تأثیر آنتی اکسیدانی مرزنجوش بر حافظه

به گزارش ربات کشاورز از مهم ترین ترکیباتی که در عصاره آبی گیاه مرزنجوش وجود دارد، رزمارینیک اسید است که علاوه بر کاهش استرس، سبب بهبود یادگیری فضایی در بیماری آلزایمر می شود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، مرزنجوش با نام علمی Origanum Vulgare L گیاهی است علفی و دائمی به ارتفاع ۸۰ سانتی متر که ساقه آن دارای انشعابات زیاد، پوشیده از تارهای کوتاه و به رنگ سبز مایل به قرمز است و مناطق اصلی رویش این گیاه در ایران، مناطق شمالی، بخصوص استانهای خراسان، مازندران، گیلان و آذربایجان است. یکی از مشخصات گیاه، بوی معطر و قوی آن است.

دکتر نسیم زرین پنجه، عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در مورد ترکیبات این گیاه، اظهار داشت: از مهم ترین ترکیباتی که در عصاره آبی گیاه مرزنجوش وجود دارد، میتوان به رزمارینیک اسید، اریوسیتین، آپی ژنین گلیکوزید، اوریگانول و اورسالیک اسید اشاره نمود. رزمارینیک اسید علاوه بر کاهش استرس، سبب بهبود یادگیری فضایی در بیماری آلزایمر می شود.

وی درمورد تأثیر آنتی اکسیدانی این گیاه بر حافظه، تصریح کرد: از آنجاییکه ترکیب رادیکالی در بیماران آلزایمری به وفور ساخته شده و سبب تخریب بافتی بسیار وسیع در مغز بیماران آلزایمری می شود، ازاین رو با عنایت به نوع ترکیبات موجود در عصاره گیاه مرزنجوش، این گیاه می تواند طیف وسیعی از اثرات آنتی اکسیدانی در مغز را داشته باشد. ترکیبات آنتی اکسیدان این گیاه سبب بهبود یادگیری می شوند. باید دانست که رزمارینیک اسید که فراوان ترین ترکیب عصاره آبی مرزنجوش است، فعالیت جاروبگری قوی برای ترکیبات رادیکال های آزاد دارد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، دکتر زرین پنجه، دیگر خواص مرزنجوش را مدر، قاعده آور، نیرودهنده، معرق، ضد نفخ، آرام بخش و به علت تلخ بودن، مقوی معده برشمرد.

سر شاخه های گلدار گیاه مرزنجوش به میزان ۱۰ تا ۲۰ گرم را به مدت ۱۰ دقیقه در یک لیتر آب جوش دم کرده و بعد از صاف کردن و شیرین کردن با عسل، به میزان روزانه سه فنجان برای درمان بیماری های دستگاه تنفسی، صاف کننده خون و هم برای تسهیل هضم و تسکین دردهای ماهانه میتوان بهره برد.