در سومین گردهمایی مجازی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی تاکید شد؛ آمادگی جهاددانشگاهی برای کمک و همکاری با دولت منتخب آینده

به گزارش ربات کشاورز دکتر طیبی در سومین گردهمایی مجازی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی به آمادگی این نهاد برای کمک و همکاری با دولت منتخب آینده تصریح کرد و اظهار داشت: باید تلاش نماییم تا توانمندی های این نهاد را به دولتمردان جدید بشناسانیم و آنها را با توانمندی های جهاددانشگاهی آشنا نماییم تا بتوانیم همکاری بسیار نزدیکی را با دولت منتخب آینده داشته باشیم.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، سومین گردهمایی مجازی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با حضور رئیس، معاونان و مدیران ستادی در دفتر مرکزی این نهاد و ارتباط تصویری با روسای واحدهای سازمانی باهدف بحث و تبادل نظر پیرامون فعالیتهای جاری، برنامه ها و تحولات پیش رو، هماهنگی بهتر و استفاده از تجربیات حاصل از اقدامات جهادی، امروز پنجشنبه ۲۰ خردادماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی در این گردهمایی اظهار نمود: در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری و تغییر حوزه اجرایی کشور و تهیه برنامه هفتم توسعه کشور و برنامه و توسعه جهاددانشگاهی هستیم که این ها لزوم برنامه ریزی در جهاددانشگاهی برای تأثیرگذاری بیشتر در خدمت به توسعه و حل مشکلات کشور و مردم را نشان داده است.
دکتر طیبی اضافه کرد: همینطور با عنایت به مشکلات اقتصادی کشور و مسائل بودجه ای که مشکلاتی برای همکارانمان به وجود آورده است، این برنامه ریزی ها بسیار مهم می باشد.
وی در ارتباط با انتخابات پیش رو اظهار داشت: در ارتباط با انتخابات و تغییر نظام اجرایی کشور، شعار همیشگی ما تبعیت از رهبری و پشتیبانی از دولت های منتخب مردم است، در همین راستا همه ما در ستاد و در واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی باید تلاش نماییم تا توانمندی های این نهاد را به دولتمردان جدید بشناسانیم و آنها را با توانمندی های جهاددانشگاهی آشنا نماییم تا بتوانیم همکاری بسیار نزدیکی را با دولت منتخب آینده داشته باشیم.
دکتر طیبی افزود: جهاددانشگاهی نهاد خودجوش انقلاب اسلامی است که در ۱۶ مرداد ۱۳۵۹ تأسیس شد و مسیر کاری خویش را به درستی کامل کرد که آن فعالیت در حوزه ها و زمینه هایی مانند توسعه فرهنگی، علم و فناورانه، آموزشی و فرهنگ کارآفرینی است که عوامل اصلی پیشرفت در کشور می باشند.

وی بابیان این که تابه حال به جز بنیانگذار بزرگ انقلاب امام(ره) و مقام معظم رهبری، هنوز مسؤولین اجرایی کشور آن طور که بایسته و شایسته است جایگاه این عوامل و بخصوص اهمیت توسعه علمی و فناورانه را در اداره دانش بنیان کشور و تحقق اقتصاد دانش بنیان به درستی درک نکرده اند اضافه کرد: بنابراین جایگاهی که درشان این نهاد است در اختیارش گذاشته نشده و به دلیل سیاست زدگی مفرط در کشور مأموریت یا تمهید منابع برای انجام مأموریت در اختیار جهاددانشگاهی قرار نگرفته است.
رئیس جهاددانشگاهی با انتقاد از این که در مواردی منافع سیاسی بر منافع ملی ترجیح داده می شود اظهار داشت: در جامعه رانتی، تفکر القاشده این است که اگر منابع و پول بی دردسر دارید، محصول را آماده بخرید و خدمات خویش را ارائه کنید.
دکتر طیبی بابیان این که در جهاددانشگاهی برای ادامه راه موفقیت آمیز فعلی، خودمان باید به فکر باشیم اظهار داشت: مهم ترین راه هم این است که از روش های مختلف تأمین منابع مالی نماییم تا بتوانیم برنامه های خویش را به اجرا درآوریم. در این راه مهم ترین و بهترین راهی که تابه حال تجربه شده، تولید فناوری های موردنیاز کشور، تجاری سازی و کسب درآمد از آنها و یا گرفتن حق امتیاز فناوری در حوزه های فنی مهندسی، کشاورزی، پزشکی و همینطور علوم انسانی است.

فناوری را تبدیل علم برای حل مشکلات جامعه می دانیم
رئیس جهاددانشگاهی ضمن اشاره به اینکه ما فناوری را تبدیل علم برای حل مشکلات جامعه می دانیم، ازاین رو فناوری در حوزه علوم انسانی هم کاملاً ساری و جاری است افزود: مفهوم این حرف من آن است که همه واحدهای جهاددانشگاهی در حوزه فناوری باید دارای کار شاخص باشند. این کار شاخص فناورانه را یا خودشان انجام دهند یا با همکاری واحدهای موفق به سرانجام برسانند. یا این که ارائه خدماتی داشته باشند که واحدهای موفق ما توانسته اند آن فناوری را ایجاد کنند و اگر این کار تابحال انجام نشده است در سال ۱۴۰۰ باید تحقق پیدا کند.
وی ضمن اشاره به چند مبحث در ارتباط با فعالیت واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی اضافه کرد: مبحث اول این است که دوستان در واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی بدانند که مبنای ارزیابی عملکرد آنها در آینده این است که آیا توانسته اند فعالیت شاخص برای واحد خود انتخاب کنند؟
رئیس جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه مبحث دوم تولید منابع مالی توسط حوزه آموزش جهاددانشگاهی است، افزود: باید آموزش با کیفیت در جامعه ارائه نماییم. نکته مهم در این حوزه بحث همکاری بین حوزه آموزش عالی و حوزه پژوهشی کشور است. حوزه پژوهشی ما در حال توسعه و منابع مالی هم بابت اجرا و تولید پروژه های فناورانه هزینه می شود که دانشگاه ما باید در تولید این فناوری سهیم باشد.
دکتر طیبی با تاکید به این که اولویت استخدام اعضای هیات علمی در جهاددانشگاهی و دانشگاه های آن اعضای این نهاد باشند اظهار داشت: اعضای هیات علمی باید در حد مجازشان تدریس کنند و باقی وقت را به انجام کارهای فناورانه در واحدهای جهاددانشگاهی اختصاص دهند که این مورد تاثیر بسیار خوبی در جذب و نگهداشت نیروهای توانمند دارد.
وی مسئله بعدی را راه اندازی رشته های جدید در حوزه آموزش عالی دانست و اضافه کرد: هم اکنون تحولات علم و فناوری سبب شده تا هرروز بحث هایی جدیدی مطرح شود. بعنوان مثال در حوزه کشاورزی روش های جدیدی برای توسعه محصولات موردنیاز مطرح می شود و یا در بحث توسعه فناوری اطلاعات بحث ارزهای دیجیتالی پیش آمد که ما از آنها غافل هستیم که لزوم دارد در تعامل بین معاونت پژوهشی و آموزشی به این بحث نگاه شود و بتوانیم این رشته ها را ایجاد نماییم.
دکتر طیبی با تکیه بر این که بحث های آموزش های علمی کاربردی و کوتاه مدت ما هم باید مبتنی بر دوره هایی باشد که موردنیاز جامعه است اظهار داشت: اگر بزودی تحریم ها برداشته شود و شاهد تحولی در حوزه اقتصادی کشور و راه اندازی کارخانجات جدید باشیم، فعال شدن این کارخانه ها و توسعه فعالیت هایشان به شدت به نیروی مهارتی نیاز دارد.
وی ضمن اشاره به اینکه متأسفانه خیلی از مهندسین و تکنسین های توانا از کشور مهاجرت کردند، اظهار داشت: نیاز داریم تا در تعامل با مجموعه هایی که دارای امکانات تخصصی هستند، مانند دانشگاه فنی حرفه ای و مؤسسات وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بتوانیم دوره هایی را طراحی نماییم که بتوانند نیاز مهارتی صنایع و جامعه را تأمین کنند.
رئیس جهاددانشگاهی اضافه کرد: مبحث دیگر این است که از تمام ظرفیت های کشور (از طریق مجلس، معاونت علمی و فناورانه و سایر حوزه ها) برای تأمین منابع مالی استفاده نماییم.
دکتر طیبی به دیدار جهادگران جهاددانشگاهی با رهبر معظم انقلاب اشاره نمود و اظهار داشت: از ثمرات این دیدار و ارائه طرح های فناورانه جهاددانشگاهی، تخصیص ۳۰ میلیون یورو به منظور انجام این طرح ها بود که با این منایع حدود ۴۰ فناوری بزرگ در کشور تولیدشده و یا درحال تولید است که به امید خدا تولید آنها منابع مالی مناسبی در اختیار جهاددانشگاهی قرار می دهد.
وی با تاکید بر اینکه ما باید ارتباطاتمان را توسعه دهیم، افزود: توقع داریم که همه واحدهای جهاددانشگاهی در ارتباط با نمایندگان تمام تلاش خودشان را انجام دهند و از نمایندگان در استان دعوت کنند تا از فعالیتهای آنها بازدید کرده و توانمندی ها، دستاوردها و قابلیت های جهاددانشگاهی را بشناسند.
رئیس جهاددانشگاهی بابیان این که باید در دیدگاه هایمان در بحث توسعه فناورانه تغییر داشته باشیم اظهار داشت: کارهای ارزشمند ای را در حوزه فناوری در کشور داشته ایم که باید یک مقدار تحول ایجاد نماییم. وقتی یک جزیی از یک فناوری را تولید می نماییم باید منتظر باشیم دیگران از آن استفاده کنند، اما اگر خودمان ارائه کننده کامل چاره باشیم فناوری های ما به خوبی استفاده می شوند.

کاهش تنوع فعالیتهای فناورانه و تمرکز عمیق روی چند مبحث مهم و کلیدی
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار نمود: مبحث دیگری که باید به آن دقت کنیم کاهش تنوع فعالیتهای فناورانه و تمرکز عمیق روی چند مبحث مهم و کلیدی است.

دکتر طیبی ضمن اشاره به اینکه ما باید یک سیستم مالی قوی ایجاد نماییم که بتواند پروژه ها را تأمین مالی کند، اظهار داشت: در حد محدود خودمان این کار را انجام داده ایم، اما برای کارهای بزرگ احتیاج به منابع مالی بزرگ داریم که مهم ترین راه هم این است که واحدهای ما صاحب فناوری شوند.
رئیس جهاددانشگاهی ضمن اشاره به فعالیت معاونت های جهاددانشگاهی اضافه کرد: در حوزه معاونت پژوهشی علاوه بر اینکه این معاونت در تعامل با معاونت هماهنگی باید برای واحدهایی که هنوز فعالیت شاخص نداشته اند در سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف کند، باید وضعیت گروه های پژوهشی و مراکز تخصصی غیرفعال را هم مشخص نماییم و نباید پرداختن به این پروژه های بزرگ فناورانه ما را از وضعیت گروه های پژوهشی و مراکز تخصصی غیرفعالمان غافل کند.
دکتر طیبی ضمن اشاره به فعالیت ها معاونت فرهنگی اظهار داشت: در حوزه فرهنگی به نظر می رسد تجربه موفق ما جاهایی است که کار تخصصی محدود و فراگیر انجام دادیم و به واسطه آن در کشور شناسانده شدیم. در این رابطه میتوان به حوزه اطلاع رسانی و خبرگزاری های جهاددانشگاهی اشاره نمود که لازم است در این عرصه و بحث تولید محتوا، تحلیل و مصاحبه های تخصصی که به حل مسائل و مشکلات کشور کمک نماید فعالیت بیشتری انجام گیرد.
وی در ارتباط با فعالیت حوزه تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی اظهار نمود: این حوزه باید تمرکزش باید برای ایجاد زیرساخت هایی باشد که بتوانیم فعالیتهایی به بلوغ رسیدن را به آنها منتقل نماییم و توجه ما به پارک ها و مراکز رشد حد معقولی باشد.
دکتر طیبی بابیان این که ایجاد پارک علم و فناوری و مرکز رشد کار حاکمیتی است اضافه کرد: وقتی ما در این عرصه ورود می نماییم برای ایجاد آن می گویند پول و زمین هم بدهید، درصورتی که برای مراکزی که خود دولت بوجود می آورد زمین و منابع تخصیص داده می شود.
رئیس جهاددانشگاهی افزود: در حوزه پشتیبانی جهاددانشگاهی هم مبحث بسیار مهم تعیین حقوق در جهاددانشگاهی است که اقدامات خوبی انجام شده ولی باید به این سمت برویم که تعیین حقوق و دستمزد بر مبنای قابلیت و توانمندی افراد باشد. همینطور مبحث مهمی که سال جاری آنرا اجرا می نماییم بحث نظارت بر عملکرد مالی واحدها است که همه واحدهای ما باید در انتهای سال تراز مالی داشته باشند و عملکردش موردبررسی قرار بگیرد.
دکتر طیبی خاطرنشان کرد: در معاونت هماهنگی هم کار این معاونت تهیه برنامه هفتم توسعه جهاددانشگاهی است؛ برنامه ای که در حوزه پژوهش و فناوری تمام واحدهای ما دارای فعالیت شاخص باشند. چون یک اعتقاد در کشور وجود دارد که جهاددانشگاهی توان انجام پروژه های بزرگ را دارد و باید در این بحث ورود کند.
وی ادامه داد: با هماهنگی معاونان برخی از این پروژه ها را مشخص کرده ایم و باید تلاش نماییم که در برنامه هفتم توسعه کشور این پروژه ها گنجانده شود و مدیریت اجرای آنها به جهاددانشگاهی واگذار شود تا مثل سایر پروژه های فناورانه بتوانیم کار شاخص انجام دهیم و از محل آن برای واحدها بتوانیم فعالیتهای شاخص داشته باشیم.
مهم ترین اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش و فناوری
دکتر محمدرضا پورعابدی در این گردهمایی ضمن اشاره به مهم ترین اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش و فناوری در سال ۱۳۹۹ اظهار نمود: بازبینی در ساختار ارزشیابی گروه های پژوهشی، ارزیابی مراکز خدمات تخصصی، مراکز تحقیقات و فناوری، همکاری در اصلاح آئین نامه ارتقاء بر مبنای نوع فعالیتهای جهاددانشگاهی، تاسیس صندوق پژوهش و فناوری، تغییر مدل کسب کار در حوزه پژوهش و فناوری، انجام کار پژوهشی و کسب فناوری درون قرارداد حرفه ای و راه اندازی شبکه آزمایشگاهی جهاددانشگاهی از مهم ترین اقدامات انجام شده پارسال است.
وی با بیان اینکه ۴۰ طرح های فناورانه در معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی درحال اجرا داریم اظهار داشت: از این تعداد ۲۳ طرح در حوزه تخصصی فنی مهندسی علوم پایه، ۸ طرح در حوزه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی و ۹ طرح در حوزه تخصصی علوم پزشکی است که از بین آنها ۱ طرح تولید جنین منجمد گاوهای گوشتی و شیری به پایان رسیده، ۹ طرح بالای ۷۵ درصد، ۱۷ طرح بین ۵۰ تا ۷۵ درصد، ۵ طرح بین ۲۰ تا ۵۰ درصد و ۹ طرح هم ۲۵ درصد پیشرفت داشته است.
دکتر پورعابدی در ادامه نوع شناسی طرح های پذیرفته شده، دستیابی به نتایج و خروجی های مشخص (فناوری – محصول)، تجاری سازی، توسعه محصول و بازار، جذب مشارکت – توسعه منابع و تأمین بازار، توجه و به کارگیری کارفرمایان و استفاده کنندگان نهایی، شورای راهبری و برگشت منابع مالی در حوزه پژوهش و فناوری را از نکات قابل توجه در مورد طرح های فناورانه عنوان نمود.
معاون پژوهش و فناوری در ارتباط با برنامه های این معاونت در سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: برنامه هفتم توسعه جهاددانشگاهی، اتمام بعضی از طرح های فناورانه، تعریف مگا پروژه ها در برنامه هفتم توسعه کشور، طراحی و تدوین چند زنجیره ارزش فناوری و آینده نگاری در حوزه پژوهش و فناوری از اهم برنامه های حوزه پژوهش و فناوری امسال است.
ایشان در ادامه به بیان مدل تشکیل شرکت در حوزه پژوهش و فناوری پرداخت و اظهار داشت: عدم ادامه فعالیتهای به بلوغ رسیده در جهاددانشگاهی، عدم تخصیص تسهیلات دانش بنیان به فعالیتهایی جهاددانشگاهی، تسریع و تسهیل انجام پروژه های بزرگ، به کارگیری منابع انسانی حرفه ای و ساختار شناخته شده برای مشارکت با سایر سازمان ها و نهادها (داخلی و خارجی) از لزوم های ایجاد شرکت در این حوزه می باشد.
تاکید بر انجام فعالیتهای فرهنگی با رویکرد پژوهشی
در ادامه دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تکیه بر انجام فعالیتهای فرهنگی با رویکرد پژوهشی اظهار داشت: با شیوع کرونا در کشور صدمه هایی به حوزه فرهنگی کشور وارد شد که همچون آنها میتوان به تعطیلی دانشگاه ها و فضاهای فرهنگی به مدت یک سال، ضربه مالی به اقتصاد فرهنگ و معیشت هنرمندان (سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی)، عدم برگزاری مهم ترین رویدادهای فرهنگی تأثیرگذار و جریان ساز مانند جشنواره فیلم فجر، جشنواره های تئاتر فجر و هنرهای تجسمی، کنسرت ها و گالری ها، نمایشگاه بین المللی کتاب، نمایشگاه بین المللی قرآن و مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود.
وی با بیان اینکه کرونا این فرصت را به ما داد تا ۵ گردهمایی در این زمان در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار نماییم، اظهار نمود: با تأکیدات رئیس جهاددانشگاهی در هفتاد و ششمین گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی در خصوص ضرورت برند سازی فعالیتهای فرهنگی جهاددانشگاهی، تدوین برنامه جذب و حفظ نیروی توانمند در سال ۱۴۰۰ توسط معاونت فرهنگی و اجرای برنامه های شاخص، اثرگذار و باکیفیت، موفق به ایجاد برنده «شانزده»، برگزاری اولین یادواره شهدای جهاددانشگاهی، راه اندازی و ساماندهی و توسعه و پشتیبانی سامانه جامع بازتاب رویدادهای فرهنگی “رویتاب”، جشنواره ملی شعر دانشجویی و اجرای برنامه های تولید فرهنگی به مناسبت های مختلف مانند ماه مبارک رمضان شدیم.
دکتر علیزاده در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت سامانه رویتاب از دی ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار داشت: یکپارچه سازی رویدادهای معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به منظور مستندسازی و تشکیل بانک اطلاعاتی از دانشجویان و اساتید حوزه فرهنگی، توانایی دانشجویان با رفتن به این سامانه و مشاهده و یا شرکت در رویدادها، شناسایی دانشجویان فعال در حوزه فرهنگ، درگاه مشترک اطلاع رسانی رویدادها از اهداف ایجاد این سامانه است که در آن ۶۲۰ رویداد تعریف شده و هم اکنون هم دارای بیشتر از ۷ هزار عضو فعال فرهنگی است.
وی ادامه داد: فعالیت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی بعد فرهنگی، اقتصادی و پژوهشی دارد و امسال این سازمان موفق شد کنفرانس بین المللی پژوهش های نشر را با هدف آشنایی و معرفی آخرین دستاوردها و پژوهش های صورت گرفته در زمینه کتاب، کتاب خوانی و نشر در عرصه بین المللی برگزار کند. مرکز افکاری سنجی این معاونت هم یکی از مورد اعتمادترین مراکز نظرسنجی کشور است که دقت در انجام نظرسنجی ها در این مرکز بسیار مهم می باشد.
طراحی کریدور مجازی تجاری سازی فناوری در دست اقدام است
همینطور در ادامه این گردهمایی دکتر بهروز بادکو معاون رئیس جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان در ارتباط با حوزه توسعه سرمایه گذاری و امور شرکت ها و موسسات فعال جهاددانشگاهی که ۳۵ شرکت و موسسه هستند توضیحاتی ارائه داد و اظهار داشت: ۴ شرکت با سهام ۱۰۰ درصد، ۲ شرکت با بیشتر از ۵۰ درصد سهام به همراه ۶ مؤسسه آموزشی و ۱ مؤسسه فرهنگی به این نهاد متعلق می باشد. ۶ شرکت دانش بنیان با کمتر از ۵۰ درصد سهام، ۱۰ شرکت هم با کمتر از ۵۰ درصد سهام به همراه ۶ صندوق های مالی وابسته به جهاددانشگاهی هستند.
وی ضمن اشاره به برنامه های در دست اقدام این سازمان اظهار نمود: طراحی کریدور مجازی تجاری سازی فناوری، تهیه و تدوین و اجرای طرح جامع آموزش و توانمندسازی منابع انسانی شرکت ها برای اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتهای وابسته به جهاددانشگاهی در دو سطح پایه و پیشرفته، عقد قرارداد تهیه و تدوین فیلم مستند پژوهشی شرکت و شرکت داری در جهاددانشگاهی و علل موفقیت و شکست آنها، برنامه ریزی جهت بازدید میدانی واحدهای سازمانی با هدف شناسایی فناوری های به بلوغ رسیده آنها به منظور تجاری سازی، طراحی و پیاده سازی مدل ایجاد هلدینگ های پزشکی، طراحی و اجرای پایلوت ایجاد هلدینگ های واحد سازمانی (پایلوت واحد علم و صنعت) و مطالعه و بررسی نحوه ایجاد مدل برند شرکتی در شرکتهای جهاددانشگاهی از برنامه های در دست اقدام این سازمان است.
دکتر بادکو راه اندازی نخستین نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی جهاددانشگاهی در کشورهای عراق و سوریه در شهریور ۱۴۰۰، راه اندازی نخستین سامانه نمایش و فروش مجازی محصولات جهاددانشگاهی به سه زبان و تهیه ۸ طرح پیشنهادی برای توسعه فناورانه کشور سوریه و هماهنگی جهت ارائه به مقامات عالی رتبه سوری را از اقدام های در دست اجرای این سازمان عنوان نمود.
رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان اظهار نمود: دریافت مجوز فعالیت تجاری در کشور سوریه، برگزاری ۵ عنوان کارگاه توانمندسازی فوق تخصصی سلامت جهت زمینه سازی حضور تجاری در کشور سوریه، شناسایی نیازهای صنعت نفت، اعزام متخصص و ارائه پیشنهاد مالی (تعمیر و بازسازی دو دکل حفاری در سوریه) و تهیه شناسنامه صادراتی از محصولات و فناوری های قابل فروش جهاددانشگاهی به زبان فارسی، عربی و انگلیسی اقدام های انجام شده در این سازمان هستند.
گذری بر اهم راهبردها و سیاست های حوزه آموزش و کارآفرینی
در ادامه دکتر بیجندی اسناد بالا دستی جهاددانشگاهی را چراغ راه مجموعه فعالیتهای حوزه آموزش و کارآفرینی دانست و در ارتباط با فعالیت حوزه آموزش و کارآفرینی در اساسنامه جهاددانشگاهی اظهار داشت: ۳ مورد از ۷ مورد وظایف کلی این نهاد در اساسنامه در ارتباط با حوزه آموزش و کارآفرینی است که عبارت از اجرای دوره های رسمی آموزش های علمی-کاربردی مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالی کشور، ایجاد تشکیلات آموزشی و تحقیقاتی مطرح شده در بندهای این ماده برپایه قوانین و مقررات آموزش عالی و مشارکت در ایجاد زمینه های مناسب برای اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.
وی در ارتباط با جایگاه حوزه آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در مأموریت های نقشه جامع علمی کشور اظهار نمود: از بین مأموریت های جهاددانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور هم ۳ مأموریت مشارکت در توسعه آموزش های تخصصی نوین و مهارت های پیشرفته در سطح ملی و بین المللی با تاکید بر نیازهای کشور و جهان اسلام در حوزه های منتخب، سامان دهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش آموختگان در حوزه های منتخب با حمایت، پشتیبانی و هماهنگی مراجع ذی ربط و ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری و ترویج الگوهای موفق علم و فناوری با تکیه بر جامعه دانشگاهی کشور در رابطه با حوزه آموزش و کارآفرینی این نهاد است.
دکتر بیجندی به اهم راهبردها و سیاست های حوزه آموزش و کارآفرینی اشاره نمود و اظهار داشت: ایجاد فضای همدلی، همکاری و هم افزایی با سایر حوزه ها و پرهیز از بخشی نگری، تقویت کار تیمی و نگاه مدیریت مشارکتی در دریافت تصمیم ها و اجرای برنامه ها، توسعه آموزش های ضمن خدمت همکاران حوزه آموزش و کارآفرینی به منظور توانمندسازی، ارتقا خدمات و وظایف محوله، برنامه محور حرکت کردن و تقویت نگاه سیستمی در کلیه فعالیت ها، توجه به بحث جانشین پروری و ایفای نقش مؤثر در پیشبرد و توسعه مجموعه فعالیتهای جهاددانشگاهی مبتنی بر اسناد بالا دستی بخشی از راهبردها و سیاست های این معاونت است.
هوشمندسازی سیستم دستمزد و حقوق در جهاددانشگاهی
دکتر سید محمدجواد شوشتری معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی اظهار نمود: یکی از مطالب جدی ما بحث توجه به منابع انسانی، بحث توجه به جذب حداکثری بودجه، مسئله حسابرسی به شکل سالیانه و مسئله به روز رسانی اطلاعات در ارتباط با ساخت و ساز است.
وی ادامه داد: مهم ترین کاری که باید در جهاددانشگاهی شود مسئله زیرساخت های لازم نرم افزاری برای افزایش سرعت در کارها، پاسخگویی ها و شفافیت در سازوکارهای پشتیبانی است که تا کنون هم موفق شدیم نرم افزار جامع منابع انسانی را فعال نماییم و اطلاعات در ارتباط با ۱۱ هزار نفر از اعضای محترم که به هر نحوی با ما در ارتباط هستند را داشته باشیم و امکان اینکه در آینده اعضا بتوانند دسترسی به پرونده دیجیتالی خود داشته باشند فراهم گردد. همینطور نرم افزارهای تجمیعی اتوماسیون اداری، JIS، بودجه ریزی عملیاتی و نرم افزار جامع حقوقی و املاک هم خریداری شده است.
دکتر شوشتری افزود: به روز رسانی نرم افزارهای کلی جهاد را با همکاری سایر معاونان و طرح تحول نظام مدیریت منابع انسانی بر مبنای مدل ۳۴۰۰۰ را در دستور کار داریم.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی بیان نمود: در بحث نگهداشت نیروی انسانی موفق شدیم موافقت سه مصوبه را از هیات امنا دریافت نماییم که شامل طرح رتبه بندی اعضای غیر هیات علمی، بحث تبدیل وضعیت اعضای قراردادی و باسابقه ۵ سال به بالا و تبدیل وضعیت ایثارگران بود.
وی اظهار نمود: طرح ساماندهی صدور احکام حقوقی منابع انسانی را داشتیم و تلاشمان این است که به سمتی برویم که سیستم دستمزد و حقوق هوشمند شود چون ما نگاهمان به جهاددانشگاهی این است که برای ادامه فعالیتهای جهاددانشگاهی باید به سمتی حرکت نماییم که هر کسی بر مبنای آورده ای که دارد بتواند از حقوق و پاداش و مزایای استفاده نماید.
دکتر شوشتری ضمن اشاره به پروندهای حقوقی جهاددانشگاهی تصریح کرد: واحدهای جهاددانشگاهی در عقد قراردادها باید به استفاده از کارشناس حقوقی توجه نمایند و آنرا جی بگیرند.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در ارتباط با راه اندازی و افتتاح پارک علم و فناوری کرمانشاه اظهار داشت: کار این پارک تا ۹۸ درصد پیشرفته است و بزودی افتتاح می گردد.
اصلاح و ایجاد ۳ ردیف بودجه در مجلس
دکتر مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس در ارتباط با عملکرد ۹ ماهه این معاونت اظهار نمود: در این زمان با ۹۲ نماینده ی مجلس شورای اسلامی مذاکره شد که حاصل آن حضور ۲۴ نماینده در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی و حضور در ۱۰ حوزه ی انتخابیه ی نمایندگان بود.
وی ادامه داد: موفق به ایجاد ۲ ردیف بودجه و اصلاح یک ردیف بودجه در مجلس شدیم و افزایش ۳۰ درصدی بودجه قانون ۱۴۰۰ نسبت به لایحه ی ۱۴۰۰ را داشتیم.
دکتر باصولی در ارتباط با برخی موارد مندرج در متن قانون توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: صفحه ی ۷۱، تبصره ۱۷، بند (ح) در جهت اجرائی کردن حکم بند(۳) سیاستهای کلی جمعیت، دولت مکلف است اعتبار ردیف های ۱۶۰۲۰۰۱۶۷۵ و ۱۶۰۱۰۰۶۰۰۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را در حسابی تحت عنوان (حساب پشتیبانی از هزینه های درمان ناباروری) ذیل ردیفهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز نماید. هزینه کرد اعتبار این حساب مطابق نظر کارگروهی متشکل از نمایندگان بیمه سلامت، سازمان تأمین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، جهاد دانشگاهی و معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درمورد نود درصد (۹۰%) کل هزینه های سه دوره کامل یکی از روش های کمک باروری (آی. سی. اِس.آی) و (آی. وی. اِف) برای هر زوج نابارور، پوشش هزینه های دارویی و پاراکلینیک و سایر روشهای درمان ناباروری است که واحدهایی که دارای مرکز درمان ناباروری هستند می توانند از این مورد استفاده کنند.
او در آخر سخنانش بیان نمود: در ادامه چند مورد را به واحدها یادآور می شویم که توجه به آنها ضروریست بعنوان مثال در نظر گرفتن و پیاده سازی کلیه ی آئین نامه ها در واحدهای سازمانی، توجه به ایجاد سازوکار درآمد پایدار در واحد، اولویت در پرداخت های پرسنلی و در رابطه با پرسنل بخصوص بیمه و صندوق پس انداز، توجه به جذب و نگه داشت نیروی انسانی بعنوان مهم ترین سرمایه ی واحد، پرهیز از پراکنده کاری، تاکید بر انجام فعالیت شاخص و دانش بنیان در واحد، دریافت مجوزهای لازم برای امور توسعه ای برپایه قوانین، بررسی شکایات پرسنلی در واحدها، توجه به آئین نامه های همکاری بین واحدی و ارجاع به معاونت هماهنگی، پرهیز از استخدام های نسبی و سببی بخصوص در ارتباط با مدیران واحدهای سازمانی، پاسخ گویی به نامه های ارجاعی، توجه به امور رفاهی پرسنل، توجه به جانشین پروری در رده های مختلف شغلی، حضور فعال در شوراهای استانی و دانشگاهی، حضور در دانشگاه های استان بخصوص دانشگاه مادر و تاکید بر کار شورایی و مدیریت مشارکتی که در انجام آنها باید دقت شود.
مشارکت بالا در انتخابات اقتدار بیشتر نظام را به همراه خواهد داشت
بهنام چهارلنگ مدیرکل دفتر حراست جهاددانشگاهی هم در این گردهمایی اظهار داشت: انتخابات ۱۴۰۰ نسبت به انتخابات گذشته از شرایط ویژه تری برخوردار می باشد.
وی با برشمردن چهار رکن سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت در انتخابات خاطرنشان کرد: در مورد سلامت انتخابات با عنایت به فرآیندهای پیشبینی شده در قانون اساسی، تخلف خاصی که بتواند نتیجه انتخابات را تغییر بدهد محتمل نمی باشد.
چهارلنگ امنیت را دومین رکن انتخابات عنوان نمود و اضافه کرد: راهبرد دشمن کوشش برای تحریم انتخابات و کاهش مشارکت مردم، القای ناامیدی در جامعه، تحریک اقشار و اصناف مختلف و اختلاف انگیزی است که با راه اندازی کمپین هایی در فضای مجازی تلاش در به چالش کشیدن انتخابات و تضعیف آن دارد.
مدیرکل دفتر حراست جهاددانشگاهی رقابت را یکی دیگر از ارکان انتخابات برشمرد و خاطرنشان کرد: در بحث رقابت امیدواریم کاندیداهای محترم با رعایت اخلاق و پرهیز از بیان سخنان جنجالی و ناامیدکننده رقابت خوب و سازنده ای داشته باشند.
وی ضمن اشاره به آمار واجدین شرایط رأی دادن در سیزدهمن دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در مورد مشارکت مردم در انتخابات بعنوان یکی از ارکان آن، ما جهادگران وظیفه مهمی به عهده داریم و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند تشویق به مشارکت در انتخابات وظیفه تک تک مردم می باشد و از مصادیق امر به معروف و تواصی به حق است.
چهارلنگ در انتها به تشریح بخشی از تخلفات و جرایم انتخاباتی پرداخت و سفارش هایی را برای جلوگیری از صدمه ها و تهدیدات محیطی عنوان نمود.

آنچه روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی مطرح کردند

در بخش دیگری از این گردهمایی مجازی روسای واحدهای سازمانی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

در این حوزه علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا ضمن اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اظهار داشت: انتخابات پرشور به شکلی آبروی نظام جمهوری اسلامی است و قدم اول ما آن است تا کمک نماییم تا این انتخابات هر چه پرشورتر برگزار گردد.

وی بابیان این که تابحال ۱۳۳۵ خبر در ارتباط با انتخابات در خبرگزاری ایسنا منتشرشده است اظهار داشت: امکانات این خبرگزاری به صورت برابر و عادلانه در اختیار تمام کاندیداهای ریاست جمهوری قرارگرفته است. همینطور از روسای واحدهای جهاددانشگاهی در سرتاسر کشور درخواست داریم مراقبت کنند تا در انتخابات شورای شهر و روستا در حمایت و یا ضد هیچ کاندیدایی اقدام نشود.

گفتنی است، تشکیل صندوق مشترک تأمین منابع مالی، اهمیت جانشین پروری، تشکیل پرونده مهارتی برای استخدام نیروها و به کارگیری مدیران در جهاددانشگاهی، درخواست ایجاد مراکز منش در واحدهای مختلف جهاددانشگاهی، تبدیل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به معاونت فرهنگی و اجتماعی، سرعت بخشیدن به فرآیند تجاری سازی فناوری ها، استفاده از ظرفیت واحدهای جهاددانشگاهی در چارچوب یک شبکه و انجام پروژه های چند واحدی، ایجاد مراکز آموزش تخصصی در حوزه های مختلف و من جمله نفت و گاز، نحوه انتخاب طرح های فناورانه جهاددانشگاهی، ضرورت پشتیبانی حقوقی از واحدهای سازمانی، ضرورت انعقاد تفاهمنامه های کشوری در حوزه های مختلف، تناسب ساختار سازمانی واحدهای جهاددانشگاهی با عنایت به مأموریت ها، تقدیر همکاران جهادگری که دارای پروژه های شاخص هستند، مشکلات واحدها در تأمین حقوق کارکنان و تأمین منابع مالی ازجمله مهم ترین مواردی بود که توسط روسای واحدهای سازمانی در این گردهمایی عنوان شد.

در پاسخ به موارد مطرح شده رئیس و معاون جهاددانشگاهی ضمن عرضه توضیحات لازم پیرامون ابهامات از پیشنهادات مطرح شده استقبال و با تاکید دکتر طیبی مقرر شد تا نتایج اقدامات انجام شده از راه معاونت هماهنگی و امور مجلس در گردهمایی آینده روسای واحدهای سازمانی اعلام گردد.

منبع: