اسفناج، منبع سرشار فولیک اسید

ربات کشاورز: اسفناج دارای خاصیت غذایی بالایی بوده و غنی از ترکیبات آنتی اکسیدان، حاوی انواع ویتامین های A، C، E، B و املاح مختلف است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، اسفناج گیاهی علفی و بوته ای است که برگ های مثلثی شکل با دمبرگی شیاردار، اطراف ساقه قرار گرفته اند.
این گیاه دارای خاصیت غذایی بالایی بوده و غنی از ترکیبات آنتی اکسیدان، حاوی انواع ویتامین های A، C، E، B و املاح منگنز، منیزیوم، مس، آهن، کلسیم، پتاسیم، روی، فسفر، سلنیم، اسیدهای چرب و امگا ۳ است؛ همین طور ترکیباتی به نام روبیس کولین در اسفناج گزارش شده است که منبع فولیک اسید یا ویتامین B9 است.
اسفناج منبعی سرشار از آهن است و در ۱۸۰ گرم اسفناج پخته ۴۳.۶ میلی گرم آهن وجود دارد، درحالیکه یک همبرگر آماده حداکثر حاوی ۴۲.۴ میلی گرم آهن است.
ارزش غذایی آهن به جذب آن است؛ در صورتیکه منابع آهن همراه ویتامین C و یا فیبر و الیاف گیاهی مصرف شوند، جذب آن افزایش می یابد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، نگهداری طولانی مدت اسفناج بصورت تازه یا پخته شده موجب تبدیل نیترات های موجود در آن به نیتریت می شود که برای بدن مضر است. در عین حال اسفناج حاوی مقدار زیادی اگزالات است که با آهن، تولید اگزالات آهن می کند و موجب جلوگیری از جذب آهن در بدن می شود.
اگزالات زیاد همین طور می تواند موجب ایجاد سنگ کلیه شود. اگزالات با کلسیم موجود در اسفناج، تولید اگزالات کلسیم کرده و موجب کاهش جذب کلسیم می شود و با وجود بالا بودن درصد کلسیم این گیاه، بدن می تواند حدود ۵ درصد آنرا جذب نماید.

منبع: