برخورداری از خدمات بیمه ای، موتور محرک توسعه مشاغل خانگی

به گزارش ربات کشاورز مرکزی یک پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی اظهار داشت: بهره مندی از امکان بیمه، در میان فعالان طرح توسعه مشاغل خانگی انگیزه حرکت بوجود می آورد.

ناصر پورتوکلیان که بعنوان پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی، در حوزه کیف، ساک و چمدان در روستای خانقاه واقع در دهستان جاورسیان بخش قره چای شهرستان خنداب فعالیت می کند، در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به ایجاد فرصت شغلی مستقیم برای ۲۰ نفر در چارچوب فعالیت در این عرصه اظهار نمود: مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کیف، ساک و چمدان های مسافرتی را که البته وارداتی هستند از تهران تهیه می نماییم و با فعالیت ۱۵ چرخ خیاطی در منازل زنان سرپرست خانوار، در کنار فعالیت کارگاه مادر کلیه مراحل تولید محصولات انجام می شود.

وی به تولید روزانه ۵۰ عدد چمدان اشاره نمود و اضافه کرد: در برنامه توسعه ای در نظر داریم میزان تولید چمدان را به ۱۰۰ عدد در روز افزایش داده و در کنار آن کیف و کوله پشتی هم تولید نماییم. حدود ۹۰ درصد کالای تولیدی راهی بازار مصرف در تهران شده و ۱۰ درصد دیگر هم در بازار اراک و قم به فروش می رسد.

پورتوکلیان به رضایت خود از درآمدزایی حاصله از فعالیت مشاغل خانگی با ایجاد اشتغال برای ۲۰ نفر اشاره نمود و اظهار داشت: در نظر داریم با جذب سرمایه گذار فعالیت خویش را توسعه داده و میزان اشتغال را تا ۵۰ نفر افزایش دهیم.

وی به همکاری با جهاددانشگاهی در اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی هم اشاره نمود و اظهار داشت: تفاهمنامه ای با جهاددانشگاهی به منظور برخورداری از مزایای بیمه تأمین اجتماعی برای افرادی که در طرح توسعه مشاغل خانگی فعالیت دارند منعقد شده است و امیدواریم با پیگیری های جهاددانشگاهی هر چه سریعتر این تعهد عملیاتی شود تا انگیزه بیشتری برای فعالان در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شود.

او خاطرنشان کرد: درصورتیکه مجموعه جهاددانشگاهی بتواند مبحث بیمه فعالان طرح توسعه مشاغل خانگی را عملیاتی کند به علت انگیزه ای که برای این افراد ایجاد می شود فضای کسب و کار در این عرصه افزایش پیدا کرده و حتی این ظرفیت وجود خواهد داشت تا بتوان برای ۱۵۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرد.

پورتوکلیان اضافه کرد: اولین سوال افراد جویای کار برخورداری از مزایای بیمه است و درصورتیکه خدمات بیمه ای برای آنها عرضه شود، مبادرت به همکاری می کنند. الان برای شاغلین در این طرح خدمات بیمه روستایی عرضه می شود که نهایتا به صندوق بازنشستگی کشور ختم می شود اما بیمه تأمین اجتماعی در جامعه ما از جایگاه خاصی برخوردار می باشد و متقاضیان میل و رغبت بیشتری برای برخورداری از بیمه تأمین اجتماعی دارند که امیدواریم به زودی عملیاتی شود.

او برگزاری نمایشگاه های عرضه محصولات تولیدی به همت فعالان حوزه مشاغل خانگی از جانب جهاددانشگاهی را از دیگر برنامه های در دست اجرای این نهاد برشمرد و اضافه کرد: جذب سرمایه گذار همچون نیازهایی است که مسیر توسعه این طرح را هموار و شتابان خواهد نمود.

این پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی ضمن اشاره به استفاده از روش های سنتی برای فروش و عرضه کالا در بازار اظهار داشت: تابحال نتوانسته ایم فضای فروش اینترنتی را در شبکه های اجتماعی فراهم نماییم اما درصدد هستیم از این مزیت در عرضه محصول بهره برداری نماییم.

وی کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را از مشکلات پیش روی طرح توسعه مشاغل خانگی دانست و اضافه کرد: برای تولید محصولی باکیفیت و در رقابت با مشابه خارجی نیازمند نقدینگی و سرمایه در گردش هستیم.

پورتوکلیان خواهان اعطای تسهیلات کم بهره به میزان اشتغالی که ایجاد می شود از جانب دولت شد و اضافه کرد: اعطای تسهیلات منجر به تجهیز دستگاههای دوخت کیف و چمدان و بهسازی و مرمت آنها شده و هرچقدر زیرساخت ها تقویت شود بطور قطع میزان تولید و اشتغال هم افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با تکیه بر این که فعالیت و کار در روستاها برای بانوان در خارج از منزل فرهنگ سازی نشده است، اظهار داشت: به علت این که گاها بانوان با سخت گیری هایی از جانب همسران خود برای کار در خارج از منزل مواجه می شوند بنابراین فعالیت آنان در چارچوب مشاغل خانگی و در منزل صورت می گیرد که تأمین زیرساخت ها و دستگاه مورد نیاز برای تولید محصول در منزل هر یک از بانوان هزینه بالایی را می طلبد که نیازمند حمایت دولت می باشد.

گفتنی است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و پشتیبانی از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از صدمه شناسی طرح های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی شد و به تصویب رسید.

به منظور اجرا و پیاده سازی این طرح، جهاددانشگاهی بعنوان یک نهاد توسعه ای، واسطه ای و تسهیلگر، مکلف به شناسایی و توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی شد.

منبع: