روند نزولی کاهش سهام تسلا؛ تورم ناشی از کمبود مواد خام شرایط تسلا و اسپیس ایکس را بحرانی کرد

به گزارش ربات کشاورز تداوم نبرد در اوکراین و تبعات شیوع کرونا سبب گرانی مواد خام و بخصوص فلزات شده و این امر برای شرکتهای تسلا و اسپیس ایکس بحران بوجود آورده است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از رویترز، دو شرکت تسلا سازنده خودرو های برقی و اسپیس ایکس سازنده انواع ماهواره و فضاپیما به شدت نگران تبعات کمبود مواد خام و فلزات در ماههای آینده هستند.
پیش بینی می شود تداوم شرایط فعلی باعث تورم جهانی گسترده شود و در نتیجه قیمت خودرو های برقی تسلا هم افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
از جمله فلزاتی که به دلیل جنگ اوکراین گران شده اند، میتوان به آلومینیوم، پالادیوم، نیکل و غیره اشاره نمود. البته کشورهای غربی هنوز فلزات روسیه را تحریم نکرده اند، ولی خیلی از شرکتهای باربری و حمل و نقل و هم تأمین کنندگان قطعات خودرو علاقه ای به همکاری با روسیه ندارند، چونکه بیم دارند هدف تحریم های کشورهای غربی قرار بگیرند.
تداوم این وضعیت سبب کاهش ۵ درصدی ارزش سهام تسلا در روز گذشته شده است. ارزش هر سهم تسلا به ۷۹۵.۳۵ درصد رسیده و نسبت به سال قبل حدود ۲۵ درصد کاسته شده است.
تسلا به دلیل کمبود مواد خام قیمت دو خودروی مدل وای و مدل ۳ را هزار دلار افزایش داده است. قیمت این خودرو ها در چین هم ۱۵۸۰ دلار بیشتر از گذشته است.

منبع: