این مصاحبه اصلاح شده است، دکتر شاهوردی: کنگره علمی رویان زمینه ساز پژوهش های مشترک است

دکتر عبدالحسین شاهوردی درباره برگزاری بیست و سومین کنگره بین المللی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: مشهد مقدس، در ایام هجدهم و نوزدهم خرداد ماه سالجاری پذیرای متخخصان داخلی، غرب آسیا و شمال آفریقا خواهد بود.
رئیس پژوهشگاه رویان در گفتگو با ایسنا، ضمن اعلام این مطلب اظهار نمود: یکی از فعالیتهای آموزشی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، برگزاری دوره ها و کنگره های علمی بین المللی است. با همت همکاران و لطف خداوند توانسته ایم، بیست و دو دوره کنگره بین المللی سلول های بنیادین و تولید مثل را به همراه جشنواره رویان برگزار نماییم.
وی با اشاره به اینکه برگزاری کنگره های بین المللی می تواند تجربه ای سودمند برای برقراری ارتباط جهانی باشد، توضیح داد: محققان و متخصصان صاحب نام جهت شرکت در این رویداد دعوت می شوند؛ حضور آنها می تواند زمینه ساز برقراری ارتباط متخصصان داخلی با این افراد باشد.
دکتر شاهوردی ضمن اشاره به این که ماحصل تعامل متخصصان ایرانی و بین المللی، شکل گیری انجام پروژه های مشترک و ارتباطات است، اظهار نمود: نه تنها این مولفه ها، بلکه زمینه شکل گیری حمایت های علمی هم می شود. متخصصان خارجی، امکانات و مواد آزمایشی را که تهیه می کند در اختیار ما قرار می دهند؛ بهره مندی از این امکانات، ره آورد خوبی برای ما داشته است. این دستاوردها، سنگ بنایی برای اقدامات بعدی است.
رئیس پژوهشگاه رویان افزود: ارتباطات با محققان و متخصصان آسیایی و خاورمیانه، از دیگر تجربیات برگزاری ادوار گذشته کنگره است. این تعامل و برقراری ارتباط می تواند فرصت مناسبی برای طرح موضوعات جدید و بررسی علمی باشد.
وی با اشاره به اینکه پتانسیل مناطق آزاد ایران، پتانسیل مناسبی برای برای برگزاری کنگره ها دارد، اظهار داشت: حدود ۲۶ کشور در غرب آسیا و شمال آفریقا وجود دارد. ما در ابتدا قصد داشتیم که در جزیره زیبای کیش شرایط میزبانی را برای حضور متخصصان این کشورها مهیا نماییم تا در کنار یکدیگر درباره مسائل علمی کنگره مباحثه کنند، اما بدلیل برخی ملاحظات و این که اغلب مهمانان از کشورهای اسلامی هستند در نهایت تصمیم گرفتیم که این کنگره را در شهر مشهد مقدس برگزار نماییم.
دکتر شاهوردی با اشاره به اینکه ایران در زمینه علوم تولید مثل، سلول های بنیادی و بیوتکنولوژی به روز و کارآمد است، توضیح داد: شرایط را باید به نحوی ایجاد نماییم که کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا پذیرای دعوت ما باشند. قطعا، انعکاس اخبار علمی می تواند نگاه های جهان نسبت به منطقه را تغییر دهد. امیدوار هستم، انجام کارهای علمی بتواند وجهه علمی منطقه را در سطح جهانی ارتقاء دهد.
رئیس پژوهشگاه رویان اضافه کرد: درنظر داریم با کمک سازمان های بین المللی یک انجمن علمی را تشکیل دهیم که محوری مشترک برای تمام متخصصان منطقه باشد.
وی افزود: این کنگره، روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد ماه سالجاری در مشهد مقدس برگزار می گردد. امیدواریم این رویداد علمی به صورت حضوری برگزار گردد. اگر شرایط طبق پیشبینی ها پیش نرود و با شرایطی مانند اوج گیری کرونا مواجه شویم، کنگره را به صورت تلفیقی حضوری و مجازی برگزار می نماییم.
دکتر شاهوردی در انتها تصریح کرد: کنگره ملی ما که هر سال در تهران برگزار می شد، سال جاری هم در شهریور ماه برگزار می شود و در واقع این کنگره بین المللی که خرداد ماه با حضور کشورهای از غرب آسیا و همینطور شمال آفریقا با نام “وانا” برگزار میشود به شکلی برای آشنا کردن هرچه بیشتر محققان و پژوهشگران آنها با توانایی های ایران در زمینه سلول های بنیادی و بیوتکنولوژی است.