ابداع سیستمی که احتمال برخورد نابینایان با موانع را می کاهد

ربات کشاورز: یک سیستم جدید شامل دوربین ویدئویی که روی سینه قرار می گیرد و یک جفت دستبند جدید احتمال برخورد افراد کم بینا یا نابینا با موانع را تا ۳۷ درصد می کاهد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از گاردین، پژوهشگران آمریکایی یک سیستم کمکی برای افراد کم بینا و نابینا ساخته اند که از برخورد آنها با موانع جلوگیری می کند. این سیستم شامل یک دوربین ویدئویی است که روی سینه قرار می گیرد و به واحد پردازشی دارای الگوریتم بصری رایانشی متصل و همین طور ۲ دستبند مخصوص متصل است. هنگامیکه این سیستم خطری را ردیابی می کند، دستبند کاربر در سمتی که مانع ردیابی شده، مرتعش می شود. اگر مانع در جلوی کاربر باشد، هر دو دستبند مرتعش می شوند.
پژوهشگران ادعا می کنند این دستگاه جایگزینی برای عصای سفید یا سگ های راهنما نیست بلکه مزایایی جانبی فراهم می آورد. تحقیق مذکور در نشریه Jama Opthamology انتشار یافته است. در این گزارش اشاره شده بررسی ۳۶۸ ساعت اطلاعات مربوط به ۳۱ فرد نابینا یا کم بینا نشان میدهد این روش کارآمد است. طی این بازه آزمایشی بدون اطلاع شرکت کننده، سیستم در وضعیت فعال و خاموش قرار می گرفت. هریک از شرکت کنندگان در تحقیق بعد از دوره آموزشی در کنار عصا یا سگ راهنما به مدت چهار هفته از این سیستم استفاده نمود. پژوهشگران اطلاعات به دست آمده را بررسی کردند تا نرخ تماس میان بدن کاربر یا عصا با موانع ردیابی شده بوسیله سیستم در هنگام فعال یا خاموش بودن آن، مشخص شود. هنگامیکه آنان نمونه ای تصادفی از هشدارهای برخورد برای هر شرکت کننده را بررسی کردند و متوجه شدند هنگام فعال بودن سیستم، میزان چنین برخوردهایی ۳۷ درصد کاهش یافته است. شرینیواس پوندلیک یکی از مؤلفان ارشد این تحقیق از بیمارستان چشم و گوش ماساچوست می گوید: شرکت کنندگان در تحقیق در بازخورد خود اعلام نمودند این سیستم هنگام قدم زدن در فروشگاه، برداشتن کالا از قفسه یا قراردادن آنها در جای خود، هشدار درباره عابرانی که به کاربر نزدیک می شوند، شاخه های درختان و همین طور در مناطق شلوغ و ناآشنا کارآمد بوده است. البته این تحقیق محدودیت هایی نیز داشته است. بعنوان مثال مؤلفان اشاره کرده اند سیستم احتمالاً قادر به شناسایی تمام خطرات پیش روی کاربر نیست.

منبع: