شقاقل آبی موثر در ترمیم زخم دیابتی ها

به گزارش ربات کشاورز از برگ گیاه ˮشقاقل آبیˮ میتوان جهت ترمیم زخم در افراد دیابتی بهره برد و ضماد تمام قسمت های گیاه برای شستشوی بثورات و عفونت پای ورزشکاران و همینطور تسکین دردهای روماتیسمی به کار می آید.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر مریم مومنی با اشاره به اینکه شقاقل آبی با نام علمی berula angustifolia از خانواده چتریان یاumbelliferae است، اظهار داشت: نام محلی این گیاه در ایلام، پاغازه است که گیاهی چند ساله، آبزی یا نیمه آبزی است. در فلور غنی استان ایلام، شقاقل آبی در دره کلم و شهر ایلام وجود دارد. بر مبنای پژوهش های انجام شده میتوان از برگ گیاه شقاقل آبی جهت ترمیم زخم در افراد دیابتی بهره برد و از ضماد تمام قسمت های گیاه برای شستشوی بثورات و عفونت پای ورزشکاران و همینطور تسکین دردهای روماتیسمی استفاده می شود.

مدیر پژوهش جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام با اشاره به اینکه اسانس این گیاه حاوی مقدار قابل توجه ای پلی استیلن است، اضافه کرد: پلی استیلن ها دارای اثرات ضد قارچ، ضد باکتری و دارای خواص ضد آلرژی و ضد التهابی هستند.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام، مومنی تصریح کرد: مطالعات نشان می دهد، شقاقل آبی دارای ترکیبات سمی است و از این گیاه به صورت خوراکی استفاده نمی گردد.

منبع: