دوربین عکاسی نیکون

ربات کشاورز: شرکت نیکون از زیرمجوعه های گروه میتسوبیشی به شمار می رود، اما در زمان آغاز فعالیت خود با همکاری ۳ شرکت ممتاز و پیشرو در زمینه اپتیک بنیان گذاری شد.

دوربین عکاسی نیکون که ساخته ابرشرکت نیکون می باشد یکی از تولیدات شناخته شده این کمپانی بوده که علاوه بر ساخت انواع دوربین عکاسی، عدسی های اپتیک را نیز طراحی و تولید می کنند؛ همچنین ملزومات دیگری مانند: موتورهای اولتراسونیک، مدارهای پر سرعت، ویدئو پروژکتور، نورسنج های سه بعدی و پردازنده های قوی را در کنار ساخت دوربین های دیجیتالی به بازار عرضه کرده که جدیدترین فناوری های روز دنیا را در ساخت این قطعات به کار برده است.

جالب است بدانید با توجه به این که کمپانی نیکون یک شرکت چند ملیتی ولی در اصل ژاپنی ( 株式会社ニコ ) می باشد، از زیر مجموعه های میتسوبیشی بوده و مقر اصلی آن در شهر توکیو ژاپن بنا نهاده شده است؛ در ادامه قصد داریم بیشتر به کند و کاش در مورد این شرکت بزرگ بپردازیم پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

بررسی برند نیکون

همانطور که گفته شد شرکت نیکون از زیرمجوعه های گروه میتسوبیشی به شمار می رود؛ اما در زمان آغاز فعالیت خود ( اوایل ۱۹۱۷ میلادی ) با همکاری ۳ شرکت ممتاز و پیشرو در زمینه " اپتیک " بنیان گذاری شد؛ با این تفاوت که در ابتدا نام محصولات خود را Nikkor ( نیکور ) درج نموده و روانه بازار می کرد؛ لازم به ذکر است که در حال حاضر نام لنزهای حرفه ای این برند با نام اولیه خود یعنی نیکور به بازار ارائه می شوند.

تقریبا ۶ سال پس از تاسیس شرکت نیکون  که در زمینه تولید عدسی های اپتیک فعال بود ( این عدسی ها به منظور استفاده در دوربین های عکاسی، دیگر برندها نیز مانند دوربین عکاسی کانن تولید و ساختته می شد. ) دست به تولید لوازم آزمایشگاهی، میکروسکوپ و دوربین های دو چشمی زد که در زمان جنگ جهانی اول از دوربین های چشمی تولید شده توسط شرکت نیکون در زیردریایی ها، تلسکوپ ها و پریسکوپ های جنگی استفاده می شد؛ همچنین پس از آن و در پی شروع جنگ جهانی دوم کمپانی نیکون تعداد کارخانه های تولیدی خود را به ۱۹ عدد گسترش داد و حدودا تعداد ۲۳ هزار نفر کارمند را برای مدیریت و سرپرستی این کارخانه ها استخدام کرده بود.

شاید جالب باشد بدانید که پس از اتمام جنگ جهانی دوم ابرشرکت نیکون عمده تولیدات خود را بر روی محصولات غیر نظامی و تجاری بنا نهاد که در پی آن یعنی در سال ۱۹۴۸ میلادی اولین دوربین عکاسی نیکون را با نام تجاری نیکون۱ تولید و به بازار عرضه کرد و بعد از آن به دلیل استفاده خبرنگار آمریکایی از لنزهای نیکون در زمان جنگ کره، به شهرت جهانی رسید.

با توجه به کیفیت بالای ساخت لنزهای نیکون، این محصولات  بیشتر بر روی دوربین های لایکا مورد استفاده قرار گرفت که موجب شد تا عکاسی با آن ها شفافیت و کنتراست مطلوبی را به نتیجه کار بدهد؛ همچنین پس از آن و در سال های اخیر علاوه بر ساخت لنز و دوربین عکاسی نیکون، به تولید محصولاتی در صنعت پزشکی مانند دستگاه های تصحیح عیوب چشم یا همان لیزیک نیز بپردازد که این دستاورد به خودی خود یکی از بزرگ ترین تولیدات کمپانی نیکون به شمار می آید.

ویژگی دوربین نیکون

خب پس از آشنایی مختصر با برند نیکون این نکته را متذکر می شویم که کمپانی نیکون تمامی نیازهای عکاسان را با توجه به تولیدات مختلف خود برطرف نموده است؛ در ادامه به بررسی برخی از ویژگی های دوربین عکاسی نیکون می پردازیم که عبارتند از:

  • تقسیم بندی دوربین های عکاسی نیکون به دو گروه  FX و DX: همان طور که می دانید سنسورها یکی از مولفه های مهم برای کیفیت عکاسی و فیلم برداری هستند که سایز آن ها، این کیفیت را بیشتر خواهد کرد و هرچه سایز یزرگ تر باشد عکس برداری با کیفیت تری انجام خواهید داد که قاعدتا هزینه بیشتری را نیز باید پرداخت نمایید؛ به همین منظور تقسیم بندی سایز سنسورها به دو دسته FX و DX صورت می گیرد. FX: سنسور بزرگ تر ۳۵.۹ * ۲۳.۹ میلی متر و DX: سنسور کوچک تر ۲۳.۵ * ۱۵.۶ میلی متر
  • دوربین عکاسی نیکون آینه دار و DSLR: ابتدا تفاوت این دو مورد را بیان می کنیم که بدین شرح است: هر دو مورد کارایی عالی دارند اما نکته اینجاست که شما از دوربین عکاسی نیکون چه انتظاری دارید؟! اگر به دنبال دوربین عکاسی نیکون با سایز کوچک تر و وزن کمتر هستید و یا منظره یاب الکترونیک و لتزهای بدون آینه را برای خرید دوربین نیکون در نظر دارید دوربین های بدون آینه نیکون می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد؛ حال اگر پارامترهای سیستم فوکوس خودکار، دسترسی به لتزهای بزرگ  تر و منظره یاب اپتیکال برای شما ارجعیت دارد پیشنهاد ما به شما دوربین های DSLR نیکون است. به طور کلی می توان گفت که دوربین های آینه دار بیشتر به منظور عکس برداری در مسافرت ها و ثبت خاطرات مورد استفاده قرار می گیرند؛ در حالی که دوربین های DSLR یا همان دوربین های دیجیتالی نیکون برای تمامی گونه های عکاسی و فیلم برداری مناسب هستند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محصولات نیکون " اینجا " کلیک کنید.
  • فوکوس خودکار لتزهای AF-P و AF-S: این لنزها دارای فوکوس اتوماتیک در زمان ثبت عکس و یا ضبط فیلم هستند اما به این نکته دقت نمایید که برخی از دوربین های عکاسی نیکون مانند: D3500، D5600 و دوربین های سری Z فاقد فوکوس خودکار می باشند که البته از دید بعضی از عکاسان اهمیت خاصی ندارد و می توان فوکوس آن ها را به صورت دستی انجام داد؛ تنها حسنی که موجب می شود تا عدم فوکوس اتوماتیک در دوربین عکاسی نیکون اهمیت نداشته باشد قیمت مناسب آن است.
  • ISO، دیافراگم و سرعت شاتر: این سه مشخصه که در تمام دوربین های عکاسی حائز اهمیت بوده و به مثلث طلایی معروف هستند از ویژگی های بارز دوربین عکاسی نیکون نیز می باشند؛ به طوری که حساسیت به نور، کنترل خودکار آن و همچنین بالا بودن سرعت شاتر، دوربین های عکاسی نیکون را نسبت به سایر برندهای تولید کننده متمایز کرده است.
  • رزولوشن: شفافیت دوربین عکاسی یا رزوبوشن یک اصل مهم در خرید دوربین عکاسی نیکون شمرده می شود به طوری که هرچه عدد مگاپیکسلی آن بالاتر باشد کیفیت و وضوح تصویر نیز افزایش می یابد.
  • مجهز بودن به وای فای: با گسترش علم و فناوری ارتقای دوربین های عکاسی نیز دور از انتظار نیست؛ از همین رو کمپانی نیکون در تولیدات جدید خود از سیستم Wi-Fi استفاده کرده است به این صورت که می توانید پس از عکاسی، از طریق کنترل از راه دور، فایل ها را مدیریت و یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

آیا قیمت دوربین عکاسی نیکون بالا است؟

با توجه به مواردی که در قسمت ویژگی های دوربین عکاسی نیکون مطرح شد بالا بودن قیمت دوربین عکاسی نیکون امری طبیعی خواهد بود، اما این را فراموش نکنید که دوربین های فاقد فوکوس اتوماتیک از قیمت بهتر و معقول تری برخوردار هستند و می توانید با توجه به نیاز خود و شرایطی که دارید یک خرید مناسب و مقرون به صرفه داشته باشید؛ همچنین جهت اطلاع بیشتر از قیمت دوربین عکاسی نیکون می توانید " اینجا " را کلیلک نمایید.