توسط پژوهشگران مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران صورت گرفت؛ بررسی فلور جلبکی ۴ منطقه و طبقه بندی آنها

به گزارش ربات کشاورز پژوهشگران بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، فلور جلبکی ۴ منطقه در شهرستان شاهرود را مورد بررسی قرار داده و آنها را بر پایه شناسایی مورفولوژیکی و مولکولی که شامل آنالیز توالی ژن ۱۶S rRNA و ۱۸S rRNA بود، طبقه بندی کردند
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، سعیده طاهر پناه، مسئول کلکسیون ریزجلبک بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران درباب این پژوهش اظهار داشت: ریزجلبک ها موجوداتی ساده و فتوسنتزکننده هستند که صرف نظر از ساختار ریسه ای و ساختار سلولی یوکاریوت و یا پروکاریوت نقش مهمی در زیست بوم های آبی دارند. آنها از نظر مورفولوژیکی و تاکسونومی بسیار متنوع هستند و در زیستگاه های مختلفی همچون زیست بوم های آب شیرین، آب شور، چشمه های آب گرم، زیست بوم های خشکی و هم در سطح یا درون پیکر برخی گیاهان و جانوران حضور دارند.
وی ادامه داد: باآنکه سوابق تحقیقاتی در رابطه با این مساله در کشور ایران اغلب پراکنده و ناکافی است، ولی میتوان به لیست بیشتر از ۱۵۰۰ گونه اشاره نمود که در طبقه بندی اطلاعات تنوع و پراکنش جلبک ها مؤثر بوده است. نمونه برداری ریزجلبک ها در زیست بوم های آبی و خشکی با هدف ارزیابی تنوع زیستی از ۴ ایستگاه حوضچه ی کال (نیزار)، شوره زار دق بیارجمند، چشمه گراب و گز شهرستان شاهرود در پاییز سال ۱۳۹۷ صورت گرفت. سپس فرآیند جداسازی و خالص سازی نمونه ها در محیط کشت BBM و BG11 با روش های سری رقت و کشت تک کلونی در محیط کشت جامد انجام شد. در نهایت شناسایی ایزوله ها باتوجه به خصوصیت های ریخت شناسی (با استفاده از کلیدهای شناسایی معتبر) و رویکرد ژنتیکی (آنالیز توالی ژن ۱۶S rRNA و ۱۸S rRNA) صورت گرفت.
طاهرپناه درباب سویه های بدست آمده در نتیجه این مطالعه بیان کرد: در این مطالعه، در مجموع ۱۴ سویه جدا شدند که ۹ سویه متعلق به شاخه‌ی Cyanobacteria و شامل گونه هایی از جنس های Oscillatoria، Lyngbya، Phormidium، Leptolyngbya، Nostoc و ۵ سویه متعلق به شاخه‌ی Chlorophyta و شامل گونه های از جنس هایMicractinium، Monoraphidium pusillum، Coccomyxa می باشند.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، نتایج این تحقیق در سومین کنفرانس ملی جلبک شناسی ایران که در تاریخ ۱۷ الی ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار شد، به صورت سخنرانی ارائه شد.

منبع: