سورنا ستاری: دریافت مجوز جراحی انسانی سامانه جراحی از راه دور تا سال دیگر

به گزارش ربات کشاورز معاون علمی و فناوری از گذراندن تست های حیوانی سامانه جراحی رباتیک از راه دور اطلاع داد و اظهار داشت: تا یک سال آینده تاییدیه های فنی در مورد تست حیوانی دستگاه، دریافت و در مراکز جراحی استفاده می شود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، دکتر سورنا ستاری امروز در مراسم نخستین جراحی رباتیک از راه دور روی حیوان که در مرکز مهارت های پیشرفته بالینی بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این یکی از اتفاقات خوب بیمارستان امام خمینی (ره) بوده که در کنار آن درمان های جدید قابل توسعه هستند.
به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، هم اکنون این جراحی در دو بیمارستان امام خمینی (ره) و سینا از راه دور روی حیوان به خوبی انجام شد.
وی افزود: این امر شروع یک حرکت بزرگ و نوآوری جدید در حوزه جراحی است و امیدوارم هر چه زودتر به مرحله توسعه انسانی برسد.
ستاری در مورد سامانه جراحی از راه دور اظهار داشت: این ربات در دنیا بعنوان ربات های داوینچی مطرح بوده که چندسالی می شود به تولید رسیده اند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ربات ساخته شده در این شرکت دانش بنیان حالا درحال دریافت تاییدیه های حیوانی است تا در فاز انسانی مورد استفاده قرار گیرند.
ستاری عنوان کرد: جراحی رباتیک قابلیتهای زیادی دارد و با دقت بالایی انجام می گیرد. همینطور با استفاده از این ربات خطاهای انسانی و لرزش دست به شدت کاسته می شود.
وی با اشاره به اینکه همینطور با این دستگاه فاصله بین جراح و کیس جراحی مهم نیست، اظهار داشت: جراح می تواند از هزاران کیلومتر عمل جراحی را انجام دهد و این مورد در خیلی از موارد که نمی توان بیمار را جابجا کرد اهمیت بالایی خواهد داشت.
معاون علمی و فناوری با اشاره به اینکه این دستگاه کامل در داخل ساخته شده اظهار داشت: تا یک سال آینده تاییدیه های فنی در مورد تست حیوانی دستگاه دریافت می شود و در مراکز جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.
سعید سرکار هم در همین رابطه به خبرنگاران اظهار داشت: این سامانه جراحی رباتیک از راه دور از سال ۹۲ مورد توجه خاص و حمایت معاونت علمی و فناوری بوده است و پیگیری پیشرفت این ربات به صورت شخصی از جانب دکتر ستاری سبب دلگرمی بود.
سرکار افزود: حالا این سامانه در بیمارستان های امام خمینی (ره)، سینا و شریعتی نصب شده است.
دبیر ستاد نانو فناوری اضافه کرد: ربات جراحی از راه دور در جهت آموزش و تست های حیوانی در این بیمارستانها مستقر شده است.
وی با اشاره به اینکه این اقدامات در جهت استقرار در بیمارستان ها با همکاری بخش های مهندسی، توسعه یافته است اظهار داشت: باید تلاش نماییم در کشور بیشتر روی موضوعات این چنینی که حاصل چندین فناوری یا فناوریهای همگرا است تمرکز نماییم.

به گفته سرکار، جراحی امروز از بیمارستان سینا با فاصله هفت کیلومتر در بیمارستان امام خمینی (ره) با همکاری یک اپراتور بدون هیچ چشم داشتی انجام گرفت.

منبع: