گزارش فناوری مهر؛ وابستگی شدید به واردات نهاده های دامی چگونه با فناوری حل می شود؟

ربات کشاورز: استفاده از دستاوردهای نوآورانه در صنعت دام، طیور و آبزیان و جایگزینی آنها با بخشی از خوراک دام و طیور می تواند سهم بسزایی در کاهش واردات نهاده های دامی و امنیت غذایی آینده داشته باشد.

خبرگزاری مهر – گروه دانش و فناوری، میترا سعیدی کیا؛ تأمین نهاده های دامی و تکمیل زنجیره غذایی دام، طیور و آبزیان در سال های اخیر به مبحث مهمی در کشور تبدیل گشته و طبق آمارها بالای ۸۰ درصد نهاده های دامی مصرفی کشور، وارداتی است. طی سالهای قبل بخش مهمی از واردات ایران به نهاده های دامی اختصاص یافته است و از آنجا که ذرت، جو، کنجاله و برخی از دانه های روغنی مثل سویا احتیاج به آب فراوانی دارند، کاشت آنها در کشور به صرفه نیست اما در عین حال محصولاتی پر اهمیت هستند که جهت افزایش شیردهی، پروار کردن و تولیدمثل دام، طیور و آبزیان استفاده می شوند.
از سوی دیگر تحریم ها هم بر معضل تأمین و تولید نهاده های دامی افزوده است و ادامه روند فعلی با تاکید بر واردات می تواند زنجیره امنیت غذایی ما را با تهدید مواجه کند.
این در حالی است که پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری ثابت کرده است که میتوان با تاکید بر آن صنایع مختلفی را از بحران نجات داد و صنعت دام و طیور هم نمی تواند از این قاعده مستثنی باشد.
نکته مهم تر این که تعیین شعار سال از جانب مقام معظم رهبری تحت عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» بر اهمیت بهره برداری از فناوری در صنایع مختلف افزوده و استفاده از دستاوردهای دانشی را برای حل مسائل و مشکلات صنایع واجب و ضروری کرده است. از همین رو در گزارش پیش رو تلاش داریم برخی دستاوردهای مهم فناورانه را برای تأمین و جایگزینی نهاده های دامی معرفی نماییم.
این محصولات در تازه ترین نمایشگاه «دستاورد های حوزه خوراک دام، طیور و آبزیان در خانه نوآوری و فناوری ایران» تحت نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عرضه شده است.
کشت گیاه «گوار» بعنوان غذای دام
از جمله دستاوردهای محققان کشور برای تأمین نهاده های دامی میتوان به امکان کشت گیاه «گوار» در کشور اشاره نمود. در این جهت محققان یک شرکت خلاق موفق شدند که با کشت گیاه کم آب «گوار» در چارچوب های مختلف، غذای دام را به میزان زیادی تأمین کنند. گوار که گیاه بومی هند است مراحل کشت خاصی دارد و این گیاه می تواند در شرایط آب و هوایی استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد به خوبی رشد کند. حالا شرایط رشد این گیاه در کشور فراهم شده و این شرکت خلاق می تواند نیاز دام را از ذرت کمتر می کند.
این شرکت در امتداد تأمین نهاده های دامی گام برداشته تا به میزان زیادی از واردات نهاده دامی و خروج ارز به این واسطه بکاهد. استفاده از این گیاه بعنوان نهاده های دامی منجر به پرورش دام سبز شده که توسعه این تکنولوژی توسط ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تأیید رسیده است. تهیه این گیاه قیمت پایینی دارد و در عین حال صرفه جویی ارزی به وجود می آورد. هم اکنون این شرکت مورد حمایت معاونت علمی قرار گرفته و توانسته گیاه گوار را توسعه دهد.
تولید قرص کلسیم برای سلامتی دام
یکی از عناوینی که برای دامداران از اهمیت بالایی برخوردار است، پرورش گاوهای سالم برای تولید شیر و تولیدمثل سالم آنهاست. برای این منظور نیاز است کلسیم این گاوها در سطح نرمالی باشد تا زنجیره غذایی انسان به این واسطه سالم بماند. در همین راستا پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان توانسته اند برای تأمین کلسیم گاو، قرص هایی به صرفه برای دامداران تولید کنند.
سید هادی حسینی، دکتری تغذیه نشخوار کنندگان و مدیر یک شرکت دانش بنیان به خبرنگار مهر اظهار داشت: معمولا شیر آغوز یا شیر اولیه دام پس از زایمان، منبع غنی از کلسیم است؛ در صورت دوشیدن کل این شیر، بدن دام خالی از کلسیم شده و این مساله عوارض جدی برای سلامتی آنان داشته که تاثیر زیادی در باروری آن هم دارد؛ برخی از دام ها با تزریق وریدی حالشان بهتر می شود که این هم عوارض خاص خویش را دارد؛ در بعضی اوقات این دام ها، هم علایم بالینی از خود نشان نمی دهند و این کمبود را تا آخر عمرشان دارند که تاثیر بسزایی در باروری آنها می گذارد.
به گفته وی، در همین راستا موفق به تولید قرص هایی برای دام پرواری شدیم که کلسیم مورد نیاز آنها را تأمین کند تا با کاهش وزن و کتوز با مشکلات جدی روبرو نشوند. البته که علاوه بر تأمین کلسیم و سلامت، دام می تواند با بهره گیری از این قرص ها باروری بهتری هم داشته باشد. از آنجا که جمعیت دامی کشور احتیاج به تأمین کلسیم دارد و امکان تأمین این قرص های کلسیم با قیمت بالا توسط دامداران مهیا نیست بدین جهت این قرص ها را با ترکیبات ویژه و با قیمت پایین به تولید رساندیم. خط تولید در این شرکت به شکلی است که بتوانیم نیاز کشور را با تولید ماهانه ۲۰ تا ۳۰ هزار قرص تأمین نماییم.
به گفته حسینی، بر مبنای برآورد قیمتی که داشتیم این قرص های کلسیم یک پنجم نمونه های خارجی است که همین مبحث سبب می شود دامداران به سمت نمونه های وارداتی نروند.
توجه به سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از بروز عفونت در طیور
تغذیه و سلامت دستگاه گوارش دو پارامتر کلیدی در تولید اقتصادی طیور صنعتی محسوب می شوند. تنظیم و بالانس مواد تشکیل دهنده جیره غذایی طیور و مدیریت تغذیه، تاثیر بسزایی بر سلامت دستگاه گوارش، استفاده بهینه از مواد غذایی (افزایش راندمان استفاده از مواد غذایی) و افزایش رشد حیوان دارند. مشکلات دستگاه گوارش از تغذیه نامناسب و محیط غیر بهداشتی بخصوص در دوره آغازین رشد جوجه ها ناشی می شود. توجه به سلامت دستگاه گوارش در ابتدای دوره تولید و کمک به توسعه سریع تر این بافت، باعث افزایش سود ناشی از بهبود عملکرد و کاهش بیماریها و تلفات می شود.
در همین راستا محققان و کارشناسان علمی یک شرکت دانش بنیان با تحقیق و بررسی جدید ترین تکنیک های روز دنیا و استفاده از بروز ترین تجهیزات، موفق به تولید پروبیوتیکی شدند که حاوی خانواده ای خاص از «باسیلوس ها» است. این محصول، دام و طیور را در مقابل تنش های بعدی همچون فشار، دما، pH و کمبود مواد غذایی محافظت می کند. باکتری های موجود در این محصول بمحض حضور در دستگاه گوارش دام و قرار گرفتن در معرض آب، مواد غذایی و اکسیژن آغاز به جوانه زدن می کنند و اثرات مثبتی را بر عملکرد گله اعمال می کنند.
این محصول که در یک شرکت دانش بنیان به تولید رسیده از توانایی تولید آنزیم در سطح بالایی برخوردارست و به سبب تولید پروتئاز، لیپاز و آمیلاز بعنوان افزودنی محرک رشد و بهبود دهنده عملکرد در خوراک های تجاری استفاده می شود.
پودر ضایعات چرم منشأ تأمین پروتئین دام و طیور
یکی از دستاوردهای محققان در یک شرکت دانش بنیان فراوری ضایعات چرم است که تابحال از آن استفاده ای نمی شد. این محققان با بررسی خود نشان دادند که چرم منبع غنی از پروتئین است که طی یک فرآیند خاص می تواند تبدیل به یک ماده مغذی شود و به مصرف دام و طیور برسد.
مجتبی زاهدی فر، عضو هیأت علمی مؤسسه علوم دامی و سهامدار یک شرکت دانش بنیان تولید کننده مکمل های پروتئینی از پودر ضایعات چرم به خبرنگار مهر اظهار داشت: ما موفق شدیم برای نخستین بار از پودر ضایعات چرم هیدرولیز شده، مکمل پروتئینی برای خوراک دام و طیور تولید نماییم. این پروتئین می تواند بعنوان خوراک دام گوشتی و طیور گوشتی، تخم گذار و… مورد استفاده قرار بگیرد.
عضو هیأت علمی مؤسسه علوم دامی با اعلان اینکه تأمین این پروتئین به اندازه مصرف سویا است، اظهار داشت: این محصول می تواند جایگزین سویا شود. از این پروتئین در تغذیه دام استفاده می شود؛ در صورتی که کشورهای خارجی شاید از صنایع چرم بهره ببرند اما در تغذیه دام استفاده ای ندارند.
محصولی که می تواند جایگزین سویا شود
از آنجا که تولید محصولات کشاورزی به روش بیوفناوری یا استفاده از سیستم های زنده و ارگانیسم برای توسعه یا تولید محصولات در امتداد ایجاد یا اصلاح محصول یا فرآیند جز روش های جدید شمرده می شود یک شرکت دانش بنیان توانسته با لارو سوسک های تاریکی مشکلات تغذیه ای دام و طیور را برطرف کند. این لاروها که جایگزین سویا محسوب می شوند فشار کمتری به محیط زیست وارد می کنند و احتیاج به انرژی کمتری دارند.
محبوبه سرابی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان به خبرنگار مهر اظهار داشت: محصولی که توانستیم با بهره گیری از لارو سوسک تاریکی به تولید برسانیم بعنوان ماده غذایی دام و طیور و جایگزین سویا استفاده می شود.
وی با اعلان اینکه هر ماده مغذی که در سویا وجود دارد در این لاروها هم هست و می تواند بعنوان تغذیه دام و طیور بکار گرفته شود، اظهار داشت: پایلوت نیمه صنعتی این طرح را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کردیم و الان می توانیم ماهیانه ۹ تن لارو سوسک تاریکی تولید نماییم که ۳ تن آن بعنوان ماده خشک کاربردی در جیره غذایی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
به گفته وی، با حذف سویا از جیره غذایی دام و طیور و اضافه کردن این لاروها خللی در تغذیه آنها به وجود نمی آید؛ بر مبنای براوردهایی که داشتیم با اضافه کردن ۸ درصد از این لاروها در جیره غذایی دام و طیور، مصرف سویا به یک سوم می رسد و این مساله در کاهش میزان واردات سویا تاثیر زیادی دارد.
توانایی تولید روزانه ۵ تن لارو مگس جایگزین نهاده های دامی
یکی دیگر از نمونه اقدامات در امتداد جایگزینی نهاده های دامی که حاصل تلاش محققان در یک شرکت دانش بنیان بوده پرورش لارو مگس، به میزان تولید روزانه ۵ تن است.
احمد قائمی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه تأمین نهاده های دامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: پروژه جدید این شرکت تأمین پروتئین خوراک دام طیور و آبزیان با بهره گیری از لارو مگس است؛ با توجه به این که بازار نهاده های دامی گرفتار تنشهایی شده و این صنعت را با مشکل مواجه کرده است متخصصان این مجموعه توانستند روش جدیدی برای تأمین پروتئین نهاده های خوراک دام طیور و آبزیان بر مبنای نیاز بازار بیابند.
وی با اعلان اینکه این لاروهای مگس خواص انتی اکسیدانی دارند که یکی از نیازهای دام و طیور برای جایگزینی برخی نهاده های دامی شمرده می شود اظهار داشت: ما توانایی تولید ماهانه ۵ تن لارو مگس را داریم؛ پودر لارو مگس درصد پروتئین خام بالایی دارد بنابراین می تواند جایگزین اقلام پروتئین گیاهی مانند کنجاله سویا و دیگر دانه های روغنی شود. در صنعت شیلات پودر ماهی و پودر گوشت یکی از اقلام مهم غذایی است و پودر لارو مگس و دیگر حشرات جایگزین بسیار مناسبی برای پودر ماهی و پودر گوشت است. کشورهایی که مانند ایران وارد کننده ذرت و سویا هستند می توانند از این محصول استفاده کنند؛ همینطور در صورت تولید انبوه پتانسیل بازاریابی خوبی دارد. این محصول در کشورهای همسایه ایران مانند افغانستان و عراق احتمالا بازار خوبی داشته باشد.
قائمی اظهار داشت: پودر لارو مگس خانگی درصد پروتئین بالایی دارد و از آنجا که برای تولید این محصول از ضایعات و بسترهایی که ارزش تغذیه بالایی ندارند و قیمت آنها پایین می باشد استفاده می شود بسیار مقرون به صرفه است. محتوای اسیدهای آمینه در این محصول بسیار قابل قبول و چشم گیر است و نتایج پژوهش های انجام شده نشان از این دارد که عملکرد مناسبی در تولید پروتئین حیوانی از قبیل مرغ و ماهی داشته است. مزیت دیگر این محصول مربوط به محتوای چربی های خاص آن است. اسیدهای چرب موجود در این محصول سبب می شود که میزان مقاومت به بیماریها در مرغ و ماهی افزایش یابد و نهایتا در مصرف دارو و واکسن صرفه جویی به عمل خواهد آمد.
تولید خوراک دام از پر مرغ برای جایگزینی سویای وارداتی
پروتئین مورد نیاز بدن دام به واسطه برخی نهاده های دامی تأمین می شود. اما گاهی اوقات این اتفاق رخ نمی دهد و تأمین پروتئین دام خللی در زنجیره غذایی انسانی وارد می سازد. بدین جهت محققان یک شرکت دانش بنیان موفق شدند راهکاری برای تأمین پروتئین دام از روشی که احتیاج به واردات نباشد عرضه کنند. این محققان پروتئین تجمع شده در پر مرغ را اندازه گیری کردند و به نتیجه رسیدند که میتوان با یک فراوری، مورد استفاده دام قرار بگیرد.
عبدالله حسینی، عضو هیأت علمی مؤسسه علوم دامی و مجری طرح «تولید مواد خوراکی حاوی پروتئین قابل هضم از پر مرغ» به خبرنگار مهر اظهار نمود: با توجه به این که ۵ -۷ درصد وزن مرغ را پر تشکیل می دهد و در ماده خشک این پر ۹۰ درصد پروتئین وجود دارد در صدد برآمدیم تا تکنولوژی تولید ماده خوراکی دام و طیور از پر را به دست بیاوریم. ما در صدد برآمدیم تا با فرایند مناسبی از پر، ماده قابل جذبی به تولید برسانیم که ۸۵ درصد پروتئین دارد؛ طی برآوردهایمان بیشتر از ۷۵ درصد این پروتئین در بدن دام و طیور قابل هضم است.
به گفته عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم دامی، از این ماده خوراکی میتوان همزمان برای خوراک دام، طیور و آبزیان بهره برد. امکان توسعه خط تولید این ماده خوراکی حاوی پروتئین را در استانهای مازندران، گیلان، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و… وجود دارد.
حسینی اضافه کرد: ما کشور وارد کننده خوراک دام و طیور هستیم بدین جهت نیاز است که چنین محصولاتی در امتداد کاهش واردات به تولید برسد؛ اگر ما بتوانیم ۱۵۰ هزار تن پر را در سال به خوراک دام و طیور تبدیل نماییم می توانیم این ماده را جایگزین ۲۲۵ هزار تن سویا نماییم. هر یک کیلو پودر پر معادل یک و نیم کیلو سویا است بدین جهت در ابتدای کار می توانیم ۵ درصد واردات سویا به کشور را کم کنیم؛ در واقع با بهره گیری از این محصول واردات سویا تا ۲۰۰ هزار تن در سال کاسته می شود.
مکمل های تقویتی جایگزین نمونه های امریکایی و انگلیسی برای طیور و دام
تولید مکمل های تقویتی از گیاهان بومی کشور برای دام و طیور و همینطور آبزیان از دیگر نمونه محصولات دانش بنیانی است که به تولید رسیده است. فرحناز صاحب زاده مدیر شرکت دانش بنیان که مکمل هایی برای تقویت سیستم ایمنی دام و طیور گوشتی تخم گذار تولید می کند به خبرنگار مهر اظهار داشت: ما توانسته ایم با بهره گیری از گیاهان دارویی، جلبک و… مکمل هایی برای تقویت سیستم ایمنی دام و طیور بر پایه گیاهان بومی کشور به تولید برسانیم.
وی با اشاره به این گیاهان بومی که مواد تشکیل دهنده مکملهای دام و طیور است اظهار داشت: بعنوان مثال جلبک اسپیرولینا، زردچوبه، آویشن، کاسنی، نعنا فلفلی، نعنا شیره زغال اکتیوه ماده اولیه مکمل های گیاهی در این شرکت هستند که برخی برای تقویت سیستم ایمنی حیوانات خانگی و دام استفاده می شوند. این مکمل هایی که تولید کردیم در آمریکا و انگلیس به تولید می رسد و الان این نمونه های ایرانی جایگزین نمونه های خارجی شده و این صرفه جویی ارزی دارد.
جلبک اسپیرولینا، زردچوبه، آویشن، کاسنی، نعنا فلفلی، نعنا شیره زغال اکتیوه ماده اولیه مکمل های گیاهی در این شرکت هستند که برخی برای تقویت سیستم ایمنی حیوانات خانگی و دام استفاده می شوند. این مکمل هایی که تولید کردیم در آمریکا و انگلیس به تولید می رسد و الان این نمونه های ایرانی جایگزین نمونه های خارجی شده و این صرفه جویی ارزی دارد وی با اعلان اینکه حالا این محصولات از خارج وارد نمی گردد و ارزبری کمتری خواهد شد، اظهار داشت: یکی دیگر از مکمل های تولید شده بر پایه گیاه را می توانیم برای طیور گوشتی و تخم گذار همچون مرغ، بوقلمون و شترمرغ استفاده کنیم؛ از دیگر مکمل های دیگر میتوان به مکملی برای پیش گیری از بیماریهای مختلف و تقویت سیستم ایمنی دام اشاره نمود که تلفات دام و طیور تا حد زیادی کم تر شود و مواد مغذی را بهتر جذب کنند.
جایگزین جو برای دام و طیور با محصول دانش بنیان
کمبود و گرانی منابع خوراک دام باعث شده است تا کارشناسان، محققان و دامداران در امر استفاده از پسماندهای کشاورزی در تغذیه دام چاره اندیشی کنند. یکی از این پسماندها، کود مرغی است که در کشور به میزان قابل توجهی وجود دارد. در کشور سالانه به میزان قابل توجهی کودمرغی در واحدهای مرغداری تولید می شود که حمل و نقل آن به صورت خام سبب انتشار عوامل بیماری زا شده و صنعت دام و طیور را با مشکل مواجه می کند. این مساله هزینه های سنگین بهداشتی و اقتصادی را در بر دارد. بنابراین محققان یک شرکت دانش بنیان توانستند با دستیابی به یک روش مناسب از این کودهای مرغی، خوراک دام و طیور را تولید کنند.
مهشید نیکو کارشناس تغذیه علوم دام در این شرکت دانش بنیان به خبرنگار مهر اظهار داشت: محصولی که در این شرکت به تولید رسیده با منبع کود مرغی است که می تواند جایگزین جو برای نهاده های دامی و طیور باشد.
وی با اعلان اینکه این محصول که سالم سازی و فراوری شده و در نهایت بعنوان نهاده مورد استفاده قرار می گیرد حاوی ۲۴-۲۵ درصد پروتئین و ۲هزارو ۳۰۰ کیلو کالری انرژی است، اظهار داشت: به سبب قیمت بالای نهاده های دامی محصولی که در این شرکت تولید شده شدیداً مورد استقبال قرار گرفته چونکه ۴۰ درصد جیره غذایی دام و طیور را ارزان تر می کند ضمن این که پروتئین و انرژی را تأمین کرده و وزن آنها را بیشتر می کند. در واقع این محصول نصف قیمت جو قیمت داشته ولی دوبرابر جو پروتئین دارد.

این کارشناس تغذیه اظهار داشت: کود مرغ بعنوان یک مکمل پروتئین حجیم طبقه بندی می شود که برای دام و طیور پرواری مورد استفاده قرار می گیرد؛ این محصول را مرکز تحقیقات علوم دامی تأیید کرده است.
وی در مورد میزان تولید این محصول و تأمین نیاز دامداران اظهار داشت: هم اکنون ۶۰۰ تن از این محصول در ماه توسط این شرکت به تولید می رسد اما باتوجه به استقبال دامداران نیاز است که این خط تولید گسترش یابد و این حمایت دولت را می طلبد.
تولید مکملی برای دام های پرواری با بهره گیری از زیست فناوری
تولید مکمل های مختلف برای دام و طیور در امتداد افزایش متابولیسم بدن و پرواری بیشتر، از اهمیت بالایی برخوردارست مخصوصاً زمانیکه این محصولات بر پایه زیست فناوری توسط شرکتهای دانش بنیان تولید شود.
مهدی طاهریان دکتری ژنتیک و یکی از اعضای هیأت مدیره یک شرکت دانش بنیان به خبرنگار مهر اظهار داشت: «اسید امیزنه لیزین» یکی از اسید آمینه های لازم است که بدن پستانداران امکان تولید آنرا ندارند و باید از منابع غذایی تأمین شود.
وی با اعلان اینکه تابحال این مکمل دارویی جز اقلام وارداتی بوده و سالانه ۲ میلیون تن نیاز کشور از خارج وارد کشور شده است، اظهار داشت: تهیه این میزان مکمل ۲۵۰ میلیون دلار ارزبری از کشور دارد. بدین جهت ما موفق شدیم با سویه مناسبی، چنین مکملی را برای نخستین بار در کشور با تاییدیه مرکز تحقیقات علوم دامی کشور به تولید برسانیم. به واسطه این مکمل دارویی مشکلات مربوط به تغذیه دام و طیور از بین می رود و دام بیشتر از قبل به پرواری می رسد.
به گفته طاهریان، این مکمل به شکلی تنظیم کننده متابولیسم بدن است؛ استفاده از این دارو می تواند به جای این که دام طی یک سال به پرواری برسد در عرض ۸ ماه نتیجه بگیرد و این راندمان کار دامداران را بیشتر می کند.
سهولت در پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان و استارت آپهای فعال در حوزه تأمین نهاده های دامی
بسیاری از دستاوردهای عرصه دام، طیور و آبزیان حالا در مقیاس پایلوت هستند و یا این که به مرحله ای رسیده اند که می توانند نیاز کشور را برطرف کنند؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تسریع روند بهره مندی از این دستاوردها، تسهیلاتی به دانش بنیان های این حوزه مختص کرده است.
دکتر علیرضا خاکدامن مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری با اعلان اینکه معاونت علمی شرکتهایی در مقیاس پایلوت را حمایت می کند که بتوانند با برنامه ریزی دقیق بهره وری در محصول خود داشته باشند، به خبرنگار مهر اظهار داشت: نوع محصول، بهره وری و توسعه فناوری از شاخص هایی هستند که برای شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته می شود؛ این شرکتها باید در امتداد ارتقا این شاخص ها محصولات خویش را تولید و به بازار عرضه کنند.
وی با تاکید براینکه بهره وری در حوزه کشاورزی اصلی ترین مبحث است، اظهار داشت: تقریباً بیشترین میزان ارز کشور از راه واردات کشاورزی و نهاده های دامی خارج می شود بدین جهت علاقمندی به جایگزینی محصولات جدید به محصولات وارداتی بیشتر از گذشته است.
خاکدامن اضافه کرد: مقرر است یارانه های واردات نهاده های دامی تعدیل شود که این به افزایش بهره وری محصولات در حوزه کشاورزی کمک می نماید و زمینه شکوفایی ایده ها در این عرصه را فراهم می سازد. با توجه به این که حالا در یک شرایط بحرانی هستیم که می تواند محصولات جدید در حوزه کشاورزی را به بازار نزدیک تر کند بنابراین حمایت ها در این عرصه بیشتر از گذشته شده است.
وی با تاکید بر این که محصولات حوزه کشاورزی وجود داشته اند اما شرایط بحرانی کنونی سبب شده بیشتر به چشم بیایند، اظهار داشت: برخی شرکتهای فعال در حوزه کشاورزی، توان رقابت با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را نداشتند اما شرایط کنونی سبب می شود که مسؤلان بیشتر از گذشته به فکر استفاده از تولیدات جدید باشند و آنها را جایگزین محصولات وارداتی کند.
به نظر می رسد ۵-۱۰ درصد شرکتهای دانش بنیان بتوانند در مدت کوتاهی با ایده های خود تأمین علوفه دام را بر عهده بگیرند تا کمبودی وجود نداشته باشد. از آنجا که قابلیت واردات علوفه در کشور را نداریم و تحقق این مساله به صرفه نیست به دنبال راهکارهایی هستیم که به واسطه شرکتهای دانش بنیان تأمین شود. ما در معاونت علمی و فناوری برآورد کردیم که ۳۰ درصد از ضایعات کشاورزی را میتوان با یک فراوری کوچک، جایگزین نهاده های دامی کرد و این به خودی خود، یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد داشت
خاکدامن اضافه کرد: بنظر می رسد ۵-۱۰ درصد شرکتهای دانش بنیان بتوانند در مدت کوتاهی، با ایده های خود تأمین علوفه دام را بر عهده بگیرند تا کمبودی وجود نداشته باشد. از انجایی که قابلیت واردات علوفه در کشور را نداریم و تحقق این مساله به صرفه نیست به دنبال راهکارهایی هستیم که به واسطه شرکتهای دانش بنیان تأمین شود.
وی با اعلان اینکه ما در معاونت علمی و فناوری برآورد کردیم که ۳۰ درصد از ضایعات کشاورزی را میتوان با یک فراوری کوچک، جایگزین نهاده های دامی کرد و این به خودی خود، یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد داشت؛ این مساله تنها یک بخش از حوزه کشاورزی شمرده می شود.
وی با تاکید بر این که به سبب اهمیت موضوع، حمایت ها از شرکتهای دانش بنیان این حوزه ویژه تر می شود، اظهار داشت: ما تلاش می نماییم حوزه های نمونه سازی، پایلوت و کاهش ریسک را در معاونت علمی با شرایط سهل گیرانه تری تصویب نماییم تا این حوزه رونق بگیرد. البته که وزارت کشاورزی در امتداد پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان اعلام آمادگی کرده است.
قوانین سهلگیرانه برای حل مسائل کشاورزی به واسطه دانش بنیان ها
وی اضافه کرد: معمولا پروژه های معاونت علمی بر مبنای شاخصهای فناور بودن ارزیابی می شوند اما گاهی یک مساله ای همچون کشاورزی به میان می آید که لزوماً از تکنولوژی پیچیده ای برخوردار نیستند اما می توانند به شکل گسترده و کارامد یک نیاز را حل کنند که ما در صدد پشتیبانی از این پروژه ها هستیم. در واقع استانداردها را در حوزه کشاورزی کاهش دادیم تا پروژه های فناورانه شرکتهای دانش بنیان رونق بگیرند و به حوزه کشاورزی جان تازه ای ببخشند.
وی افزود: در واقع طوری شرکتهای دانش بنیان حوزه کشاورزی را بدون در نظر گرفتن قوانین سخت گیرانه مورد حمایت قرار می دهیم که بخش کشاورزی متکی به داخل شود و پایین ترین میزان ممکن واردات انجام گیرد تا در نهایت با تأمین زنجیره غذایی دام، طیور، آبزیان به امنیت غذایی برسیم.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، بنظر می رسد با جایگزین های نوآورانه در صنعت دام، طیور و آبزیان بتوان بخشی از معضل این صنعت را در کشاورزی حل کرد همینطور استفاده از محصولاتی که مبتنی بر یافته ها و تجربه های علمی و تحقیقاتی هستند می تواند ضمن کاهش واردات، تاثیر مثبتی در آینده امنیت غذایی کشور داشته باشند.
اما در این میان لازم است که بسترهای حمایتی توسط دستگاه های اجرایی بیشتر از گذشته باشد تا اعتماد دامپروران، صاحبان مرغداری ها و استخرهای پرورش ماهی به دستاوردهای داخلی افزایش یابد.

منبع: