۲ محصول حوزه فناوری ژئوماتیک رونمایی گردید

به گزارش ربات کشاورز ۲ محصول حوزه فناوری ژئوماتیک در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران رونمایی گردید.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، نشست تخصصی «بررسی چالش ها و راهبردهای حوزه GNSS در سطح ملی» امروز در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار گردید. در این مراسم که با حضور نمایندگانی از معاونت علمی و دانشگاه تهران برپا شد، دومحصول کاربردی طراحی شده بر مبنای فناوری ژئوماتیک ساخته شده بوسیله ی یک شرکت دانش بنیان به مرحله رونمایی رسید.
این دو محصول رونمایی شده «گیرنده مولتی فرکانس xima مدل S۲۰ با قابلیت static، ppk، rtk، ppp دارای Web ui با امکان نصب tilt sensor و رادیو» و « گیرنده مولتی فرکانس مرجع، ابزاری برای ثبت موقعیت دقیق لحظه ای و ارسال تصحیحات به سیستم های گردآوری، توزیع و پردازش اطلاعات» بودند.
بر اساس اعلام مدیر شرکت دانش بنیان تولید کننده «گیرنده مولتی فرکانس xima مدل S۲۰ با قابلیت static، ppk، rtk، ppp دارای Web ui با امکان نصب tilt sensor و رادیو» نمونه خارجی چنین محصولی وجود دارد اما علاوه بر بومی شدن آن، وزن و ابعاد آن کوچکتر شده است و این کار را برای مهندسان نقشه برداری راحتتر می کند.
« گیرنده مولتی فرکانس مرجع، ابزاری برای ثبت موقعیت دقیق لحظه ای و ارسال تصحیحات به سیستم های گردآوری، توزیع و پردازش اطلاعات» که بوسیله ی یک شرکت عضو پارک دانشگاه تهران طراحی شده هم برای تعیین موقعیت ماهواره ای ساخته شده است. این سیستم برای سازمانها و دستگاهای حاکمیتی مانند سازمان نقشه برداری، شهرداری، صمت و.. قابل استفاده می باشد.
این دستگاه می تواند مشاهدات مداوم اطلاعات ماهواره ها را به موقعیت دقیق برای مهندسان نقشه بردار تبدیل کند.
دکتر عباس زارعی هنزکی در این مراسم با اشاره به اینکه حالا ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، دنیا ما را به علت تولید کربن محکوم می کند، اظهار داشت: ایران جز ۸ تا ۱۰ کشور فولاد ساز و استخراج کننده فلزات در جهان است؛ فولادسازی و استخراج فولاد منجر به تولید کربن و تغییر اقلیم می شود که این مورد چاره دارد.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اضافه کرد: میتوان با داشتن اطلاعات بر مبنای دانش و استفاده از فناوری GNSS در این حوزه پاسخگو باشیم و از خودمان دفاع نماییم.
به گفته وی، هم اکنون آلودگی دسترسی به فناوری هایی مانند خودروی الکتریکی، اسکوتر برقی و میکرو موبیلیتی می تواند ما را از معضلات در ارتباط با آب و هوا و مسائل محیط زیستی نجات دهد.
وی با تکیه بر این که همینطور می بینیم که در اغلب شهرهای هوشمند دنیا چنین فناوریهایی بکار گرفته می شود، اظهار داشت: لازم است که ما در کشورمان روی چهار بخش اصلی GNSS «سامانه موقعیت یابی»، «نرم افزار و ارزش افزوده»، «سخت افزار » و «زیرساخت و سیستم های مکمل» متمرکز شویم و خوشه های فناور را ایجاد نماییم.
به گفته زارعی، علاوه بر آن باید به سمت ساخت میکرو و نانو ماهواره ها حرکت نماییم چون این نوع ماهواره ها کمک زیادی به رشد کشور خواهد نمود.

منبع: