در پی برگزاری هفته فیلم دانشکده سینما و تئاتر مطرح شد: امیدی برای افرادی که دوست دارند، فیلم بسازند

به گزارش ربات کشاورز دبیر هفته فیلم دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر اظهار داشت: هدف از برگزاری این رویداد این است که کورسوی امیدی برای افرادی که دوست دارند فیلم بسازند ایجاد شود و فضای رخوت انگیز و ناامیدانه موجود در دانشکده بواسطه هفته فیلم از بین برود.
به گزارش دفتر ایسنا در دانشگاه هنر، شرایط ویژه مربوط به همه گیری کرونا برای حدود دو سال باعث شده بود تا همانند دیگر دانشگاه ها، دانشجویان دانشگاه هنر هم نتوانند برای برگزاری رویدادها و جشنواره ها در فضای دانشگاه به شکل گروهی حضور پیدا کنند. اما در این روزها، دومین دوره رویداد هفته فیلم که در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر درحال برگزاری است، توانسته است فضای گرم و صمیمی برای حضور باردیگر دانشجویان در این دانشکده به وجود آورد. هفته فیلم سینما و تئاتر که به همت گروهی از دانشجویان این دانشکده درحال برگزاری است، پس از گذر از شرایط ویژه کرونائی و محروم شدن دانشجویان از گردهمایی های مختلف در فضای دانشگاه، توانسته است شرایطی برای دیدار باردیگر جمع زیادی از دانشجویان و دانش آموختگان دانشکده سینما و تئاتر به وجود آورد. به همین مناسبت دبیر هفته فیلم در مصاحبه با ایسنا ضمن اظهار خرسندی از استقبال قابل توجه دانشجویان و دانش آموختگان از این رویداد، در ارتباط با چالش ها، برنامه ها و دلیلهای برگزاری رویداد هفته فیلم دانشکده سینما و تئاتر توضیحاتی را ارائه داد.
محمد صالح شفیعی که خود از دانشجویان رشته سینما دانشگاه هنر است در ارتباط با پیشینه این رویداد توضیح داد: هم اکنون دومین دوره هفته فیلم درحال برگزاری است اما اگر بخواهیم به شکل رسمی به موضوع نگاه نماییم، این دوره را باید دوره اول آن به حساب آورد. ما سه سال قبل برای بار اول این رویداد را به شکل آزمایشی برگزار کردیم. بعنوان برگزارکنندگان رویداد در یک اولتیماتوم سه هفته ای دور هم جمع شدیم، فراخوانی را آماده کردیم و در مدت محدودی برخی از آثار در دسترس دانشجویان را برای نمایش در آن هفته فیلم جمع آوری کردیم. قصد داشتیم تا از این طریق بطور دقیق تر بررسی نماییم که رویدادی که قصد برگزاری آنرا داریم تا چه اندازه پتانسیل دارد، استقبال از آن تا چه حد است و بطور کلی تر دانشکده سینما و تئاتر چقدر به آن نیاز دارد.
وی در همین خصوص افزود: زمانی که دوره اول در سال ۱۳۹۷ برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که اشتیاق و نیاز به این رویداد به شدت در دانشکده حس می شود و ما با استقبال فراوان دانشجویان و اساتید و دانش آموختگان روبه رو شدیم. پس از اعلام فراخوان تعداد قابل توجهی فیلم به دست ما رسید، تعداد مخاطبان خیلی بیشتر از آنچه تصور می کردیم بود؛ تا جایی که ظرفیت فضای محل نمایش آثار (سالن شهید فلاحت پور دانشکده سینما و تئاتر) پر می شد و برخی از علاقه مندان به ناچار بیرون از سالن می ایستادند. اتفاقی که در این دوره هم شاهد آن هستیم.
وی درباره علت برگزاری این رویداد در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر اظهار داشت: هفته فیلم سینما و تئاتر به این علت انجام شد که بتوانیم در فضایی صمیمانه و در کنار هم به تماشای فیلم ها بنشینیم و بعد بوسیله گپ و گفتی که درباره این آثار شکل می گیرد، تجربیاتی که کسب کرده ایم را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. مشکل اساسی که در جشنواره ها یا رویدادهای دیگر وجود دارد این است که به دلیلهای مختلف که می تواند سلایق هیات انتخاب یا شرایط خاص و خطوط قرمز جشنواره باشد، بسیاری از فیلم ها بیرون می مانند و ما فرصت این که بتوانیم فیلم های هم دیگر را روی پرده بزرگ سالن سینما در کنار هم تماشا نماییم نداشتیم.
شفیعی اضافه کرد: بنابراین ما از ابتدا هیات انتخابی در نظر نگرفتیم تا هیچ سلیقه ای بر انتخاب اعمال نشود و در نهایت همه فیلم ها بتوانند وارد این رویداد شوند. چه فیلمی که تابه حال اکران نشده و یک کار کلاسی باشد و چه فیلمی که چندین بار اکران شده و به جشنواره های مختلف راه یافته باشد. به این شکل در سانس های مختلف فیلم های گوناگونی در کنار هم چیده می شوند و بعد فرصت گفت و گو میان سازندگان این آثار نیز مهیا می شود. علاوه بر این بسیاری از افرادی که آثار آنها فرصت دیده شدن پیدا نکرده است، فرصت دیده شدن پیدا می کند و چه جایی بهتر از دانشکده خود آنها برای به نمایش درآمدن فیلم هایشان.
دبیر هفته فیلم دانشکده سینما و تئاتر یکی دیگر از علل اصلی برگزاری این رویداد را بهانه ای برای بازگرداندن دانش آموختگان قدیمی دانشکده به این محل و همین طور گردهمایی دانشجویان رشته های تئاتر و سینما در کنار هم می داند و دراین باره می گوید: ما قصد داشتیم فضایی ایجاد نماییم که دانش آموختگان قدیمی به دانشکده قدیمی خود برگردند تا به صورتی گسست میان دانش آموختگان و دانشجویان را از بین ببریم و بدین سان ارتباط بیشتری میان آنها شکل بگیرد تا بتوانند به یکدیگر کمک کنند؛ برای اینکه همانطور که دانشجویان نیاز دارند تا برای ورود به بدنه سینما با دانش آموختگان ارتباط برقرار کنند، به همان شکل هم دانش آموختگان به نیروهای تازه نفس مثل دانشجویان نیاز دارند.
شفیعی در همین خصوص توضیح داد: علاوه بر این دانشجویان زیادی از رشته های تئاتر بواسطه این رویداد باردیگر به دانشکده خود برمی گردند. متأسفانه در این دانشکده مدتی است که فقط اسمی از سینما و تئاتر در کنار هم مانده است اما در واقعیت فاصله بسیاری میان دانشجویان سینما و دانشجویان تئاتر وجود دارد که اتفاق خوش آیندی نیست. هم اکنون درصد قابل توجهی از این دوره هفته فیلم را تئاتری ها تشکیل داده اند و این اتفاق ویژه ای برای برقراری ارتباط باردیگر میان تئاتری ها و سینمایی ها به شمار می آید و به صورتی فرصت جدیدی برای همکاریهای مشترک بوجود می آورد.
دبیر هفته فیلم سینما و تئاتر در ارتباط با اهداف برگزاری این رویداد اضافه کرد: هدف دیگر برگزاری رویداد هفته فیلم سینما و تئاتر این بود که بتوانیم از فیلم سازی که با رأی خود دانشجویان و دانش آموختگان انتخاب می شد، حمایت نماییم تا فیلم بعدی خودرا بسازد. همانطور که ما هیئت انتخابی نداریم، هیئت داورانی هم نداریم و دوست داشتیم که خود دانشجویان و دانش آموختگان به آثار یکدیگر رأی بدهند و چون هیچ جای دیگری برای فیلم سازی در دانشکده وجود ندارد، این ما هستیم که باید برای ساختن فیلم به خودمان کمک نماییم. هدف ما این بود که به اندازه خود این سد را بشکنیم و کورسوی امیدی برای افرادی که دوست دارند فیلم بسازند ایجاد نماییم و فضای رخوت انگیز و ناامیدانه موجود در دانشکده را بواسطه هفته فیلم بشکنیم.
شفیعی افزود: هفته فیلم رویدادی است که شاید در ایران مشابه آنرا نداشته باشیم. رویدادی خانوادگی و صمیمی که مقرر است در نهایت سبب رقم خوردن اتفاق مهمی شود. رویدادی که به ظاهر خانوادگی است اما افرادی که از خارج به آن نگاه می کنند کنجکاوند که بدانند در تنها دانشکده سینمایی دولتی کشور چه می گذرد و وقایع آن برای افرادی که خارج از مجموعه دانشکده سینما و تئاتر هستند هم جالب توجه است.
شفیعی در مورد یکی از خاصیت های اصلی که این رویداد را نسبت به رویداد هفته فیلمی که در سال ۱۳۹۷ در دانشکده سینما و تئاتر انجام شد متمایز می کند اظهار داشت: ما امسال هفته فیلم را به این نحو برگزار کردیم که فقط آثاری که کارگردانان آنها سینما و تئاتری هستند را نپذیریم. آثاری که دیگر عوامل آنها همانند تدوینگر، فیلم بردار و… سینما و تئاتری هستند نیز در این رویداد شرکت داده شده اند. برای اینکه می خواستیم به گرایش های مختلف تحصیلی دانشکده سینما و تئاتر احترام بگزاریم و آنها هم اگر کار خوبی انجام داده اند حتی اگر آن فیلم در همکاری با کارگردانی خارج از دانشکده سینما و تئاتر تولید شده باشد، امکان دیده شدن پیدا کنند.
دبیر هفته فیلم سینما و تئاتر در ارتباط با آثار به نمایش درآمده در این رویداد نیز مطرح کرد: ما تعداد زیادی از فیلم هایی که در ضمن دو تا سه سال قبل تولید شده بود را جمع آوری کردیم و به علت استقبال زیادی که از این رویداد شده است، تعداد قابل توجهی از این آثار هم بیرون مانند چون درهرصورت ما با محدودیت زمانی هم روبه رو هستیم و هم اکنون هر روز از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۰ شب درگیر پخش آثار هستیم و هر فیلم هم فقط یک دفعه پخش می شود.
وی درباره برنامه جانبی این رویداد که به جز نمایش فیلم برای دانشجویان و علاقه مندان برگزار می گردد اظهار داشت: در ایام برگزاری رویداد، ما هر شب در نشستی از ساعت ۸ تا ۱۰ میزبان یکی از فارغ التحصیلان قدیمی دانشکده هستیم که در سینما مشغول به فعالیت است. این افراد که هر کدام در زمینه کاری خود موفق هستند، از دل همین دانشکده بیرون آمده اند و فضایی که دانشجویان در آن هستند را درک کرده اند و تبدیل به افرادی موفق در سینمای ایران شده اند. حضور چنین افرادی هم به دانشجویان کمک می نماید تا انگیزه بیشتری پیدا کنند و هم از تجربیات آنها استفاده کنند و به شکل بهتری در مسیری که پیش روی آنها قرار دارد، حرکت کنند. برگرداندن این افراد به دانشکده قدیمی خود و هم صحبت شدن آنها با جوانان علاقمند به سینما هم ارزش این برنامه را دوچندان می کند.
صالح شفیعی درباره رویکرد هفته فیلم سینما و تئاتر و چشم اندازی که برای دوره های آینده آن در نظر گرفته شده است اظهار داشت: به نظر من این رویداد گرچه درون دانشگاهی بشمار می رود اما قابلیت این را دارد که برد بسیار وسیع تری از آنچه هم اکنون دارد، داشته باشد. چشم انداز ما این است که به فیلم هایی که در نهایت با رأی دانشجویان و دانش آموختگانی که در رویداد شرکت کرده اند برگزیده می شوند، کمک نماییم که در پخش داخلی و خارجی خود موفق عمل کند. در کنار این مساله تلاش داریم که علاوه بر قرار گرفتن این رویداد در تقویم سینمای کوتاه، هفته فیلم را به جایگاه یک رویداد جدی در سینمایی ایران که علاوه بر ایجاد فرصت پخش آثار امکان تهیه فیلم هم مهیا می کند برسانیم. یعنی از فیلم هایی که به این هفته فیلم می آیند حمایت می نماییم که در پخش موفق عمل کنند و بعد آورده مالی آنها را در بانک هفته فیلم ذخیره می نماییم.
وی در آخر افزود: بدین سان از جایی به بعد، این رویداد بودجه ای خواهد داشت تا بتواند سازوکار خودرا پیش ببرد و می توان در کنار این مساله بحث کرادفاندینگ (یا همان تامین جمعی کمک هزینه مالی برای تولید و پخش آثار) که ما امسال فعالیت ها و پیگیری های اولیه ای جهت راه اندازی آنرا داشتیم نیز پیش برد. ازآنجایی که ما از معاونت فرهنگی دانشگاه و مسئولان دانشکده و نه هیچ متولی فرهنگی دیگری برای برگزاری این رویداد مبلغی دریافت نمی نماییم، این دو موضوع در کنار هم می توانند هفته فیلم را حمایت مالی کنند تا بعنوان یک پروژه در آینده با بودجه خود مسیر حمایتی اش را ادامه دهد.
هفته فیلم دانشکده سینما و تئاتر درحال برگزاری است و ورود و تماشای آثار برای عموم آزاد است. علاقه مندان می توانند تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۲ تا ۲۲ جهت شرکت در این رویداد به سالن شهید فلاحت پور دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، واقع در خیابان ورزنده مراجعه کنند.

منبع: