دکتر طیبی: مشکلات عمده کشور مربوط به حوزه فرهنگ یا به عبارتی، ناشی از بی فرهنگی است

ربات کشاورز: رئیس جهاد دانشگاهی در گردهمایی معاونان فرهنگی واحدهای این نهاد تاکید کرد: در طول چهار دهه عمر جهاد دانشگاهی، ساختارهای فرهنگی بسیار خوبی به وجود آمده است، اما باید تلاش نماییم تا کارهای کیفی و تأثیرگذار در سطح ملی انجام دهیم؛ زمانی که کار کیفی و تأثیرگذار انجام می دهیم، فضا برای مطرح کردن حرف ها و شنیده شدن حرف ها فراهم می شود.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، هشتاد و هفتمین گردهمایی (ششمین گردهمایی غیرحضوری) معاونان فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی و رؤسای مراکز و سازمان های تخصصی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی سراسر کشور بامداد امروز (۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰) انجام شد.

دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این گردهمایی تاکید کرد: همه می دانیم که مشکلات عمده کشور مربوط به حوزه فرهنگ یا به عبارتی، ناشی از بی فرهنگی است. اگر از عدم استفاده از دستاوردهای مختلف گله مند هستیم، این مشکل ناشی از همان بی فرهنگی است که گریبانگیر ما شده است.
دکتر طیبی تاکید کرد: در طول ۴۱ سال عمر جهاد دانشگاهی، ساختارهای فرهنگی بسیار خوبی در این نهاد به وجود آمده است، اما باید تلاش نماییم تا کارهای کیفی و تأثیرگذار در سطح ملی انجام دهیم. در زمینه فرهنگی، خبرگزاری های ایسنا و ایکنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با برگزاری مناظرات دانشجویی و سایر نهادها، وظایف خودرا به خوبی انجام داده اند و البته می توانند بهتر هم عمل کنند.

ضرورت پرداختن به کارهای کیفی و تأثیرگذار

رییس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: باید تلاش نماییم کارهای خودرا ارتقاء دهیم تا تأثیرگذاری بیشتری در جامعه داشته باشد؛ زمانی که کار کیفی و تأثیرگذار انجام می دهیم، فضا برای مطرح کردن حرف ها و شنیده شدن حرف ها فراهم می شود.
دکتر طیبی اشاره کرد: دانشجویان امروز از کارهای سنتی و معمولی استقبال نمی کنند و باید به سراغ فعالیت ها و برنامه های مورد علاقه جوانان برویم و این قابلیت و ظرفیت در جهاد دانشگاهی وجود دارد. باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم تا تمام واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور علاوه بر پرداختن به کارهای علمی، پژوهشی و فناورانه، حضور و مشارکت جدی در کارهای فرهنگی داشته باشند.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به موضوع مطرح شده درباب دانشجویان خارجی اظهار داشت: در زمینه دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در کشور، فعالیت خوبی صورت نمی گیرد و معتقدم باید به چند دانشگاه کشور ماموریت ملی داده شود تا برای اوقات فراغت دانشجویان خارجی، برنامه ریزی و الگویی ایجاد کنند.

دکتر طیبی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی نیز این ظرفیت را دارد تا در این عرصه، نقش مؤثری ایفا کند. دانشجویان خارجی می توانند با کارهای جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف آشنا گردند و اگر از استعداد و توانایی خوبی برخوردار باشند، حتی می توان از آنها در جهاد دانشگاهی نیز بهره برد.

توجه به توسعه اقتصادی دانش بنیان، زمینه ساز دستیابی نهادها به جایگاه شایسته در کشور
رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: اداره دانش بنیان کشور و توجه به توسعه اقتصادی دانش بنیان اگر به مسئله اصلی کشور تبدیل نشود، جهاد دانشگاهی و سایر نهادهای مشابه نمی توانند نقش خودرا به خوبی ایفا کنند. امور و مسائل باید ذیل اقتصاد دانش بنیان تعریف شود و در این صورت، جهاد دانشگاهی می تواند جایگاه شایسته خودرا پیدا کند. جهاد دانشگاهی به واقع جایگاه خوبی در بین مردم، مسئولین و نخبگان دارد؛ اما باتوجه به این جایگاه، باید برای جهاد دانشگاهی، ماموریت نیز تعریف و از آن حمایت شود.
دکتر طیبی اضافه کرد: باید در داخل جهاد دانشگاهی به دنبال اجرای کارهای شاخص باشیم. در زمینه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز باید برنامه ملی خاص و تأثیرگذار تعریف شود و بطور قطع از این برنامه ها حمایت خواهیم کرد.

منبع: