ستاری مطرح کرد؛ فناوری باید مسئله اول استانداران شود

به گزارش ربات کشاورز معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: متاسفانه مواردی داشتیم که گاها شرکتی برای دانش بنیان شدن، می خواست با عرضه سه یا چهار سکه دانش بنیانی خویش را بگیرد که برخورد کردیم.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، سورنا ستاری در نشست روسای پارک های علم و فناوری که امروز در وزارت علوم برگزار شد، اظهار نمود: در سالهای اخیر نقش پارک ها پررنگ تر شده است و به نظرم ما باید اکوسیستمی برای دانش بنیانی در کشور درست نماییم. دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری، شتاب دهنده ها، کارخانه های نوآوری، مراکز رشد و کارآفرینی و سرمایه گذاران خطرپذیر اجزاء چرخ دنده زیست بوم علم و فناوری کشور هستند و در این زیست بوم، پارک های علم و فناوری جزئی از آن هستند و باید تعیین شود که نقش پارک های علم و فناوری خصوصاً پارک های استانی چیست؟
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خطاب به روسای پارک های علم و فناوری اظهار داشت: شما یا می توانید فقط یک پارکبان باشید و خودرا محصور در در و دیوارهای خود بدانید و یا این که در استان خود تحول آفرینی کنید؛ اگر پارک ها بتوانند در استان خود تحول آفرینی کنند، بطور قطع خود پارک نیز متحول خواهد شد.
ستاری با اشاره به این که ما بعنوان کارمندان دولت نمی توانیم افراد کارآفرین را تشخیص دهیم و در حقیقت قابلیت تشخیص کارآفرین نداریم، اظهار داشت: دراین زمینه این بخش های خصوصی هستند که از جیب خود پول خرج می کنند و می توانند کارآفرین را شناسایی و هدایت کنند.
وی افزود: اوایل کار در معاونت علمی به یاد دارم، ما به هر مخترعی پول می دادیم، او با آن پول پراید می خرید و کمتر کسی به فکر سرمایه گذاری بود. ما در حقیقت با حضور و مشارکت بخش خصوصی و با سرمایه گذاری بیشتر از طرف بخش خصوصی قادر هستیم افراد کارآفرین را شناسایی نماییم.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خطاب به روسا اظهار داشت: امسال سال خاصی است و شما باید رابطه گرمی با استاندار استان خود داشته باشید و باید به شکلی تعامل برقرار شود که بحث فناوری مساله اول استاندار بشود. امسال حضرت آقا تاکید خاصی بر حوزه کشاورزی دارند و نخستین برنامه ای که در دولت مصوب کردیم و همین روزها هم ابلاغ می شود، برنامه بخش کشاورزی است که با سازمان های دیگر هم نهایی کرده ایم.
رئیس بنیاد ملی نخبگان به پارک های علم و فناوری پیشنهاد کرد که هیچ نوع مجوزی به شرکتها ندهند و در ادامه اظهار داشت: هم اکنون مجوزهای زیادی برای شرکتها صادر می شود که این امر علاوه بر این که یک سلیقه شخصی برای ارائه مجوز اعمال می شود بلکه منجر به سرکوب فعالیت شرکتها می شود و ما در معاونت علمی تنها برای شرکت های دانش بنیان مجوز صادر می نماییم و حتی جهت راه اندازی کارخانه های نوآوری و شتاب دهنده ها از طرف این معاونت مجوزی صادر نمی گردد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضمن اشاره به این که پارک های علم و فناوری به طرح هایی مانند احمدی روشن باید توجه ویژه ای داشته باشند، اضافه کرد: ما بر طبق این پروژه اعلام کردیم که پروژه هایی که در نوع یک اجرائی می شود، ۵۰ تا ۷۰ درصد سرمایه از طرف بخش خصوصی تامین می شود و آورده ۳۰ درصدی ما تنها در امتداد کاهش ریسک بخش خصوصی خواهد بود و در حقیقت این یک مدل برای توسعه فناوری است که می تواند در پارک ها اجرائی شود.
وی با اهمیت ترین چالش در زمینه دانش بنیان را موضوعات فرهنگی دانست و اظهار داشت: مشکل فرهنگی در این عرصه ناشی از بیسوادی است. بطور مثال هزینه های زیادی برای دفع زباله ها داشتیم و تجهیزات گران قیمتی تهیه کردیم در صورتیکه علم و دانش چاره کار است؛ مشکلات این حوزه مربوط به اکوسیستم است و تنها با خرید تجهیزات مرتفع نمی گردد. می توان با حضور شرکت های دانش بنیان علاوه بر اشتغال آفرینی این چالش را با روش های فناورانه رفع نماییم.
ستاری با اشاره به این که امسال در قالب تبصره ۱۸ ما خیلی از اختیارات را به پارک ها داده ایم، بیان کرد: پارک ها باید در زمینه ارزیابی توجه بیشتری داشته باشند، چونکه بعضاً می بینیم درخواست اعطای تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی برای یک شرکت در زمینه نساجی شده که این شرکت دانش بنیان نبوده است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به درخواست های مطرح شده برای اعطای مجوز دانش بنیانی شرکتها از طرف پارک ها اظهار داشت: ما درخواست می نماییم که شرکتها در سامانه ما ثبت نام کنند و ما در ارزیابی ها این شرکتها را هدایت خواهیم کرد.
وی با در آخر اظهار داشت: متاسفانه مواردی داشتیم که بعضاً شرکتی برای دانش بنیان شدن، می خواست با اعطای سه تا چهار سکه دانش بنیانی خودرا بگیرد در صورتیکه بنده بدترین برخوردها را داشتم و حتی تا ۱۵-۱۰ سال زندان هم کار را پیگیری کرده ام. ما نباید اعتبار دانش بنیانی را زیر سوال ببریم و همه باید بدانند این حوزه شوخی بردار نیست. سورنا ستاری در ادامه به خبرنگاران اظهار داشت: فشار اصلی در ارتباط با توسعه پارک های علم و فناوری بر دوش وزارت علوم است؛ البته سازمان های دیگر پارک دارند و یا هم اکنون آغاز به تاسیس پارک کرده اند. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: پارک ها یکی از اجزای مهم اکوسیستم نوآوری کشور در کنار دانشگاه ها مراکز نوآوری مراکز رشد بانکها و … هستند و مراکز نوآوری، مراکز رشد، سرمایه گذاری خطرپذیر و غیر خطرپذیر همه کنار هم کار می کنند تا شرکت های دانش بنیان متولد شوند و بخش مهمی از اقتصاد را به خود اختصاص دهند. وی افزود: باید بین همه سازمان ها همچون وزارت علوم، وزارت کشاورزی و وزارت اقتصاد یک همدلی خوبی ایجاد شود تا شاهد رشد شرکت های دانش بنیان و ایجاد آنها باشیم. به هر حال فکر می کنم این جلسه ها نتایج خوبی داشته باشد و با مصوباتی که دولت به زودی در سایر دستگاهها ابلاغ می کند، اتفاقات خوبی در این عرصه رخ خواهد داد.

منبع: