دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان به ایستگاه آخر رسید

به گزارش ربات کشاورز دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران با اتمام دوره منطقه ای و معرفی راه یافتگان به مرحله کشوری، به ایستگاه آخر رسید.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، رضا فریدزاده سرپرست سازمان دانشجوبان جهاد دانشگاهی، ضمن اشاره به اهمیت طرح افکار مختلف و تضارب آرا در شکل گیری تعالی فکری اظهار داشت: تلاش داریم در مسابقات مناظره دانشجویان بگوییم به جهت اینکه جامعه و دانشگاه، در راه تعالی و رشد قرار بگیرد و بتواند آزادانه در مورد مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و … اظهار نظر کند باید در این راه و این راه حرکت نماید.
وی با بیان اینکه مسابقات مناظره سال ها است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی درحال برگزاری است، اظهار داشت: این درحالی است که قرن ها پیش از اینکه غربی ها به فکر برگزاری این مسابقات بیفتند، سابقه درخشان و طولانی از برگزاری مناظرات توسط امامان معصوم (علیهم السلام) و علما و فضلای اسلامی و ایرانی وجود دارد که از آن جمله میتوان به مناظره های امام رضا(ع) که مناظره های معروفی هستند، اشاره نمود.
وی با بیان اینکه مناظره های قانونمند، هدفمند، با عرضه ی استدلال های منطقی و محکم به همراه رعایت اخلاق و ادب مناظره، ریشه در فرهنگ عمیق و اصیل اسلامی و ایرانی دارد، اظهار نمود: کرسی های آزاداندیشی همواره مورد تایید و تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و به تعبیر ایشان، رشد اجتماعی، علمی، فکری و فلسفی بدون آزاداندیشی امکان ندارد.
فریدزاده اضافه کرد: گاهی در جامعه و بین اقشار مختلف شاهد می باشیم که کوچک ترین امکان گفتگو درباره یک مبحث حتی ساده فراهم نمی گردد و این در شرایطی است که میتوان از بستر مناظرات و کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه بهره برد و به دانشجو در رسیدن به بلوغ سیاسی و اجتماعی کمک کرد.
وی ضمن بیان اینکه دانشجویان و تیم های شرکت کننده در این مسابقات قرار نیست فقط از مبحث مورد مناظره دفاع کنند یا با آن مخالفت کنند، تصریح کرد: در مسابقات مناظره دانشجویی، همه فرصتی برای بیان افکار و ایده های خود دارند و این ایجاد شرایط برای طرح فکرها و اندیشه ها و نقد منصفانه، سبب می شود از تمام طیف ها و گروه ها در این مسابقات حضور یافته و بر شور برگزاری آن بیفزاید.
وی خاطرنشان کرد: برخلاف تریبون آزاد که فرد فقط نظر خویش را بیان می کند، مناظرات دانشجویی فرصتی را فراهم می آورد تا دانشجویان هنر خوب شنیدن و حسن استماع را تمرین کنند. در این مناظرات از قبل پیرامون گزاره مورد بحث، تحقیق و مطالعه صورت گرفته و در حین مناظره نظرات مخالف شنیده می شود و در نهایت جمع بندی اتفاق می افتد. در مناظرات دانشجویی که شعار آن «مناظره فرصتی برای یادگیری» است، تلاش شده است نحوه برگزاری بگونه ای باشد که اگر در یک مسابقه به علت استدلالات قوی تر تیم مقابل به این نتیجه رسید که نظر او نظر درستی نیست، این را بپذیرد و در پذیرفتن نظر حق یا نزدیک به حق تردید نکند.
برگزاری مرحله کشوری مسابقات از دوم اسفند
در ادامه مهدیه شاه نظری مدیر مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی دانشجویان ایران ضمن اشاره به برگزاری مرحله منطقه ای دهمین دوره مسابقات مناظره از ۹ بهمن تا ۲۰ بهمن به صورت برخط اظهار داشت: در این دوره از مسابقات ۵۴ مناظره بین ۵۰ تیم برگزیده مرحله استانی/ دانشگاهی انجام و هر مناظره توسط سه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور داوری شد.
وی افزود: مرحله استانی/ دانشگاهی این مسابقات در تابستان و پاییز گذشته با حضور بیشتر از ۴۰۰ تیم دانشجویی در ۳۶ واحد جهاددانشگاهی سراسر کشور برگزار و با تقسیم بندی واحدهای برگزار کننده مسابقات در چهار منطقه تهران و شمال کشور، جنوب و جنوب غربی کشور، غرب و شرق کشور مسابقات منطقه ای شروع شد.
گفتنی است، در منطقه شرق، تیم های زبان سرخ، شوکران، امید و بهار اندیشه به ترتیب از استانهای سمنان، خراسان رضوی، گلستان و خراسان رضوی به ترتیب موفق به کسب مقام اول تا چهارم شدند.
در منطقه غرب هم تیم های ئاشتی از کردستان، خطایی از اردبیل، کوک از زنجان و شهدای گمنام از همدان به ترتیب موفق به کسب مقام اول تا چهارم مرحله منطقه ای شدند.
تیم های نیک آیین از اصفهان، جهاد علمی از دانشگاه صنعتی اصفهان، وفاق ملی از فارس و حق جو از بوشهر موفق شدند از منطقه جنوب به مرحله کشوری مسابقات صعود کنند.
تیم های مدافعان فرهنگ از قزوین، نبض از دانشگاه امیرکبیر، ایمان از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و شباویز از دانشگاه علم و صنعت هم نمایندگان منطقه تهران و شمال کشور در مرحله کشوری مسابقات هستند.
مرحله کشوری مسابقات از دوم اسفند آغازخواهد شد و تا ۹ اسفند ادامه دارد.
تا مرحله یک چهارم مسابقات به صورت آنلاین و در صورت مساعد بودن شرایط کرونایی مرحله نیمه نهایی و فینال مسابقات به صورت حضوری برگزار می شود.
الان سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نخستین و تنها برگزار کننده این نوع مسابقات در حوزه دانشجویی در سطح کشور است و با برگزاری ۹ دوره موفق مسابقات ملی مناظره دانشجویی درحال برگزاری دهمین دوره مسابقات است.
علاوه بر مسابقات دانشجویی مناظره، این مرکز امسال در جهت اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، در مورد لزوم راه اندازی کرسی های مناظره، نقد، نظریه ‎پردازی و آزاداندیشی مبادرت به اجرای طرح حکمت در چارچوب برگزاری ۳۰ کرسی آزاداندیشی با همکاری ۲۰ واحد جهاددانشگاهی نموده است.

منبع: