در دیدار رییس جهاددانشگاهی و نماینده تهران تاکید شد؛ آمادگی جهاددانشگاهی برای توسعه مراکز درمان ناباروری در همه استانها

ربات کشاورز: در دیدار رئیس جهاددانشگاهی و نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بر ضرورت توسعه شبکه درمان ناباروری جهاددانشگاهی در همه استانهای کشور تاکید شد و جهاددانشگاهی دراین زمینه اعلام آمادگی کرد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دیدار با دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت، اظهار نمود: موضوع جوانی جمعیت، همچون کارهای اصلی کمیسیون فرهنگی در شروع مجلس یازدهم بود و با پیگیری های مستمری که انجام شد، کمیسیون مشترکی دراین زمینه تشکیل و بعد از یک سال کار مداوم و با وجود موافقان و مخالفان متعدد، بالاخره قانون جوانی جمعیت تصویب گردید.
وی ادامه داد: همچون موضوعات مهم مورد تاکید در قانون جوانی جمعیت، موضوع درمان ناباروری است، برای اینکه میزان شیوع ناباروری در کشور بالاست و زوج های نابارور و آن دسته از زوج هایی که تمایل به فرزند آوری دارند، ولی دراین زمینه مشکل دارند، در قانون جوانی جمعیت مورد تاکید هستند.
لاجوردی افزود: موضوع تحت پوشش بیمه قرار گرفتن زوج های نابارور و همین طور ایجاد یک مرکز درمان ناباروری در هر استان، همچون موارد پیش بینی شده در قانون جوانی جمعیت است. امیدواریم با همتی که دراین زمینه در جهاددانشگاهی وجود دارد و همین طور مراکز درمانی و پژوهشی مجهز این نهاد، شاهد باشیم که زوج های نابارور هرچه بیشتر از خدمات درمانی جهاددانشگاهی استفاده کنند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، برخی ردیف ها ادغام شده اند که البته ما نیز منتقد آن بودیم و حداقل باید مشخص باشد که سهم هرکدام از ردیف ها چقدر است. در موضوع جوانی جمعیت نیز در ابتدا ۲۵ همت دیده شده بود که در نهایت ۱۲ همت تصویب گردید. در بخش درمان ناباروری اگر بخواهیم بودجه پیش بینی شده به هدف به هدف خوردن کند، لازم است موضوع درمان ناباروری مجزا دیده شود. جهاددانشگاهی نیز دراین زمینه پیشنهادهای خودرا برای طرح در مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی نیز در این دیدار با اشاره به کارهای جهاددانشگاهی در زمینه های مختلف، خصوصاً در حوزه درمان ناباروری، اظهار نمود: جهاددانشگاهی در انجام کارهای خود، رویکرد مقاله محوری ندارد، بلکه تاکید بر تولید محصول و ارائه خدمات تخصصی با هدف حل مشکلات روز کشور است.
وی ادامه داد: فرهنگ جهادی، پیگیری مستمر و بهره مندی از دانش بومی، عامل اصلی موفقیت جهاددانشگاهی در عرصه های مختلف است. در حوزه درمان ناباروری نیز ظرفیت های خوبی در جهاددانشگاهی وجود دارد و با وجود مراکزی مانند رویان و ابن سینا، این آمادگی وجود دارد که در هر استان، یک مرکز درمان ناباروری توسط جهاددانشگاهی تاسیس شود و این مساله نیازمند حمایت ویژه است.
دکتر عیسی علیزاده سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی نیز در این دیدار اظهار نمود: جوانی جمعیت ابعاد مختلفی دارد که قسمتی از آن پزشکی است و بخش دیگری از آن، فرهنگ سازی دراین زمینه است تا جوانان را به ازدواج و فرزند آوری تشویق نماییم.
وی ادامه داد: دراین زمینه خبرگزاری های جهاددانشگاهی می توانند بعنوان بازوی کمیسیون فرهنگی مجلس در حوزه ترویج فرهنگ فرزند آوری کمک کنند. از طرف دیگر باتوجه به اینکه در حوزه جمعیت بطور معمول آمار و ارقام دقیقی در دست نیست، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نیز آمادگی دارد پیمایش های مختلفی را به انجام برساند.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید مدیرکل دفتر پزشکی جهاددانشگاهی نیز در این دیدار با اشاره به کارهای جهاددانشگاهی در زمینه پزشکی، اظهار نمود: با وجود ظرفیت های بسیار زیاد در اعضای هیات علمی جهاددانشگاهی، رویکرد در این نهاد انقلابی، مقاله محوری نیست، بلکه رویکرد فناورانه داریم و در بخش پزشکی نیز در زمینه های مختلفی همچون درمان ناباروری، سرطان برست و زیست فناوری درحال فعالیت هستیم.
وی با اشاره به شیوع بالای ناباروری در کشور، اضافه کرد: ۲۰ تا ۳۰ درصد زوج های جوان در کشور با مشکل ناباروری مواجهند و اتفاقا این افراد زوج هایی هستند که انگیزه بالایی برای فرزند آوری دارند. در این بخش دو مرکز رویان و ابن سینا در جهاددانشگاهی درحال فعالیت است و پژوهشکده علوم بهداشتی نیز در بخش سیاستگذاری جمعیتی و فرزند آوری کارهای پژوهشی انجام می دهد.
دکتر جاوید افزود: هم اکنون شبکه درمان ناباروری جهاددانشگاهی در هشت استان کشور فعالیت دارد. یک صد مرکز درمان ناباروری دولتی و خصوصی در کشور فعالیت می نمایند که ۱۰ درصد از این مراکز متعلق به جهاددانشگاهی است، درحالی که بیش از ۴۰ درصد درمان های ناباروری کشور در مراکز جهاددانشگاهی انجام می شود. در نتیجه در حوزه درمان ناباروری، بخش عمده بار در کشور بر دوش جهاددانشگاهی است و هر بیماری از فرآیند درمان در دیگر مراکز ناامید می شود، به جهاددانشگاهی مراجعه می کند.
وی افزود: میزان پاسخ به درمان در هر سیکل درمانی در جهاددانشگاهی حدود ۳۷ درصد است که عدد خوبی است و با مراکز درمانی کشورهای پیشرفته قابل رقابت است.
مدیرکل دفتر پزشکی جهاددانشگاهی اظهار داشت: بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی نیز از دیگر مراکز فعال در زمینه پزشکی است که از ذخایر این بانک در درمان بیماریهای مختلف همچون سرطان ها استفاده می شود. بانک تخمدان نیز خدمت دیگری است که جهاددانشگاهی به خانم هایی که با بیماریهای مختلف و سرطان مواجهند، ارائه می دهد و این افراد می توانند در زمان درمان، از ذخیره بانک استفاده کنند.
وی با اشاره به فعالت پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی، اضافه کرد: سرطان سینه همچون بیماریهای شایع در کشور است که بااینکه نرخ مرگ ومیر آن حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد است، ولی باتوجه به شیوع بالا، بار مالی فراوانی به خانواده های درگیر تحمیل می کند. پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی هم اکنون پروسه تشخیص تا درمان را انجام می دهد و علاقمند هستیم که این مجموعه را در همه استانهای کشور تکثیر نماییم.
دکتر جاوید اشاره کرد: باتوجه به شیوع بالای زخم های دیابتی در کشور و قطع عضو ناشی از آن، پژوهشکده ای دراین زمینه در جهاددانشگاهی به راه افتاده است و این مجموعه کارهای خوبی در حوزه تولید زخم پوش ها انجام داده است. تولید داروهای گیاهی در پژوهشکده گیاهان دارویی و همین طور حفظ ذخایر زیستی و ژنتیکی که ماموریت این کار از طرف مقام معظم رهبری به جهاددانشگاهی سپرده شده است، از دیگر کارهای جهاددانشگاهی در زمینه پزشکی است.

منبع: