معاون فناوری وزارت علوم مطرح کرد؛ سیاستگذاری باز برای توسعه فناوری و نوآوری

به گزارش ربات کشاورز معاون فناوری وزارت علوم اظهار داشت: سیاست ما برای توسعه فناوری و نوآوری در کشور، سیاست گذاری باز است یعنی در فرایند سیاست گذاری از مشارکت فناوران و نوآوران کشور بهره خواهیم برد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از وزارت علوم، علی خیرالدین در اجلاس سراسری روسای پارک های علم و فناوری کشور که بامداد امروز به میزبانی پارک علم و فناوری فارس و با حضور معاونان وزارت خانه های صمت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: وزارت علوم در سیاستگذاری توسعه فناوری و نوآوری در کشور، صرفا به دنبال مدیریت و نظارت است و بیشتر مایل هستیم از ایده های شرکتهای فناور و پارک های علم و فناوری در سیاستگذاری ها استفاده نماییم.
مشارکت پارک ها در عرضه ایده و تدوین آئین نامه ها
خیرالدین تصریح کرد: برای اجرایی کردن فرمان مقام معظم رهبری در ارتباط با شعار سال، باید پارک های علم و فناوری کشور برنامه های مدون خویش را برای اجرایی شدن عرضه نمایند.
توسعه اقتصاد دانش بنیان مهم تر از ایجاد شرکتهای دانش بنیان است
وی با اشاره به اینکه صرفا ایجاد شرکتهای دانش بنیان مهم نیست، عنوان کرد: باید اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد دانش بنیان هدایت نماییم و این مهم یک مبحث فرهنگی است که باید برای آن اقدامات لازم صورت گیرد.
خیرالدین خاطرشان کرد: الزامات تحقق اقتصاد دانش بنیان، توجه به سمت بازار و تقاضا است. تولید و بازار باید مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان باشد، در غیر اینصورت در آینده شاهد شرکتهای دانش بنیان بیکار خواهیم بود، مانند دانش آموختگان دانشگاهی که امروز بیکار هستند.
به دنبال تسهیل گری، تنظیم گری و سکانداری هستیم
معاون وزیر علوم تصریح کرد: مسیر تبدیل واحدهای فناور مستقر در پارک ها به شرکتهای دانش بنیان نوع ۳ درحال هموار شدن است. باید در این خصوص عرضه مجوزها را تسهیل نماییم، بنابراین برای مراکز رشد موافقت اولیه ساده می شود تا در مراحل بعدی موافقت نهایی صادر شود.
خیرالدین افزود: از آغاز ۱۴۰۰تا کنون اشتغال در پارک های علم و فناوری با رشد ۴۰ درصدی از ۶۵ هزار اشتغال به ۹۰ هزار اشتغال رسیده است. همینطور شرکتهای دانش بنیان از ۱۶۶۴ مورد به ۱۷۱۶ مورد رسیده اند.

منبع: