جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران-۲، پژوهشگاه های جهاد دانشگاهی، زمینه ساز ارتباط بهتر پزشکان و پژوهشگران

به گزارش ربات کشاورز دکتر ظفردوست، عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا تاکید کرد: پژوهشگاه های جهاد دانشگاهی توانستند میان پزشکان و درمانگران و افرادی که به صورت ویژه در زمینه علم فعالیت می نمایند، ارتباط ایجاد کنند. تا وقتی که پزشک و محققی که در زمینه علم فعالیت می کند، نتوانند با هم ارتباط بگیرند، هیچ گاه دستاوردهای لابراتوار نمی تواند وارد بالین و جامعه شود. پژوهشگاه های جهاد دانشگاهی، افرادی را که در زمینه درمان و علم فعالیت می نمایند، کنار هم قرار داده و این افراد می توانند در کنار هم اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با همکاری مجرب ترین متخصصان، به روزترین تجهیزات و تکنیک ها و با پشتوانه دستاوردهای نوآورانه پژوهشگران پژوهشگاه علوم و تکنولوژی های جدید زیستی جهاد دانشگاهی- ابن سینا، یکی از قطب های مهم درمان ناباروری در کشور و منطقه به حساب می آید.

این مرکز توانسته با عرضه خدمات تشخیصی و درمانی جامع در چارچوب ۸ کلینیک فوق تخصصی شامل درمان ناباروری؛ تشخیص و درمان سقط مکرر؛ روش های جایگزین در درمان ناباروری (اهدای تخمک، اهدای جنین و رحم جایگزین)؛ سلامت مادر، جنین و نوزاد (کنترل بارداری)؛ سلامت جنسی؛ دردهای لگنی، اندومتریوز و لاپاروسکوپی پیشرفته؛ سلول درمانی (و سلول های بنیادی خون قاعدگی)، پستان، تمام نیازهای درمانی زوج های نابارور را تأمین، لذت و شادی داشتن فرزند را به صدها خانواده ایرانی هدیه کند.

در آستانه چهل و دومین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی، دکتر سیمین ظفردوست، فلوشیپ ناباروری، مدیر کلینیک سلول درمانی و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا جهاد دانشگاهی در گفتگو با ایسنا، یکی از دستاوردهای مهم این پژوهشگاه در زمینه استفاده از سلول های بنیادی خون قاعدگی در درمان ناباروری را تشریح کرد

دکتر ظفردوست به کاربرد مهم سلول های بنیادی اشاره نمود و اظهار داشت: سلول های بنیادی، سلول هایی هستند که قدرت تمایز به انواع سلول ها را دارند. در گذشته تصور می شد که این سلول ها بعد از تولد در نوزادان از بین می روند، اما با پیشرفت علم محققان دریافتند که این سلول ها در افراد بالغ هم می توانند وجود داشته باشند؛ بعنوان مثال، سلول های بنیادی مغز استخوان، سلول های بنیادی بافت چربی و سلول های بنیادی خون قاعدگی که شاخه ای جدیدی از سلول های بنیادی است.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا اضافه کرد: این سلول ها قدرت تکثیر خوبی دارند و در شرایط خاص، قابلیت تمایز به سلول های مختلف را دارند. بعنوان مثال، محققان توانسته اند در لابراتوار ها، سلول های بنیادی را به سلول های کبدی، قلبی و حتی سلول های شبیه به تخمک تبدیل کنند. بنابراین محققان تصور می کنند با پیشرفت علم حتی بتوانند در بالین بیمار هم از این سلول ها برای بیماری های قلبی، مغزی نخاعی و حتی در درمان ناباروری استفاده کنند. به همین جهت در کل دنیا، بانکهای سلول های بنیادی تشکیل شده است. در این بانک ها، سلول های بنیادی افراد نگهداری و فریز می شوند. یکی از منابع سلول های بنیادی، سلول های بنیادی (خون) بند ناف است. از آنجائیکه این سلول ها تنها یک مرتبه موقع تولد به دست می آید، والدین می توانند سلول های بنیادی بند ناف فرزندان خویش را در بانک سلول های بنیادی نگهداری کنند تا در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر ظفردوست ضمن اشاره به سلول های بنیادی خون قاعدگی اظهار داشت: از زمانی که معلوم شده بافت چربی یا خون قاعدگی در افراد بالغ هم وجود دارد، نگرانی برای ذخیره سازی سلول های بنیادی کاهش پیدا کرده است. امید داریم که در آینده بتوانیم از سلول های بنیادی استفاده های زیادی در درمان بیماری های مختلف داشته باشیم.

افزایش میزان باروری با تزریق سلول های بنیادی خون قاعدگی

وی ضمن اشاره به پژوهش انجام گرفته در پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی اظهار نمود: ما به صورت ویژه روی سلول های بنیادی خون قاعدگی در طول نازایی کار کردیم و ۴ سال پیش برای نخستین بار در دنیا سلول های بنیادی خون قاعدگی را به تخمدان خانم هایی که گرفتار کاهش ذخیره تخمدان شده بودند، تزریق کردیم. این افراد عادت ماهیانه می شدند، ولی ذخیره تخمدانی آنها به اندازه ای ضعیف بود که بدن آنها به درمان های آی وی اف (IVF) هم جواب نمی داد و تعداد تخمک بسیار کمی داشتند و یا تخمک های آنها کیفیت بسیار کمی داشت. این افراد غالبا مجبورند از تخمک اهدایی استفاده کنند.

دکتر ظفردوست ضمن اشاره به پیری جمعیت در کشور اضافه کرد: با عنایت به این که این روزها جوانان دیر مبادرت به فرزندآوری می کنند و در مورد فرزندآوری به فاکتور سن توجه چندانی نمی کنند، بیشتر زوج ها بالای ۳۵ سال هستند و قدرت باروری زنان ۳۵ تا ۴۰ سال بسیار کمتر از زنان زیر ۳۵ سال است. بنابراین ما سلول های بنیادی قاعدگی این افراد را به داخل تخمدان آنها تزریق کردیم و مشاهده کردیم که میزان باروری این افراد که زیر ۱۰ درصد است، با تزریق این سلول ها به ۳۵ تا ۴۰ درصد افزوده می شود. البته این بدان معنا نیست که تمامی افرادی که این سلول ها را تزریق می کنند، حتما صاحب فرزند می شوند؛ اما افزایش ۱۰ به ۳۵ تا ۴۰ درصد یک افزایش کاملا مفهوم دار است و از سویی ما دیدیم که تزریق سلول های بنیادی خون قاعدگی به تخمدان این افراد هیچ صدمه ای نمی رساند. هم اکنون بعد از گذشت ۴ سال، این بیماران پیگیری می شوند و خوشبختانه فرزندانی که به دنیا آمده اند و خود بیماران، تابحال مشکلی نداشته اند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا با تکیه بر این که تزریق این سلول ها به سن بستگی دارد، افزود: خانم هایی که ذخیره تخمدانی کمی دارند، ولی زیر ۴۰ سال هستند، از خانم هایی که کاهش ذخیره تخمدان کمی دارند، ولی سن شان بالای ۴۱ است، نتیجه بهتری می گیرند. این روش برای خانمهایی که کاملا یائسه شدند، چندان موثر نبود، چونکه در زنان یائسه در جایگذاری این سلول ها در تخمدان از نظر بافت شناسی تغییر ایجاد می شود.

پژوهشگاه های جهاد دانشگاهی، زمینه ساز انجام پژوهش های خوب در حیطه های مختلف

دکتر ظفردوست ضمن اشاره به فعالیتهای مختلف جهاد دانشگاهی اظهار داشت: پژوهشگاه هایی که جهاد دانشگاهی ساخته است، زیرساخت ها و زمینه لازم برای انجام پژوهش را فراهم نموده است. بعنوان مثال، زیرساخت های پژوهشی که ما انجام دادیم، ۱۰ سال پیش در پژوهشگاه ابن سینا بنیان گذاشته شده بود و جهاد دانشگاهی به صورت کامل حمایت کرد و ما جزء نخستین کشورهایی بودیم که این پژوهش را در فاز انسانی انجام دادیم که این پیشرفت برای مملکت ما افتخار بزرگی است. این که جهاد دانشگاهی چنین پژوهشگاه هایی را بوجود آورده و دست پژوهشگران را برای انجام پژوهش های خوب در حیطه های مختلف باز گذاشته است، بسیار پرارزش است و امیدوارم در سالهای آینده به سمتی پیش رویم که هیچ ایده ای در کشور روی زمین نماند و پژوهشگر، نخبه و دانشمند ایرانی بتواند ایده خویش را کشور خودش خودش به عرضه اجرا بگذارد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا ضمن اشاره به عملکرد جهاد دانشگاهی در زمینه پزشکی اظهار داشت: در گذشته برای انجام پژوهش در زمینه های پزشکی فضا چندان باز نبود، ولی پژوهشگاه های جهاد دانشگاهی توانستند میان پزشکان و درمانگران و افرادی که به صورت ویژه در زمینه علم فعالیت می نمایند، ارتباط ایجاد کنند. تا وقتی که پزشک و محققی که در زمینه علم فعالیت می کند، نتوانند با هم ارتباط بگیرند، هیچ گاه دستاوردهای لابراتوار نمی تواند وارد بالین و جامعه شود و بی فایده خواهد بود؛ بنابراین، پژوهشگاه های جهاد دانشگاهی، افرادی را که در زمینه درمان و علم فعالیت می نمایند، کنار هم قرار داده و این افراد می توانند در کنار هم اتفاقات خوبی را رقم بزنند؛ چون هدف از علم، بهتر زندگی کردن مردم است.

منبع: