معجزه گل حسرت در بهبود نقرس

به گزارش ربات کشاورز گل حسرت برای کاهش التهاب و درد، نقرس و روماتیسم مورد استفاده قرار گرفته و برای بیماری های سیاتیک هم مفید می باشد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر ساره حسینی، عضو گروه پژوهشی مجتمع گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ضمن اشاره به اینکه گل حسرت را با نام هایی چون سورنجان، عکنه، سورنگان می شناسند، اظهار داشت: طبیعت گیاه خیلی گرم و خشک است، به صورت استعمال خارجی از ضماد آن برای کاهش التهاب و درد استفاده می شود و مصرف خوراکی آن به میزان محدود به عنوان مسهل کاربرد دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه گل حسرت برای بیماری نقرس و روماتیسم استفاده می شود، بیان نمود: غده زیرزمینی گل حسرت یا سورنجان سه نوع است: نوع اول رنگ پوست خارجی و مغز غده هر دو سفید رنگ است و طعم آن شیرین است، نوع دوم رنگ پوست و مغز آن هر دو زرد تیره یا سرخ رنگ است و نوع سوم رنگ پوست و مغز آن سیاه و مزه آن تلخ است. برای استعمال داخلی یا مصرف خوراکی حتما باید از نوع اول که سفیدرنگ است، استفاده نمود. نوع دوم و سوم سمی بوده و مصرف آن مجاز نیست، چونکه مسمومیت شدید ایجاد می کند ولی در استعمال خارجی از آن استفاده می شود. حتی استعمال خارجی نوع سوم آن که سیاه رنگ است هم سفارش نمی شود.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه نوع سفید و خوراکی آن مسهل بلغم بوده و به ویژه برای ناراحتی های مفصلی بسیار اثربخش است، افزود: برای رفع ورم طحال کاربرد دارد، برای بیماری های سیاتیک و نقرس مفید می باشد.

دکتر حسینی با بیان اینکه ضماد آن با زعفران و تخم مرغ در تسکین درد استخوان و تحلیل ورم های سفت بسیار اثر بخش است، افزود: ضماد آن همراه با سرکه برای درد مفاصل و آرتروز مفید می باشد، شیاف آن با روغن حیوانی برای درمان و افتادن دانه بواسیر و تسکین درد بسیار مؤثر است، همراه با زنجبیل و فلفل برای رفع درد مفاصل اثرات خوبی دارد، سورنجان سفید همراه با صبر زرد برای بیماری سیاتیک بسیار اثربخش است، سورنجان سفید برای درمان زخم های کهنه بسیار اثربخش بوده و سورنجان عامل ضد سرطان بسیار موثری است.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر حسینی در مورد میزان مصرف این گیاه اظهار داشت: میزان مصرف سورنجان در ۲۴ ساعت ۰.۲ تا ۰.۵ گرم است. مصرف آن تنها با سفارش پزشک مجاز بوده و برای بیماران قلبی، زنان آبستن و افرادی که مشکلات گوارشی دارند، مجاز نیست.

منبع: