انعقاد تفاهمنامه همکاری بین مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و پژوهشگاه غدد و متابولیسم

بمنظور ایجاد، گسترش و همفکری و همکاریهای آموزشی- پژوهشی و بهره گیری از توانایی های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و توسعه ای، تفاهم نامه همکاریهای مشترک بین مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی با پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران منعقد شد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، در نشستی که به منظور امضای تفاهمنامه در محل پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل شد، دکتر افشین استوار، رئیس پژوهشگاه ضمن تاکید بر گسترش همکاری ها اظهار داشت: بین پژوهشگاه و مرکز قبلا همکاریهای وجود داشت، ولی ما علاقه مند به توسعه همکاری ها به چند دلیل هستیم. اول به علت محدویت منابع که شامل منابع انسانی، مالی و امکانات و تجهیزات است؛ ازاین رو توسعه همکاری ها سبب هم افزایی و اشتراک موارد فوق می شود و یا اشتراک ایده ها و تفکراتی که می تواند برپایه پتانسیل های دو طرف اجرایی و نتایج خوبی داشته باشد.

دکتر استوار بیان نمود: یکی از ظرفیت هایی که برای همکاری مطرح است، کاربردی سازی بیوبانک ها، نمونه ها و توسعه استاندارها است که این مورد سبب کاهش هزینه ها و فرایندها می شود.

دکتر رضا آذربایجانی، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی اظهار داشت: دیدگاه ما هم توسعه همکارها و تعاملات فراتر از تفاهمنامه است که با عنایت به تجاربی که در مورد بیوبانک ها در دو مجموعه وجود دارد میتوان بسیار مفید باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: شکل گیری این مرکز برپایه نیاز جامعه بزرگ زیست فناوری و کمبودهایی که در کشور در این حوزه وجود داشت، انجام گرفت و بدین منظور بانک های زیستی چهارگانه مرکز برپایه استاندارهای بین المللی جهت تهیه و ارائه نمونه های زیستی و محافظت از آنها افتتاح شد. که طی بالغ بر ۱۰ سال قبل نمونه های زیستی استاندارد و شناسنامه دار با کمترین هزینه در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.

آذربایجانی همینطور بیان نمود: با عنایت به ۴ حوزه فعالیتی مرکز، ظرفیت لازم در حوزه سلول های انسانی و جانوری و میکروارگانیسم ها جهت تعریف پروژه های علمی مشترک در مورد مطالعه میکروبیوم ها، تولید رده های سلولی بیماری های خاص و… وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی اجرای پروژه های تحقیقاتی- کاربردی مشترک مورد نیاز جامعه تا مرحله تبیین دانش فنی در موضوعات مشترک، عرضه و تبادل نمونه های بافت، خون، سلول و ژنوم با عنایت به نیاز طرفین قرارداد در چارچوب تعریف پروژه مشخص، اجرای فرایند کنترل کیفی و شناسنامه دار کردن نمونه های زیستی و امکان ذخیره سازی آنها در شرایط استاندارد در چارچوب اهدا و نگهداری ایمن، انتشار مقالات علمی حاصل از نتایج پروژه های مشترک تحقیقاتی مصوب، همکاری در برگزاری سمینارها، دوره های تخصصی و کارگاه های آموزشی کوتاه مدت و انجام بازدیدهای متقابل علمی بعضی از موضوعات تفاهمنامه بود که به توافق دو طرف رسید.

همچنین در این جلسه مقرر شد با تشکیل کمیته اجرایی مشترک با حضور نمایندگان دو طرف، پیشبرد موضوعات پیگیری و به تدوین گامهای اجرایی مفاد توافق شده پرداخته و در قالب وظایف مشخص شده عمل کنند.