ضرابی عنوان کرد: ایران مستعد توریسم درمانی در پیوند سلول های بنیادی

به گزارش ربات کشاورز، مرکزی مدیرعامل بانک خون بند ناف کشور اظهار داشت: به درمان بیماری ALS و SMA ورود می نماییم.
دکتر ضرابی سوم شهریورماه ۱۴۰۱ در حاشیه سمینار سلولهای بنیادی که به همت جهاد دانشگاهی استان مرکزی و بیمارستان سینا اراک در این بیمارستان برگزار شد، در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به این که در کشور ۴۲ دفتر نمایندگی وجود دارد، اظهار نمود: در تمامی مراکز استان ها دفاتر بانک خون بند ناف وجود دارد و حتی در بعضی از شهرستان ها دفتر نمایندگی بسته به درخواست ها به راه افتاده است و همه دفاتر بعد از جمع آوری، نمونه ها را به تهران منتقل می کنند و در واقع مرکز ذخیره سازی به شکل متمرکز در تهران وجود دارد.
وی ضمن اشاره به این که در بهترین شرایط، میزان موفقیت پیوند سلول های بنیادی در ایران بیشتر از ۷۵ درصد است که البته این رقم در جهان به ۷۰ درصد می رسد، اظهار داشت: دانش سلول های بنیادی به چند دسته تقسیم می شود، امروز در ایران دانش جداسازی سلول های بنیادی از نقاط مختلف بدن وجود دارد، همینطور توان تمایز سلول های بنیادی حاصل شده است و در نهایت، امکان ذخیره سازی سلول ها برای مدت طولانی و استفاده از سلول ها در درمان مهیاست.
ضرابی با تکیه بر این که امروز دانش فنی سلول های بنیادی در ایران بومی شده است و بعضی از کشورهای همسایه درخواست راه اندازی بانک خون بند ناف از جانب ایران را دارند اظهار داشت: با چهار کشور هم درحال عقد تفاهمنامه هستیم و در واقع ایران در سطح منطقه بزرگترین ظرفیت بانک سلول های بنیادی را در اختیار دارد و در حوزه استفاده از دانش فنی پیشگام هستیم.
وی ادامه داد: در کنار موفقیت های بزرگ در حوزه دانش بومی، متاسفانه تعداد مراکز پیوند کم است، البته عمر دانش سلول های بنیادی در جهان به دو دهه می رسد و باید در این عرصه تلاش بیشتری صورت گیرد تا کاربردهای بیشتری از سلول ها صورت گیرد.
مدیرعامل بانک خون بند ناف کشور در مورد راه اندازی پالایشگاه محصولات زایمان در کشور بیان نمود: مسلما جهت استفاده از هر گونه نمونه برای امور تحقیقاتی و درمانی و ذخیره سازی برای خود فرد باید رضایت خانواده دریافت شود و مسلما جهت استفاده از زباله های بیولوژیک زایمان هم حتما رضایت خانواده درخواست می شود.
وی افزود: بیشتر از ۳۰ محصول میتوان از زباله های زایمانی به دست آورد، بعنوان مثال خون بند ناف، پرده آمونیوتیک، سرم خون بند ناف جمع آوری شده است، اما برای تکمیل چرخه پالایشگاه، یک مجموعه در پارک علم و فناوری پردیس تهران درحال آماده شدن است و امیدواریم با راه اندازی این پالایشگاه به سمت استفاده از ضمائم زایمان برویم.
ضرابی در مورد اثربخشی تزریق سلول در بعضی از بیماری ها اظهار داشت: بیماران cp طیف ناتوانی گسترده ای دارند و بسته به شدت درگیری اثربخشی، تزریق سلول متفاوت می باشد و در این خصوص تعداد سلولهای تزریقی و دفعات تزریق متغیر است. حداقل باید سه نوبت سلول تزریق شود در بعضی از بیماران، اثربخشی تزریق را شاهد می باشیم، اما در مواردی هم موفقیت بالایی حاصل نشده است. البته اگر در این بیماری به
نتایج کاملا مثبت دست یابیم، می توانیم توریسم درمانی را در این حوزه دنبال نماییم کما این که امروز یکی از کشورهای خارجی دارای ۶۰۰ بیمار فلج مغزی است و اعلام آمادگی کرده اند که بیماران در چارچوب توریسم پزشکی برای درمان به ایران منتقل کنند.
وی در مورد هزینه های درمان با سلول های بنیادی خاطرنشان کرد: پیوند سلول های بنیادی در ایران با حمایت وزارت بهداشت و بیمه ها کاملا مجانی است در حالیکه در اروپا و امریکا پیوند سلول های خونساز بیشتر از ۴۰۰ هزار دلار هزینه دارد، همینطور اگر هر نمونه خون بند ناف در کشور وجود نداشته باشد و به دنبال واردات آن باشیم، ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار هزینه به دنبال دارد و به هر میزان ظرفیت ذخیره سازی سلولی افزایش یابد ضمن استفاده درمانی بیشتر، خروج ارز هم کاسته می شود و حتی برای پیوند سلول ها در خارج از کشور هم ۴۰۰ هزار دلار باید هزینه شود.
ضرابی در مورد هزینه های ذخیره سازی نمونه های خون بند ناف در بانک اظهار نمود: برای ذخیره سازی در بانک عمومی هزینه ای دریافت نمی گردد، اما برای ذخیره سازی در بانک خصوصی در ابتدای امر ۶ میلیون تومان و سالانه حدود ۳۰۰ هزار تومان بابت نگهداری دریافت می شود که البته در این خصوص پرداخت قسطی یا استفاده از تسهیلات هم در نظر گرفته شده است، همینطور هزینه های آزمایش برای بیماران هم مجانی است و هیچ فردی بابت مباحث مالی از ذخیره سازی خون بند ناف محروم نشده است.
وی ضمن اشاره به توریسم درمانی در حوزه پیوند سلول های بنیادی، بیان نمود: در مرکز طبی کودکان در تهران، امروز از هر ۷ تخت بستری، در سه تخت، بیمار خارجی بستری است و امکان انجام پیوند برای بیماران خارجی در کشور وجود دارد.
وی با تکیه بر این که ایران تلاش دارد در بحث سلول های بنیادی به هاب منطقه تبدیل شوند، اظهار داشت: تلاش می شود که طی دو ماه آینده به بحث بیماری ALS(بیماری بدخیم عصبی در بالغین) ورود نماییم، همینطور در بیماری MS درحال دریافت مجوز کمیته اخلاق هستیم. ماه گذشته به بیماری آتروز وارد شدیم و به بیماری SMA هم برای کارآزمایی بالینی ورود خواهیم کرد.

منبع: