رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس یازدهم تأکید کرد چشم انداز تبدیل شدن ایران به قطب درمان سرطان پستان در خاورمیانه

به گزارش ربات کشاورز رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس یازدهم ضمن اشاره به محول شدن مسئولیت تشکیل شبکه ملی تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان به جهاد دانشگاهی اظهار داشت: پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان پستان در کشور پیشتاز به حساب می آید و امیدواریم با توسعه این شبکه ملی، به قطب درمان سرطان پستان در منطقه خاورمیانه تبدیل شویم.

دکتر زهرا شیخی مبارکه، رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس یازدهم و عضو هیأت علمی پژوهشکده سرطان معتمد در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به میزان شیوع بیماری سرطان پستان در ایران و جهان اظهار داشت: نیمی از جامعه ما را بانوان می سازند و معتقدم سلامت، نشاط و آرامش نیمی دیگر از جامعه هم (به دلیل نقش همسری و مادری زنان) در گرو سلامت بانوان است. سرطان پستان شایع ترین سرطان بانوان در دنیا به حساب می آید و ازاین رو خیلی مهم می باشد که رویکرد ما نسبت به این بیماری، به جای رویکرد درمان محور، نگاهی پیشگیرانه باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اساسا با اتخاذ رویکرد پیشگیرانه، هزینه ها بسیار کمتر خواهد شد، هرچند که از نظر برخی افراد، این کار بسیار پرهزینه است، اما هزینه های این رویکرد به هیچ عنوان قابل قیاس با هزینه های بخش درمان نیست. بهترین اقدام، تمرکز وقت، برنامه ریزی ها و هزینه ها در حوزه جلوگیری از سرطان پستان است.

دکتر شیخی مبارکه خاطرنشان کرد: پژوهشکده سرطان معتمد (مرکز تحقیقات سرطان پستان) در بحث آموزش و پژوهش، همینطور در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان پستان در کشور پیشتاز به حساب می آید. این پژوهشکده با ربع قرن فعالیت در حوزه پژوهش و آموزش و درمان های چندرشته ای (Multidisciplinary) فعالیتهای قابل ملاحظه ای داشته است. پژوهشکده معتمد دارای کلینیک های تخصصی همچون کلینیک لنف اِدم است که واقعاً در دنیا کم نظیر است و با افتخار عنوان می نماییم که این کار را در ایران انجام می دهیم.

لنفولوژیست و عضو هیأت علمی پژوهشکده سرطان معتمد اضافه کرد: دپارتمان های مختلف این پژوهشکده در این عرصه کارهای تخصصی انجام می دهند، اما نیاز است که این امکانات تنها متمرکز به شهر تهران نباشد. بعنوان فردی که در این عرصه کار تخصصی انجام داده و با بیماران سروکار داشته ام، شاهد مشکلات بیماراند شهرستانی بوده ام. بعضاً در شهرستان ها شاهد کارهایی (در حوزه تشخیص و درمان) هستیم که به شکل دقیق و صورت نمی گیرد و این مورد نشان می دهد، کار گروهی (teamwork) هنوز در استانهای مختلف به درستی هدایت نمی شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هدایت تیمی و کار گروهی مناسب را باید مرکزی برعهده بگیرد که در این عرصه کار تخصصی انجام داده و تجربه و دانش کافی در زمینه پیشگیری و درمان سرطان داشته باشد. متخصصین مجرب و کلینیک های تخصصی در پژوهکشده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی می توانند بار اساسی را در زمینه پیشگیری، تشخیص و این بیماری از دوش شبکه بهداشت و درمان کشور بردارد.

رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس یازدهم درمورد سپردن مسئولیت تشکیل شبکه ملی تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان به جهاد دانشگاهی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی در بحث فناوری و جهش تولید علم پیشتاز است و این انتظار از این نهاد انقلابی وجود دارد که برای انجام کارهای بزرگ به شکلی در خدمت مقدم بوده و کارهای جهادی انجام دهد. برپایه جلسات گوناگونی که در فراکسیون دیپلماسی سلامت برگزار شد و از طرفی به درخواست پژوهشگران و متخصصان این حوزه که در پژوهشکده سرطان معتمد مشغول فعالیت هستند، تصمیم گرفته شد تا هدایت این طرح ملی به جهاد دانشگاهی سپرده شود.

وی تاکید کرد: بدون شک جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی اگر نگوئیم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشگام تر بوده است، اما عقب هم نبوده و چه بسا بسیار دقیق تر و بهتر از مراکز دانشگاهی عمل کرده است. پژوهشگاه رویان و بحث سلول درمانی، پژوهشگاه ابن سینا و بحث درمان نازایی، پژوهشکده معتمد و درمان سرطان پستان، همچون مهم ترین مراکز وابسته به جهاد دانشگاهی هستند که با تعداد نیروی کمتر و امکانات بسیار محدودتر، کارهای بسیار بزرگی انجام داده اند. مقام معظم رهبری نگاه و توجه ویژه ای به جهاد دانشگاهی داشته اند و جهادگران این نهاد هم همواره کوشیده اند تا بتوانند مأموریت های محوله را به درستی انجام دهند. در جهاد دانشگاهی افراد بزرگی مانند مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی داشته ایم که روح تقوا، شهامت، شجاعت، ایثار و فداکاری ایشان هنوز در مجموعه جهاد دانشگاهی متبلور است.

دکتر شیخی مبارکه اضافه کرد: به صورت آزمایشی (پایلوت) این کار در چند استان آغاز می شود، اما هدف اصلی این طرح، تشکیل شبکه تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان در کل کشور است. با عنایت به عوامل خطر (risk factor) که منجر به ایجاد سرطان پستان می شود، باید بانوان کشور تحت آموزش های لازم (برای تشخیص و درمان زودهنگام) قرار بگیرند. در این حوزه باید شرایط مناطق مختلف کشور را در نظر گرفته و کار غربالگری را زودتر آغاز نماییم. عوامل خطر در استانهای مختلف امکان دارد مشابه هم نباشند؛ ازاین رو نیازمند انجام کارهای علمی دقیق تر و برنامه ریزی درست در این عرصه برپایه شرایط اقلیمی استانهای مختلف هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از طرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را هم مکلف کرده ایم تا برپایه مصوبه هیأت وزیران در مرداد سال ۱۴۰۰ کار غربالگری را پیگیری کند، اما بحث تشکیل شبکه ملی تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان به پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی محول شده است. هدف ما از تشکیل این شبکه ملی، پیگیری ابعاد مختلف شامل پیشگیری، تشخیص، درمان، آموزش و پژوهش است و به دنبال این هستیم که ارتباط مستقیمی میان متخصصان پژوهشکده سرطان معتمد در تهران با متخصصان در سرتاسر کشور برقرار شود تا بتوانند اطلاعات و آموزش های لازم در این عرصه را دریافت نمایند.

رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس یازدهم ضمن اشاره به فعالیتهای پژوهشکده سرطان معتمد اظهار داشت: این پژوهشکده بعنوان قطب سرطان پستان کشور تابحال عملکرد مثبتی داشته است، اما ظرفیت بیشتری وجود دارد و انتظار می رود فعالیت ها در سطح ملی و بین المللی به شکل دقیق تر، علمی تر و به روزتر پیگیری شود. انتظار داریم کارها صرفا محدود به تهران نباشد و درعین حال، (با تشکیل این شبکه ملی) انگیزه و روحیه پیشرفت در متخصصانی که در این عرصه مشغول فعالیت هستند، ایجاد شود. این چشم انداز را مدنظر داریم تا به قطب درمان سرطان پستان در منطقه خاورمیانه تبدیل گشته و در دنیا حرفی برای گفتن داشتن باشیم که دستیابی به این مهم در پرتو توجه به راه اندازی این شبکه ملی محقق می شود و مجلس شورای اسلامی با توجه و اعتماد ویژه، این مأموریت را به جهاد دانشگاهی واگذار کرده است و امیدواریم جهاد در این حوزه سربلند باشد.

شایان ذکر است، پژوهشکده سرطان معتمد (مرکز تحقیقات سرطان پستان) جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۷۵ با عنوان مرکز بیماری های پستان در جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران شروع به کار نمود. این مرکز از سال ۱۳۹۱ بعد از تفکیک از جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران با عنوان پژوهشکده به فعالیت خود ادامه داد. پژوهشکده سرطان معتمد دارای دپارتمان های پژوهش های بالینی، ژنتیک، پروتئین های نوترکیب، کیفیت زندگی و طب فراگیر، فناوری های بین رشته ای، درمان های پیشرفته و سلول درمانی است و با هدف انجام پژوهش، آموزش و عرضه خدمات درمانی در زمینه سرطان پستان، اقدامات ارزشمندی در جهت ایجاد و ارتقای دانش موجود و عرضه خدمات به روز و موثر عرضه نموده است.

منبع: