تاثیر گیاهان و میوه ها بر کاهش اسهال مسافرتی

ربات کشاورز: برخی گیاهان و میوه ها مانند چای، شنبلیلیه، هویج و سیب به کاهش مشکلات ناشی از اسهال مسافرتی کمک می کنند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، اسهال مسافرتی بطور معمول در طول سفر یا بعد از بازگشت به خانه بطور ناگهانی آغاز می شود. اغلب موارد در ضمن یک تا دو روز، بدون درمان بهبود یافته و بطور کامل در عرض یک هفته خود به خود درمان می شود.

مهندس منیره نورمحمدی، کارشناس گیاهان دارویی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: از دلیلهای اسهال مسافرتی می توان به تغییر رژیم غذایی و استرس مسافرت اشاره کرد؛ اما تقریباً همیشه یک عامل عفونی موجب ایجاد این بیماری می شود. باکتری های مختلف، ویروس ها و انگل ها عامل عفونی هستند که وارد دستگاه گوارش می شوند و مکانیسم های دفاعی خودرا بکار برده و منجر به علایم و نشانه های اسهال مسافرتی می شوند.

وی اضافه کرد: استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند به پیش گیری از بروز اسهال کمک نماید، اما مصرف آنتی بیوتیک ها موجب از میان رفتن میکروب های مفید نیز می شوند. همین طور خیلی از این داروها با عوارض جانبی شدید خصوصاً حساسیت به نور آفتاب و آفتاب سوختگی همراه هستند.

این کارشناس گیاهان دارویی پژوهشکده گیاهان دارویی با اعلان اینکه چقدر تاسف آور است که برای پیش گیری از بروز اسهال، گرفتار آفتاب سوختگی هم بشویم، اظهار داشت: گوشت سیب غنی از پکتین است، بنا بر این سیب درمان عامیانه اسهال در همه جا است. همین طور پکتین سیب به درمان یبوست نیز کمک می نماید، چون نرم کننده مدفوع است. سیب مانند اسفرزه خاصیت دوگانه متضاد دارد؛ یعنی به هنگام اسهال مدفوع را سفت و به هنگام یبوست آنرا شُل می کند.

به گزارش پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، مهندس نورمحمدی اشاره کرد: هویچ پخته، دستگاه گوارش را آرام و اسهال را هم کنترل می کند. در عین حال مواد مغذی از دست رفته را نیز تامین می کند. همین طور چای معمولی، یکی از قابض ترین گیاهان است، چون حاوی مقدار زیادی تانن است. ۵۰ درصد دانه های شنبلیله دارای موسیلاژ است که دانه ها در روده متورم شده و اسهال را کمتر می کند. این دانه ها با نرم کردن مدفوع، یبوست را هم برطرف می کند. میزان مصرف هربار حداکثر دو قاشق مرباخوری است و درصورت مصرف بیش از حد موجب ناراحتی شکم می شود.

منبع: