رییس پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی تأکید کرد اطلاع رسانی صحیح اخبار علم و فناوری و انعکاس دستاوردهای جهاد می تواند امیدآفرین باشد

به گزارش ربات کشاورز رئیس پژوهشگاه ابن سینا اشاره کرد: اطلاع رسانی صحیح درباب اخبار حوزه علم و فناوری همچون انعکاس دستاوردهای جهاد دانشگاهی که در جهت خودکفایی کشور و رفع نیازهای جامعه صورت می گیرد، می تواند امیدآفرین بوده و نشان دهد که با وجود تمام تبلیغات سوء بیگانگان، پژوهشگران و دانشمندان جوان کشور در حال تلاش و خدمت رسانی به جامعه و کشور هستند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی در مراسمی که به مناسبت چهل و یکمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی و در آستانه روز خبرنگار، بامداد امروز (۱۶ مردادماه) در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا برگزار شد، ضمن تبریک این دو مناسبت تاکید کرد: در پژوهشگاه ابن سینا تلاش می نماییم در جهت شکوفایی کشور و رفع نیازهای جامعه گام برداریم و اصحاب رسانه در این راه ما را یاری می کنند. خبرنگاری شغل شریفی است که با سختی و مشکلات زیادی هم راه است.

دکتر صادقی اشاره کرد: امروز در کشور بواسطه شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا و همین طور شرایط اقتصادی کشور، اطلاع رسانی صحیح از طرف اصحاب رسانه می تواند در دمیدن روحیه امید در جامعه و استمرار حرکت به جلو بسیار مؤثر باشد. با گسترش رسانه ها و تنوع شبکه های مجازی، گاهی با اخباری مواجه هستیم که مسیر نادرستی را به وجود آورده و حس ناامیدی در جامعه القا می کنند و در این بین، نقش اصحاب رسانه در اطلاع رسانی صحیح از اهمیت بسیار زیادی برخوردارست.

رییس پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی اضافه کرد: نقش خبرنگاران در وضعیت فعلی در زمینه کرونا بسیار مهم می باشد. ایران کشوری است که از پیشینه چند هزار ساله برخوردارست و در عین حال، در دین مبین اسلام نیز به همه جنبه ها زندگی انسان توجه شده است؛ اما در وضعیت فعلی مشاهده می نماییم که با وجود هشدارهای گوناگون مسئولین، مردم به بحث سلامت خود توجه چندانی نداشته و باوجود این شرایط سخت کرونا، از دورهمی و سفر پرهیز نمی کنند. این بی توجهی را در جنبه های دیگر همچون مسئله محیط زیست، مصرف (بی رویه) آب و برق نیز مشاهده می نماییم.

دکتر صادقی اشاره کرد: هرجا اصحاب رسانه بموقع ورود پیدا کرده و اطلاع رسانی صحیحی داشته اند، توانسته اند مردم را در یک حرکت اجتماعی با خود همراه کنند. حالا اصحاب رسانه وظیفه دارند در حوزه کرونا و سایر مسائل روز جامعه، نقش پررنگ تری ایفا کنند و مصالح کشور را مورد توجه ویژه قرار دهند.

رییس پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی تاکید کرد: نقش اصحاب رسانه در زمینه علم و فناوری بسیار حائز اهمیت می باشد. برای اینکه گاه اخباری در این عرصه ها منتشر می شوند که یأس و ناامیدی را در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان ایجاد می کنند. بنا بر این اطلاع رسانی صحیح درباب اخبار حوزه علم و فناوری همچون انعکاس دستاوردهای جهاد دانشگاهی که در جهت خودکفایی کشور و رفع نیازهای جامعه صورت می گیرد، می تواند امیدآفرین بوده و نشان دهد که با وجود تمام تبلیغات سوء بیگانگان، پژوهشگران و دانشمندان جوان کشور، در حال تلاش و خدمت رسانی به جامعه و کشور هستند.

نقش مهم خبرنگاران در انتشار دستاوردهای پژوهشگران

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر علی صادقی تبار، مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا جهاد دانشگاهی، ضمن گرامیداشت سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی و روز خبرنگار اظهار داشت: همکاران ما در پژوهشگاه ابن سینا در زمینه تولیدمثل و درمان ناباروری فعالیت می نمایند و اصحاب رسانه و خبرنگاران، نقش مهمی در عمومی سازی نتایج یافته ها و دستاوردهای پژوهشگران دارند.

دکتر صادقی تبار اشاره کرد: امروز، سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی است؛ نهادی که نیروهای آن اساساً از قشر فرهیخته و دانشگاهی کشور و دلسوخته برای رفع نیازهای مردم و جامعه هستند. نیروهای جهاد دانشگاهی در استفاده از توانمندی های داخلی و تبدیل این توانمندی ها به اقداماتی که مورد نیاز جامعه است، بسیار موفق عمل کرده اند و تا حالا توانسته اند، کارهای بزرگ و مفیدی برای کشور انجام دهند.

وی اشاره کرد: جهاد دانشگاهی نهادی است که چندان درگیر بروکراسی های اداری نیست و از این جهت بسیار موفق بوده است. اگر جهاد دانشگاهی توانسته است در هر حوزه ای (که ورود پیدا کرده است)، خدمت رسانی مطلوبی به مردم داشته باشد، بواسطه جایگاه این نهاد و نیروهای جهادگر آن بوده است.

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا تاکید کرد: در زمینه پژوهش های علوم زیستی و تولیدمثل، پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی از بدو تأسیس و ارائه خدمات تولیدمثل در سال ۱۳۸۲ تلاش نموده است تا در مرزهای دانش حرکت نماید و علاوه بر این که تازه ترین و به روزترین دانش را در اختیار داشته باشد، خود نیز در تولید این دانش پیشرو باشد و می توانیم بگوئیم که در زمینه های مختلف، تأثیرگذار بوده ایم.

دکتر صادقی تبار اضافه کرد: بعنوان مثال، شاهد ورود بیمه های درمانی به بحث درمان های ناباروری هستیم که قسمتی از این اقدام، ناشی از تلاش مستمر همکاران پژوهشگاه ابن سینا طی یک دهه اخیر بوده است. امروز، فرهنگ مردم تغییر یافته و مانند گذشته، به درمان های ناباروری بعنوان یک درمان لوکس و لاکچری نگاه نمی گردد، بلکه یک درمان ضروری و مهم برای حفظ (بنیان) خانواده ها است. در این بین، اصحاب رسانه نیز نقش مهمی در پوشش خبری این مساله داشته اند.

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با اشاره به دیگر حوزه های فعالیت این مرکز اظهار داشت: بحث سلول درمانی نیز که در حال حاضر در پژوهشگاه ابن سینا در درمان ناباروری مورد استفاده قرار می گیرد، حاصل تلاش پژوهشگران در جهت رفع نیازهای مردم است که توسط اصحاب رسانه، به خوبی برای عموم جامعه و متخصصان انعکاس پیدا کرده است. اندومتریوز، سقط مکرر و درمان ناباروری، از حوزه های موفقی محسوب می شوند که پژوهشگران پژوهشگاه ابن سینا در آن مشغول فعالیت هستند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر رامین قهرمان زاده، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی، به کارهای پژوهشگران گروه جنین شناسی این پژوهشگاه در عرصه تولید جنین گاوی اشاره نمود و اضافه کرد: این فناوری حالا وارد بازار و مراحل تجاری سازی آن انجام شده است. باتوجه به بحران کم آبی و خشکسالی، این تحقیقات روی حیوانات دیگری مانند گاومیش و شتر که به سبب ارزش بالای غذایی و هزینه های مصرفی پایین، مقرون به صرفه هستند، در حال پیگیری است.

دکتر قهرمان زاده اضافه کرد: یکی از کارهای مهم پژوهشگاه ابن سینا از زمان شروع همه گیری کرونا، راه اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا بود که همچنان در حال فعالیت بوده و خیلی از مواد مورد نیاز نیز توسط پژوهشگران ابن سینا تولید شده اند.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی تاکید کرد: بخش دیگر فعالیت ها در حوزه تولید زخم پوش ها است. دانش فنی تولید این زخم پوش ها تکمیل شده و در نهایت تا سال آینده، محصولات تولیدی پژوهشگاه ابن سینا وارد بازار خواهند شد.

منبع: