در دیدار رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان با مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری ایلام عنوان شد: استقبال مدیرکل امور زنان استانداری ایلام از برنامه های جهاددانشگاهی در زمینه سلامت و توانمندسازی

به گزارش ربات کشاورز ایلام مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری ایلام در دیدار با رییس جهاد دانشگاهی ایلام اظهار داشت: جهاد دانشگاهی بواسطه ی مرکز رویان می تواند نقش موثری در سلامت زنان و کاهش ناباروری داشته باشد.

«سیدغلامرضا حسینی» در این دیدار از همکاری حوزه بانوان استانداری ایلام با فعالیتهای اشتغال محور جهاد دانشگاهی قدردانی و اظهار نمود: زنان بعنوان نیمی از جمعیت جامعه تضمین کننده سلامت کودکان، خانواده و جامعه هستند و بعنوان نخستین حافظان سلامت خانواده و جامعه، باید محور برنامه های سلامت در کشور باشند. بدین جهت بررسی وضعیت خانواده و بانوان در ابعاد مختلف به خصوص پیشگیری و آموزش آنها برای جلوگیری از بیماریهای شایع بانوان در استان امری ضروری و لازم به نظر می آید.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام با تکیه بر این که سیاست های کلان کشور برمبنای تشویق مردم به فرزندآوری برنامه ریزی شده است تا بتوان مقابل خطرات بالقوه‌ی کاهش و پیری جمعیت ایستادگی کرد، اضافه کرد: باتوجه به سیاست های ابلاغ گردیده از طرف مقام معظم رهبری باید تلاش شود از کاهش نرخ باروری جلوگیری شود و در چند سال آینده جمعیت جوان کشور را افزایش داد چونکه هم اکنون جمعیت کشور به سمت سالمندی حرکت می کند. در استان ایلام مبحث ناباروری به علت مشکلات مربوط به جنگ تحمیلی و آلودگی های زیست محیطی ناباروری رشد بیشتری را نشان داده است.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی بعنوان یک مجموعه علمی و پژوهشی دارای دو مرکز رویان و ابن سینا است که بیش از ۴۰ درصد درمان های ناباروری کشور در این مراکز جهاد دانشگاهی انجام می شود. در نتیجه در حوزه درمان ناباروری، بخش عمده بار در کشور بر دوش جهاددانشگاهی است و هر بیماری از فرآیند درمان در دیگر مراکز ناامید می شود، به جهاددانشگاهی مراجعه می کند

حسینی ضمن اشاره به این که سرطان پستان همچون بیماریهای شایع در کشور است و شیوع بالای آن، بار مالی فراوانی به خانواده های درگیر تحمیل می کند، اظهار داشت: پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی هم اکنون پروسه تشخیص تا درمان را انجام می دهد. همین طور بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی نیز بعنوان یکی دیگر از مراکز فعال در زمینه پزشکی است که از ذخایر این بانک در درمان بیماریهای مختلف همچون سرطان ها استفاده می شود.

وی به نیاز استان در جهت راه اندازی مرکز جامع سلامت زنان اشاره نمود و اظهار داشت: جلوگیری از خروج افراد تحصیل کرده و نخبه استان به ویژه در بخش پزشکی، جذب نیروهای متخصص از سایر استانهای دیگر و بکارگیری در ظرفیت مراکز درمانی به وجود آمده در استان، ایجاد بستر مناسب جهت توسعه تجهیزات و امکانات پزشکی و تکنولوژی های جدید در استان، جلوگیری از مراجعه همشهریان عزیز به استانهای همجوار و کاهش خطرات جانی، جذب اعتبارات ملی و بالادستی در حوزه درمان و پژوهش، کاهش هزینه های جانبی درمان و افزایش رغبت خانواده ها جهت ادامه سیکل درمان و ایجاد قطب گردشگری سلامت در استان همچون عواملی است که راه اندازی مرکز جامع سلامت زنان را مهم و ضروری کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام افزود: استان ایلام دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بی نظیری است و بعنوان یک استان جوان دارای افراد تحصیلکرده بسیاری است به نحوی که میانگین تحصیل نسبت به جمعیت در استان ایلام از شهرهای بزرگ و صنعتی کشور نیز بالاتر است، اما باوجود این جمعیت تحصیلکرده، جوانان استان از بیکاری رنج می برند.

حسینی با اشاره به اینکه وجود بیش از ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، مراودات قومی و فرهنگی با استانهای همجوار کشور عراق، می تواند با توسعه امکانات و مراکز پیشرفته پزشکی در بخش درمان با جذب بیماران خارجی و داخلی ضمن افزایش اشتغال برای افراد تحصیل ‏کرده زمینه کسب درآمد برای کشور و استان را فراهم نمود، اضافه کرد: گردشگری سلامت دومین صنعت مهم جهان، حکایت از جایگاه آن در رونق اقتصادی کشور دارد و استانهای برخوردار توانسته اند از آن در افزایش رونق اقتصادی، اشتغال زایی، ارزآوری و سرمایه گذاری در بخش اقامت و گردشگری را از آن خود سازند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام ضمن اشاره به این که جهاد دانشگاهی مجوز راه اندازی خانه خلاق و نوآوری را از معاون علمی و فناوری گرفتن نموده است، اشاره کرد: نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته علوم انسانی و هنر تحصیل کرده اند و از طرفی نیمی از فارغ التحصیلان بانوان هستند. و باتوجه به قابلیت های اشتغال زایی در صنایع خلاق و محصولات فرهنگی و فناوری های نرم، ایجاد خانه خلاق و نوآوری امری ضروری و بسیار مهم در ایجاد اشتغال بانوان استان است

وی تصریح کرد: در سال جدید که از طرف رهبر معظم انقلاب سال تولید، دانش بنیان و اشتغال افرینی مزین شده است جایگاه اینچنین مراکزی در جهت توانمندسازی جوانان، تولید محصول دانش بنیان و اقتصاد مبتنی بر دانش بسیار اهمیت دارد.

در ادامه «فریده الیاس پوریان» توجه به حوزه زنان به ویژه بخش های سلامت و اشتغال از طرف جهاد دانشگاهی را باارزش عنوان نمود و اظهار داشت: یکی از اولویت های این حوزه توجه به رشد و پویایی زنان جامعه و افزایش نرخ جمعیت است و باید ساز و کار این امر مهم باتوجه به مرز مهران که سبب افزایش زاد و ولد، کاهش هزینه های بیماران، ارتقا سلامت افراد جامعه و افزایش سطح آگاهی زنان است، اندیشیده شود به همین جهت در امتداد طرح راه اندازی مرکز سلامت زنان بوسیله استانداری و امور بانوانرئیس جمهور پیگیر این مهم خواهیم بود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ایلام اظهار داشت: توسعه و ارتقاء جایگاه بانوان در گرو سلامت این بخش مهم از جامعه است و توانمندسازی بانوان سبب رشد و تعالی آنها خواهد شد بدین جهت با هدایت به ویژه دختران جوان تحت حمایت نهادهای حمایتی به سمت خانه خلاق و نوآوری جهاد دانشگاهی می توانیم قسمتی از اهداف را محقق کرد.

منبع: