رئیس جهاد دانشگاهی مازندران خواستار شد راه اندازی شعبه ای از کلینیک آبزیان در مازندران

به گزارش ربات کشاورز رئیس جهاد دانشگاهی مازندران راه اندازی شعبه ای از کلینیک آبزیان در این استان را خواهان شد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، محمدرضا شافعیان امروز، یکشنبه ۹ آبان ماه جاری به همراه فاطمه قلی زاده معاون پژوهشی واحد استان مازندران و مهندس محمدنیا مسئول آبزی پروری جهاد دانشگاهی مازندران در بازدید از کلینیک تخصصی آبزیان جهاد دانشگاهی تهران که چندی قبل با حضور حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی افتتاح شده بود، ضمن اشاره به تهیه غذای مکمل ارگانیک برای ماهیان از جلبک بعنوان یکی از فعالیتهای این واحد جهاد دانشگاهی یاد کرد و اظهار داشت: فعالیتهای جهاد دانشگاهی باید دانشی، علمی و متمایز از دیگر فعالیت ها باشد، به عبارتی نتایج این فعالیت ها باید برای همگان عینی و ملموس باشد.
وی با بیان اینکه این تفاوت می تواند از ارگانیک بودن محصول، نوع ترکیب تا نژاد و وزن مرغوب آبزیان متغیر باشد، تصریح کرد: تابحال تخم همه آبزیان یک زرده بوده است، اما ما توانستیم تخم های دو زرده ای را تولید نماییم که اگر با تخم یک زرده طی ۶ ماه یک کیلوگرم ماهی تولید می شود، با تخم دو زرده این میزان تا ۳ کیلوگرم افزایش می یابد.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی مازندران با تاکید بر لزوم انجام کاری گزین و برگزیده در جهاد، خاطرنشان کرد: مازندران زمانی مهد اردک ماهی و ماهی سوف بود که الان منقرض شده اند، اما در تلاشیم تا این گونه از آبزیان را مجدداً در مازندران احیا نماییم که به مراتب بهتر از کار تکراری پرورش بچه ماهی و… است.
شافعیان راه اندازی شعبه دوم کلینیک آبزیان در استان مازندران را خواهان شد و اضافه کرد: این فرایند می تواند در چارچوب انعقاد تفاهمنامه ای میان رؤسای جهاد دانشگاهی آغاز شود که به تدریج مسائل مالی آن هم حل خواهد شد.
وی سرآغاز این قبیل فعالیت ها در استان مازندران با تنوع فراوان آبزیان را اختصاص فضای فیزیکی و بصری دانست و اظهار داشت: مازندران از نظر پتانسیل آبزیان در کشور رتبه بالایی دارد.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه این استان و بخصوص بابل بیشتر به سمت پرورش ماهیان خاویاری حرکت می کند، ضمن اشاره به پتانسیل این استان در صنعت گردشگردی از اختصاص زمینی به مساحت ۱۷ هکتار برای تفرجگاه کوتاه مدت کارکنان جهاد در صورت تأمین اعتبار اطلاع داد.
در ادامه این مراسم کمبرانی، رئیس جهاد دانشگاهی تهران پیشنهاد کرد: طرح مزرعه پرورش ماهی سالم به استان مازندران معرفی شود تا با نمونه شدن آن این طرح به دیگر استان ها تسری یابد، چون با راه اندازی آن میتوان دست کم ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش برداشت داشت.
وی با بیان اینکه برای زدن شعبه ای از این کلینیک در استان مازندران باید در ابتدا نمونه برداری ها برای تشخیص بیماری آبزیان در استان انجام و به تهران ارسال شود، اضافه کرد: البته بزودی خیلی از خدمات این کلینیک در جهاد دانشگاهی تهران(عمدتاً مشاوره ای) به صورت آنلاین و سراسری عرضه خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اعتقاد به اینکه میتوان طی یک برنامه زمان بندی شده این کلینیک را در استان مازندران راه اندازی نمود، از سالم نبودن ماهیان خوراکی کشور انتقاد نمود.
بر طبق این گزارش، مهم ترین مأموریت کلینیک تخصصی آبزیان سازمان جهاد دانشگاهی تهران تلاش در جهت بهبود بهره وری و تولید غذای سالم در مزارع پرورش ماهی کشور از راه توسعه فعالیتهای بهداشتی است.

منبع: