دیگر طرح های واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی بود که در این بازدید به آنها اشاره شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، در این سفر پمپ درون چاهی نفت واحد خواجه نصیر، ابر خازن پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی، تور پرورش ماهی در قفس، پارچه فیلترهای کیسه های زخم پوش واحد امیرکبیر، یارد مونتاژ دکل حفاری نفت و مبدل ها و منابع تغذیه صنعتی فشارقوی الکتریکی واحد علم و صنعت، مرکز اصلاح نژاد دام های سنگین بایوفارم پژوهشگاه ابن سینا، بذرهای هیبریدی مرکز ملی ذخایر ژنتیک، آفت کش های گیاهی داروهای گیاهی جایگزین آنتی بیوتیک طیور، خشخاش ایرانی پژوهشکده گیاهان دارویی همچون طرح ها و مراکزی بود که مورد بازدید قرار گرفتند.

منبع: