سورنا ستاری: هرجا تعداد دانش بنیان ها کم است تحریم ها اثرگذار تر می شود

به گزارش ربات کشاورز معاون علمی و فناوری اظهار داشت: هرجایی که تعداد شرکتهای دانش بنیان کم است، تحریم ها اثرگذارتر است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری، سورنا ستاری در حاشیه بازدید معاون اقتصادی رئیس جمهور از دستاوردهای منتخب صادراتی دانش بنیان با بیان اینکه شرکتهای دانش بنیان و خلاقی که محصول ایران ساخت باکیفیت تولید کنند برای ورود به بازارهای صادراتی حمایت می شوند، افزود: هرجایی که تعداد شرکتهای دانش بنیان کم است، تحریم ها اثرگذارتر است. مثلاً در حوزه کشاورزی که هنوز تعداد شرکتهای دانش بنیان ورود کرده به آن در حد قابل قبولی نیست، مشکلات بیشتری وجود دارد و این صنعت هنوز با فناوری و نوآوری کاملا عجین نشده که اقدامات به سازی در این راه را شروع کرده ایم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ضمن اشاره به توانمندی شرکتهای دانش بنیان در حوزه بهینه سازی انرژی اظهار داشت: علاوه بر توانمندی این شرکت ها در صنایع بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی همچون تأمین احتیاج به کاتالیست ها، تجهیزات سرچاهی و خیلی از فناوری های دیگر، امروز شرکتهای دانش بنیان توانسته اند عرصه مصرف انرژی را در سطح مصارف تجاری و خانگی با فناوری های هوشمند و تجهیزات دانش بنیان و کم مصرف پیوند بزنند. فناوری ها و ابزارهایی که توسعه عمومی آنها نیازمند فرهنگ سازی از یک سو و ایجاد فضای تسهیل تولید و بازارسازی این محصولات هستیم.
ستاری، ضمن اشاره به در اولویت قرار داشتن تأمین زنجیره ارزش و افزایش تاب آوری فناورانه در حوزه کشاورزی و تأمین غذا اضافه کرد: البته در حوزه امنیت غذایی با ورود معاونت علمی و فناوری طرح هایی درحال اجرا است؛ اما برای توسعه این حوزه نیازمند مشارکت بیشتر شرکتهای دانش بنیان و خلاقیتهای آنها هستیم. مثلاً با ورود به حوزه تولید دانه های روغنی توانستیم بخشی از نیاز بازار داخلی را تأمین نماییم.
ستاری همینطور ضمن اشاره به در اولویت قرار داشتن تکمیل زنجیره ارزش مواد غذایی و امنیت غذایی اظهار داشت: به صورت مثال در حوزه مرغ لاین برنامه مفصلی داریم. در این عرصه جای کار بسیاری وجود دارد و باید با پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان این زنجیره در داخل کشور تأمین شود؛ چونکه سالیانه ۵/۳ میلیارد دلار واردات داریم که شرکتهای داخلی می توانند سدی بر مسیر این ارزبری باشند در حالیکه توانمندی شرکتهای دانش بنیان برای تولید این محصول و تأمین بازار بالا است.
وی استفاده از محصولات ساخته شده با فناوری های پیشرفته را یکی از ضروریات در کشور دانست و اضافه کرد: باید به سمتی پیش برویم که این محصولات بتوانند بخش بزرگی از نیاز کشور را تأمین کنند. محصولاتی که با اتکا به توان داخلی و با بومی سازی فناوری ها ساخته شده اند.

منبع: