۱۰ گام بلند جهت استفاده از ظرفیت های ملی صنعت گیاهان دارویی

معاونت علمی اعلام نمود افزایش تولید و استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی همچون اهدافی است که با تعریف ۱۰ راهبردی ملی محقق می شود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری، گیاهان دارویی محصولاتی برگرفته از دل طبیعت و خوی ایرانی اسلامیمان هستند که همزاد نیاکان و اجدادمان بودند و در درازای تاریخ پستی و بلندی های زیادی را از سر گذرانده اند؛ اما طی چند سال گذشته چراغ این صنعت قدیمی و کهن کم فروغ شد اما خاموش نشد و به مدد فناوران کشورمان چند سالی است که این محصولات باردیگر به چرخه تولید و مصرف وارد شده اند و با تهیه و تدوین سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی این اقدامات شتاب گرفت و اهداف بالاتر و ملموس تری برایشان تعریف شد.
اهدافی چون «کسب سهم ۲۰ درصدی ارزش بازار دارویی کشور توسط محصولات گیاهی»، «افزایش سطح زیر کشت این گیاهان»، «تحت پوشش قرار دادن گونه های انحصاری و بومی یا درحال انقراض گیاهان دارویی در سامانه های حفاظت ملی» و غیره که می توانند به رونق این صنعت کهن کمک کنند.
قدمت شناخت خواص دارویی گیاهان، شاید بیرون از حافظه تاریخ باشد. یکی از علل مهم آن، حضور باورهای ریشه دار مردم سرزمین های مختلف در مورد استفاده از گیاهان دارویی است. به نظر می آید مصریان و چینیان در زمره اولین اقوام بشری بودند که بیشتر از ۲۷ قرن پیش از میلاد مسیح از گیاهان بعنوان دارو بهره برده و حتی بعضی از گیاهان را برای مصرف بیشتر در درمان دردها کشت داده اند.
البته ایران هم یکی از کشورهای دارای سابقه تاریخی استفاده از این گیاهان دارویی است و روزگاری نه چندان دور، این محصولات تنها داشته های طبیبان و حکیمان ایرانی برای درمان بیماری ها بود. اما با توسعه داروهای شیمیایی و نوین، سهم گیاهان دارویی از سبد درمانی کشور کم و کمتر شد. امروز فعالان و فناوران این حوزه، در تلاشند تا این صنعت کهن را با اجرایی کردن اقداماتی اصولی باردیگر بازیابی کنند و به دست مصرف کنندگان برسانند.
نقطه عطف این تلاش ها در سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی آمده و مقرر است با همکاری همه بازیگران این حوزه، استفاده و تولید گیاهان دارویی و داروهای گیاهی مبتنی بر نیازهای جامعه و استانداردهای ملی و بین المللی افزایش یابد. یکی از پایه های اصلی این کار ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
از جمله این اقدامات میتوان به «بازنگری، اصلاح، ساده سازی و روزآمد کردن قوانین، مقررات و استانداردهای در ارتباط با حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی»، «سامان دهی نظام آموزش، پژوهش و توسعه فناوری و نوآوری در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی»، «ترویج، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این حوزه» و «ایجاد انسجام و همکاریهای مستمر و موثر میان موسسات، شرکت ها و تشکل های در رابطه با حوزه گیاهان دارویی شامل دولتی و خصوصی» اشاره نمود.
همچنین «گسترش همکاریهای بین المللی در علوم و فناوری های گیاهان دارویی»، «سامان دهی فرآیندها و ساختارهای نظارت و ارزیابی همه فعالان و فعالیتهای این حوزه» و «سامان دهی تولید، توزیع، بازار و صادرات محصولات و خدمات در این عرصه و تجاری سازی دستاوردهای علمی و فناوری» هم برای تحقق این هدف تعریف شده است.
«ساماندهی، مدیریت منابع و حفاظت از منایع پایه با تکیه بر توسعه سطح کشت، پرورش، جمع آوری و فرآوری صنعتی گیاهان دارویی»، «حفاظت از گونه های گیاهی انحصاری کشور و پیشگیری از خروج نمونه یا اطلاعات در ارتباط با این گونه ها از کشور» و «بهره گیری بهینه از رهنمودهای اسلامی در عرصه گیاه شناسی، تغذیه و بهداشت و درمان» همچون این رهبردها است.

منبع: