جهاد دانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایران، مدیرکل بهزیستی استان مرکزی: جهاد دانشگاهی نگاه اقتصادی و بنگاهی به حوزه پژوهش ندارد

مرکزی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی به علت شاکله و ساختاری که دارد، نگاه اقتصادی و بنگاهی به حوزه پژوهش ندارد.
محمد زیدوند در حاشیه بازدید از جهاد دانشگاهی استان مرکزی که در آستانه فرا رسیدن ۱۶ آذرماه، سالروز تاسیس این نهاد صورت گرفت، در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: جهاد دانشگاهی خدمات گسترده و ارزشمند ای در سطح استان مرکزی انجام می دهد که این بازدید با هدف آشنایی با ظرفیت ها و توانمندی های این نهاد و تعامل دو طرفه برای بهره گیری هرچه بیشتر از این ظرفیت ها صورت گرفت.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات و زیرساخت ها پیشرفت خوبی داشته است و جزو برندهای روز و نادر دنیا به حساب می آید.
وی به تفاهمنامه مشترک همکاری بهزیستی استان مرکزی با جهاد دانشگاهی اشاره نمود و اظهار داشت: ظرفیت های جدیدی که این نهاد در حوزه های متعدد بخصوص مشاغل خانگی بوجود آورده است برای مجموعه بهزیستی منشاء اثرات خوبی است و می تواند تفاهمنامه جدیدی را با حجم بالایی از تعامل دو طرفه کلید بزند.
زیدوند در ادامه به ظرفیت جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش اشاره نمود و اضافه کرد: ظرفیت بالای این نهاد در حوزه پژوهش باید به خوبی معرفی و شناسانده شود. هیات علمی جهاد دانشگاهی تنها هیات علمی است که پژوهش محور هستند و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده گردد.
وی به دغدغه مندی جهاد دانشگاهی در حوزه اجتماعی، علمی، اشتغال و کارآفرینی، اقتصادی، درمانی و… اشاره نمود و اظهار داشت: ارتباط این نهاد با دولت و خصوصی نبودن صرف آن، نگاه اقتصادی و بنگاهی به حوزه پژوهش را کنار می زند.
زیدوند ضمن اشاره به این که برپایه قانون، هر دستگاه اجرایی ملزم به صرف یک درصد از اعتبارات برای انجام کارهای پژوهشی هستند، اظهار داشت: خوشبختانه سهم پژوهش از اعتبارات به طور متمرکز توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از سرجمع اعتبارات جداسازی و با تهیه طرح های پژوهشی و انتخاب مشاوره هزینه می شود.
وی با تکیه بر این که فرایند این روند در استان یک فرایند جامع و کاملی نیست، خاطرنشان کرد: اعتبارات به شکلی در حوزه پژوهش هزینه می شود که هدررفت زیادی دارد. معضلاتی که در حوزه اجتماعی، درمان، اشتغال، سلامت، آلایندگی و… در استان وجود دارد موضوع هایی است که باید در طرح های پژوهشی قرار گیرد و از این اعتبارات میتوان برای مرتفع ساختن معضلات موجود استان هزینه کرد که لازمه آن مدیریت صحیح اعتبارات است.
زیدوند با تکیه بر اولویت بندی مشکلات و معضلات موجود استان و عرضه راهکار برای برون رفت در سایه انجام اقدام پژوهشی اظهار نمود: با اولویت بندی و شناسایی مشکلاتی که استان با آن مواجه می باشد و تدوین تقویم مدون و جامع در حوزه پژوهش میتوان سالانه یک یا دو مبحث اولویت دار را با تخصیص کامل اعتبارات به سرانجام رساند. برای تحقق این مهم باید مطالعات پژوهشی کاربردی تهیه و خروجی آن در چارچوب یک سند و برنامه کاربردی در اختیار مجموعه مدیریت استان قرار گرفته و برای اجرا به دستگاههای ذیربط ابلاغ شود.
مدیر کل بهزیستی استان مرکزی با تکیه بر اجتناب از پراکنده کردن اعتبارات اظهار داشت: نباید در تخصیص اعتبارات پژوهشی به صورت پراکنده عمل کرد که نتیجه آن انجام پژوهش های خرد و گاها بدون نتیجه خواهد بود.
وی با تکیه بر این که در پژوهش های خرد، خروجی کاربردی صورت نخواهد گرفت، اضافه کرد: در بررسی برخی پژوهش هایی که به اساتید دانشگاه محول می شود متوجه می شویم که گاها اساتید دانشگاه طرح عرضه شده را مطالعه نکرده اند و انجام پژوهش را به دانشجویان تسری می کنند و طرح تحقیقاتی به یک طرح آموزشی و عاملی برای کسب تجربه توسط دانشجویان تبدیل می شود.
وی اظهار داشت: در جهاد دانشگاهی اساتید دانشگاهی که تجربه بالایی در حوزه پژوهش دارند و توانسته اند اعتماد پژوهشگران و جامعه علمی کشور را به خود جلب کنند، ظرفیت بالایی در واگذاری مأموریت های حوزه پژوهش کشور دارند.
وی بیان نمود: بهزیستی استان مرکزی آماده همکاری و بهره گیری از ظرفیت جهاد دانشگاهی بخصوص در حوزه اجتماعی و اشتغال و هم جلوگیری از معلولیت ها و مراکز مشاوره است و امیدواریم با انعقاد چند تفاهمنامه جدید سطح تعامل را افزایش بدهیم تا علاوه بر این که مددجویان بهزیستی می توانند از این تعامل بین بخشی منفعت ببرند آحاد مختلف جامعه هم از این ظرفیت منتفع شوند.

منبع: