استفاده از شبکه های وای فای برای مسیریابی ربات ها در ساختمان ها

ربات کشاورز: از آنجائیکه جی پی اس در داخل ساختمان کار نمی کند، مسیریابی ربات ها در محیط های بسته دشوار است. یک سیستم جدید با بهره گیری از نقاط دسترسی وای فای هر ساختمان به حل این مشکل کمک می نماید.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از نیواطلس، برای هدایت ربات های چرخ دار یا حرکت آنها در راهرو از این پس میتوان از فناوری وای – فای بهره گرفت.
بدین طریق این امکان برای ربات ها وجود دارد که راه خویش را در ساختمان ها بیابند، باآنکه آنها معمولا این کار را با استفاده از دوربین های نوری یا سنسورهای LiDAR انجام می دهند تا نقاط دیدنی شناخته شده یا نشانگرهای خاص را تشخیص دهند. اما ماژول های LiDAR گران قیمت و بیش از اندازه پرقدرت هستند.
علاوه بر این، دوربین های نوری امکان دارد در تاریکی یا شرایط دیگر به دلیل دید کم از کار بیفتند.
با در نظر گرفتن این محدودیت ها، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو از نقاط دسترسی Wi-Fi که هم اکنون در اغلب ساختمان ها قرار دارند، کمک گرفتند.
در این روش یک ربات با استفاده از فرستنده وای فای ارزانقیمت خود، سیگنال های رادیویی را به صورت مداوم به سمت نقاط مختلف ارسال کرده و پاسخ را دریافت می کند. سیگنال های برگشتی که از یک زاویه و یک فاصله مشخص می آیند مسیر حرکت دقیق ربات را مشخص می کنند.
با سنجش نحوه تغییر زاویه و فاصله سیگنال از هر نقطه در حین حرکت ربات، یک کامپیوتر داخلی می تواند تعیین کند که ربات هم اکنون کجاست و باید به کدام سمت برود. این سیستم در یک طبقه از یک ساختمان اداری آزمایش شد، که در آن یک ربات چرخ دار مجبور شد چندین بار در حالیکه راهروهای باریک و طولانی را در نور زیاد و کم می پیمود، دور محیط بچرخد. موفقیت این آزمایش زمینه استفاده از آنرا فراهم می آورد.

منبع: