در آیین افتتاحیه دبیرخانه دانشجویی جهاد روایت و تبیین عنوان شد؛ مقابله با جنگ نرم دشمن تنها بوسیله حرکت جهادی و تبیینی

ربات کشاورز: در امتداد بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص لزوم جهاد تبیین و ضرورت روایت حقیقت ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و جلوگیری از تحریف آنها، مراسم رونمایی از نشان ˮجهاد روایت و تبیینˮ، سایت دبیرخانه دانشجویی جهاد روایت و تبیین (jrt.mfjd.ir) و همچنین، پوستر اولین همایش ملی- دانشجویی جهاد تبیین، به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اجرا شد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، این برنامه امروز (۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰) در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر روح الله شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی، رئیس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای در قم و نویسنده کتاب «جهاد تبیین»، دکتر عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، دکتر جمال رحیمیان، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، دکتر رضا فریدزاده سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی انجام شد.

مقابله با جنگ نرم دشمن تنها بوسیله حرکت جهادی و تبیینی

دکتر جمال رحیمیان، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اقدام سریع و جهادی در حوزه پرداختن به موضوع جهاد تبیین اظهار داشت: تبیین به مفهوم تعریف، بیان و رفع ابهام است و اساساً هر حرکت انسانی، فرهنگی، اجتماعی باید با تبیین همراه باشد، برای اینکه با انسان و جامعه سروکار داریم. انسان و جامعه به حرکت درنمی آید، مگر این که مسیر آینده اش مشخص باشد. در جریان تحولات سیاسی هم تبیین جایگاه مهمی دارد.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اضافه کرد: در جریان انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره)، مبارزه را با چند سخنرانی شروع کردند و در حقیقت، با این سخنرانی ها، تبیین شروع شد و در سخنرانی های ۱۰ تا ۲۰ بهمن ۱۳۴۸، امام (ره) در درس های فقه، بحث نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه را تبیین می کردند. بدین سبب تبیین امروز امری ضروری برای انسان و جامعه است.

وی اشاره کرد: از طرف دیگر، مقام معظم رهبری از واژه “جهاد” استفاده کردند. جهاد واژه ای است که در مواقع خاص و فوق العاده از آن استفاده می شود. استفاده از واژه جهاد از طرف مقام معظم رهبری، نشان دهنده وضعیتی فوق العاده است. باید درخور این واژه، حضورمان هم جهادی باشد. این وضعیت فوق العاده ای که دشمن برای کشور به وجود آورده است و جنگ نرمی و شناختی که با آن روبرو می باشیم، بجز با یک حرکت جهادی و تبیینی، قابل قیاس نیست. تغییر باورها، هنجارها و ارزش ها، هدف دشمن از این جنگ شناختی است تا مردم و به خصوص جوانان کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

دکتر رحیمیان اشاره کرد: وظیفه رسانه های کشور خصوصاً رسانه های جهاد دانشگاهی است که هژمونی رسانه های غرب که ارزش ها و باورهای مردم را هدف قرار داده اند، شناسایی و خنثی کنند. بر طبق فرمایش مقام معظم رهبری، باید در جهاد تبیین و جهاد رسانه ای، بتوانیم حرکت بعدی دشمن را فعالانه تشخیص و بر طبق آن اقدام نماییم.

مخاطب تعبیر “جهاد تبیین” در این برهه زمانی، عموم مردم است

حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی، رئیس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای در قم نیز در این جلسه تاکید کرد: جهاد تبیین واژه ای است که رهبر معظم انقلاب از ۵ مهرماه ۱۴۰۰ آنرا به کار بردند. تفاوت این تعبیر در این برهه از زمان با قبل در این است که قبل از این، مخاطب مقام معظم رهبری، دانشگاهیان و اساتید و طلاب و فرهیختگان بودند؛ اما در این برهه از زمان، مخاطب ایشان همه مردم هستند.

نویسنده کتاب جهاد تبیین اشاره کرد: جهاد تبیین یک عکس العمل نسبت به ذهن مشوشی است که در عرصه شناخت گرفتار مشکلاتی شده است و نباید نسبت به این ذهن آشفته بی تفاوت باشیم. دلیل این که مقام معظم رهبری، مخاطبان تعبیر جهاد تبیین را عموم مردم عنوان کردند، حجم بالای فعالیتی است که دشمن در حوزه تحریف و جنگ ترکیبی انجام می دهد. دشمن توانسته است به خصوصی ترین بخش زندگی مردم به ویژه جوانان نفوذ پیدا کند. فرزندان ما حالا می توانند در عرض چند ثانیه (از طریق اینترنت و فضای مجازی) به محتواهای بد و نامناسب دسترسی پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین صلح میرزایی اضافه کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند، همه کسانی که (در فضای مجازی) حساب کاربری دارند، یک تریبون شده اند و صدای آنها شنیده می شود. اینجاست که رهبر همه را به میدان بزرگ جهاد تبیین فراخوانده اند. در فضای حقیقی هم باتوجه به حجم بالای دسترسی به اطلاعات، فرمان جهاد تبیین می تواند مفهوم خودرا پیدا کند.

رییس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای در قم تاکید کرد: باید از فرمان راهبردی جهاد تبیین که از طرف مقام معظم رهبری اعلام شده است، صیانت شود. گاهی می بینیم که برخی فرمان ها با نگاه های ویترینی و نمایشی، به کنار رفته، تحریف شده یا مورد سودجویی قرار می گیرد. اما میدان عملیات جهاد تبیین کاملاً مشخص است و باید سریعاً از تبیینِ جهاد تبیین وارد مرحله عملیات شویم. نشست امروز هم با این هدف برگزار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین صلح میرزایی اشاره کرد: نگاه نماییم که دشمن در چه نقاطی تمرکز کرده است و در همان نقاط، عملیات پدافندی انجام دهیم. این نقاط باید به درستی شناسایی شوند و اگر محتوا در اختیار داریم، محتوا ارسال شود و اگر محتوای مناسب نداریم، تلفیقی از پژوهش و هنر را مورد استفاده قرار دهیم تا بتوانیم این تبیین را به شکل صحیح انجام دهیم و تحریف های ایجاد شده را از بین ببریم. برخی موانع وجود دارد که این حرکت را به جهاد تبدیل نموده است؛ بعنوان مثال، خیلی از مخاطبان علاقه مندی انقلابی و دینی دارند، اما شجاعت لازم برای ورود به این عرصه را ندارند که باید این شجاعت و شهامت را در آنها بوجود بیاوریم. همین طور ناهماهنگی و ناهمترازی را از بین ببریم.

رییس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای در قم اضافه کرد: به قرارگاهی برای هدفمند کردن اقدام ها نیاز داریم و جهاد دانشگاهی و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها باید در آن حضور داشته باشند. باتوجه به بودجه های محدود فرهنگی لازم است اراده بالاتری در نظر گرفته شود تا قرارگاه موقت در محیط دانشگاه ها ایجاد شود. مجموعه های مختلف باید در مورد شبهات مختلف پاسخگو باشند و بتوانند محتوای مورد نیاز مردم و جوانان را به شکل مناسب تولید و ارایه کنند. شکل گیری یک ستاد فرماندهی و قرارگاه واحد کمک می نماید تا این جریان فتنه و تحریف را شکست دهیم.

حقایق برای دانشجو در محیط های دانشگاهی تبیین شود

حجت الاسلام والمسلمین دکتر روح الله شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیز در این مراسم اظهار داشت: یکی از خاصیت های بهادار مقام معظم رهبری، گشودن افق های جدید در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. جریان حرکت انقلاب اسلامی به سبب ظهور و بروز سختی ها، مشکلات و موانع خواسته و ناخواسته، (گاهی) موجب ایجاد خستگی، کندی، یکنواختی و گم گشتگی می شود. یکی از نقش های اصلی رهبران، نشان دادن قله ها، چشم اندازها و آرمان های جدید است که نیروها را به حرکت وادار کرده و شور و اشتیاق جدیدی در آنها به وجود می آورد. رهبر معظم انقلاب (علاوه بر مقام سیاسی که دارند) یک شخصیت فکری و فرهنگی هستند که با نشان دادن افق های جدید، این شور و اشتیاق را در مردم ایجاد می کنند.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی درباب بحث جهاد تبیین اشاره کرد: زمانی که مقام معظم رهبری در اربعین ۱۴۰۰ به هیأت های دانشجویی تاکید کردند، هرکدام از شما باید مانند چراغی باشید که پیرامون خودرا روشن و حقایق را تبیین کند. دشمن در حال تحریف، تخریب و تخطئه باورها و ارزش های انقلابی ما است. اگر امروز مقرر است طبق فرمایش مقام معظم رهبری حقایقی را روشن و تبیین نماییم، این حقایق باید برای دانشجو در محیط های دانشگاهی تبیین شود. خودم را از خانواده جهاد می دانم و معتقدم، جهاد دانشگاهی یک سازمان فکری و فرهنگی است که می تواند دراین زمینه (جهاد تبیین)، نقش داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شاطری اضافه کرد: در بحث جهاد تبیین عنوان می شود که با یک جنگ شناختی روبرو می باشیم که اصلی ترین عنصر انقلاب را نشانه گرفته است. جهاد تبیین یعنی هماهنگی و قرار دادن سپر دفاعی در همان جایی که حمله از طرف دشمن صورت می گیرد. سهم مسئولان (برای مقابله با اقدامات دشمن) باید مشخص شود و کارها بصورت دقیق روی میز قرار بگیرد. جهاد تبیین می تواند مکمل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم باشد.

کار فرهنگی یعنی اصل قرار دادن رشد جامعه و تحول فکری انسان ها

دکتر عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در مراسم رونمایی از نشان “جهاد روایت و تبیین”، سایت دبیرخانه دانشجویی جهاد روایت و تبیین و همچنین، پوستر اولین همایش ملی- دانشجویی جهاد تبیین اظهار داشت: باید ریشه یابی کرد که چرا امروز در زمینه فرهنگ گرفتار کندی شده ایم و این مساله برمی گردد به بی نظمی هایی که در روند انقلاب اسلامی بوجود آمد. جهت بررسی این بی نظمی ها باید به عقب برگردیم. انقلاب اسلامی در یک محیط کاملاً باز، اصول و مبانی خودرا عرضه نمود و در کنار آن، گروههای دیگر هم مبانی خودرا معرفی کردند. اما چرا یک راهکار (انقلاب اسلامی) توانست در بین جامعه اکثریت مطلق را به دست بگیرد؟ خاصیت در مختصات اندیشه و نوع عملکرد وجود داشت که مورد توجه قرار گرفت.
دکتر سلیمی نمین اضافه کرد: شخصیت های زیادی تلاش نموده بودند تا مبانی تفکر اسلامی که گرفتار تحریف شده بود را تصحیح کنند. با عنایت ویژه قدرت های مسلط بر ایران اسلام هم به لحاظ باورهای ساختگی و هم ابزار سخت، در انزوا قرار گرفته بود. زمانی که قوت های تفکر اسلامی برای دانشجویان و مردم به درستی تشریح شد، حرکت جدی بوجود آمد. امام خمینی (ره) دارای خاصیت های مهمی بود و ثابت کرد که انقلاب، از این ظرفیت وجودی که بتواند چتری برای همه دارندگان اندیشه های مختلف باشد، برخوردارست. امام خمینی (ره) یک تفکر دارد، این که اگر مقرر است تحولی در ایران صورت بگیرد، باید حول محور اسلام باشد، اما این نسخه را برای سایر جوامع درنظر نمی گیرد.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تاکید کرد: امام خمینی (ره) به این جمع بندی رسید که هیچ عامل دیگری الا اسلام نمی تواند منشأ تحول در ایران باشد. اگر ایشان بر اسلام تاکید دارد، نمی خواهد انحصاری عمل کند، بلکه می خواهد مؤثر عمل کند. باید منش امام خمینی (ره) مورد توجه جدی قرار بگیرد تا جعل نشود. ایشان می توانست با یک اظهارنظر، بسیاری از جریان های سیاسی را از میدان خارج کند ولی این کار را نکرد.
دکتر سلیمی نمین اشاره کرد: می خواهم به یک شبهه بزرگ و ظالمانه که کارکرد اقدامات امام خمینی (ره) را در جامعه ما تقلیل می دهد، اشاره کنم، روحانیت حق دیگران را غصب کرد، یعنی این حکومت، حکومت غاصبی است و حق سایر جریان ها که در تحول ایران نقش اساسی داشتند را غصب کرد. ما وظیفه داشتیم در انقلاب اسلامی و روش امام مطالعه نماییم. امام خمینی (ره) معتقد بودند نباید کاری نماییم که دستگاه استبداد از آن نفع ببرد و واقعاً هم به این مساله به لحاظ اخلاقی پایبند بودند که عظمت ایشان را نشان میدهد. امام خمینی (ره) با بزرگ منشی توانست آرامش را در سایر جریان ها بوجود آورد و آنها هم دریافتند که ایشان جز دلسوزی برای آنها، اندیشه دیگری ندارد.
وی تاکید کرد: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی به الزامات حکومت داری توجه داشتیم، یعنی بتوانیم به همه اقشار جامعه ولو این که با ما مخالف هستند، نشان دهیم که به دنبال صیانت از منافع ملی هستیم. آیا این دیدگاه نسبت به حکومت داری امروز وجود دارد؟ نه، خیلی در نگاه به حکمرانی کوچک شده ایم. باید برای همه به درستی تبیین شود، آنچه سبب توفیق انقلاب اسلامی شد، کار فکری و دلسوزی نسبت به همه اقشار جامعه با هر نوع تفکری بود. امام خمینی (ره) به هیچ وجه انگیزه قدرت نداشت.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اضافه کرد: در زمینه فرهنگ نگاه های بسیار محدودی داریم و باید در این عرصه، نگاه های کلان به جامعه داشته باشیم؛ همه سلایق جامعه را زیر چتر خود قرار دهیم و نگاه ما محدود به یک قشر خاص نباشد. کار فرهنگی یعنی اصل قرار دادن رشد جامعه، اصل قرار دادن تحول فکری انسان ها و انقلاب اسلامی با این تفکر پیش رفت و خود مردم به این نتیجه رسیدند که نمی توانند زیر بار سلطه، شئون انسانی خودرا حفظ کنند.

منبع: