توسط پزشک ایرانی صورت گرفت؛ تولید سوند با الهام از حشرات برای عبور از مسیرهای پیچیده مغز

عبور دادن سوند از درون مسیرهای باریک و پیچیده مغز انسان کاری پرچالش برای جراحان است و حالا با الهام از حشرات چاره ای برای این مشکل یافت شده است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از نیواطلس، رگ های خونی درون مغز بسیار باریک و حساس هستند و جراحان برای حرکت دادن سوندهای عادی در آنها با چالش های جدی مواجهند. از همین رو برای نخستین بار سوندی فرمان پذیر ساخته شده که به شکلی کاملاً ایمن از درون عروق و رگ های خونی مغز عبور می کند و می تواند به رفع اختلالات ناشی از ضعیف شدن دیواره شریان های مغز که باعث بزرگ شدن آنها می شود، کمک نماید.
درمان این اختلال که آنوریسم یا رگ برآمدگی نام دارد برای جراحان مغز و اعصاب کار دشواری است و بدین منظور باید سوندهایی از مسیر رگ آئورت به سمت مغز فرستاده شوند. اما بی دقتی در این حوزه می تواند نتایج خطرناکی داشته باشد. این روش درمانی برای حل مشکل آنوریسم ناشی از شکستگی جمجمه به سختی قابل استفاده می باشد.
سالانه ۱۶۰ میلیون نفر در جهان گرفتار این مشکل می شوند که یک چهارم آنها قابل درمان نیستند. دکتر اسکندر خالصی (الکساندر خالصی) استاد و رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه سن دیگو با الهام گرفتن از تغییر شکل هیدرولیک برخی اندام و پاهای سوسک ها در زمان جفت گیری موفق به طراحی سوندهای هدایت پذیر شدند که برای جراحی های ظریف مناسب هستند.
به گفته وی سوند مورد اشاره متشکل از لایه های متحدالمرکز سیلیکونی است که سفتی و شلی آنها با یکدیگر متفاوت است و مایع نمکی بی خطری به درون آنها پمپاژ می شود تا باعث افزایش فشار هیدرولیکی و هدایت پذیری آنها شود. این فناوری با موفقیت بر روی خوک ها آزمایش شده و انتظار می رود در آینده بر روی انسان ها هم آزمایش شود.

منبع: