با رفع چالش باتری سنگین؛ پروتز بادی در حمل بار به کاربر کمک می کند

به گزارش ربات کشاورز، محققان دانشگاه رایس تلاش دارند  با ایجاد یک عضو  اضافی بادی که با گامهای کاربر انرژی خویش را تأمین می کند، چالش احتیاج به باتری های سنگین و حجیم در پروتزهای پوشیدنی را رفع کنند.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از نیواطلس، فناوری آزمایشی مذکور توسط تیمی از محققان ساخته شده و یک ابزار سبک، ارزان، قابل شستشو با ماشین لباسشویی است که سه بخش دارد. بخش اول مجموعه ای از پمپ های نساجی حاوی فوم است که مانند کفی های داخل کفش پوشیده می شود، بخش دیگر یک مخزن ذخیره انرژی است که دور کمر بسته می شود و بخش سوم یک بازوی پارچه ای بادی است که وقتی از آن استفاده نمی گردد، در اطراف لگن جمع می شود می ماند. شیلنگ های هوا پمپ ها را به مخزن و مخزن را به بازو متصل می کند.
هنگامیکه کاربر راه می رود و پمپ ها تحت فشار وزن بدن قرار می گیرند، هوا به مخزن رانده می شود. این عمل ادامه خواهد یافت تا مخزن کاملا باد شود. با فشار یک دکمه مخزن بعضی از هوا را در بازو آزاد می کند و سبب باز شدن آن می شود. هنگامی که بازو در مجاورت یک جسم قرار می گیرد، با فشار دادن دکمه دیگری مقداری هوا از آن خارج و سبب می شود که باردیگر در اطراف جسم پیچ بخورد. روکش لاستیکی سیلیکونی بازو به آن کمک می نماید تا شی را کنترل کند و در نتیجه کاربر میتوان آنرا از یک نقطه به نقطه دیگر ببرد. زمانیکه که فرد بخواهد شی را رها کند، فقط مقداری هوا را به بازو باز می کند و سبب می شود که باردیگر به بیرون باز شود. همین گروه از محققان یک نسخه دیگر از سیستم را ابداع نموده اند که در آن مخزن هوا را در یک ابزار آزاد می کند زیر بغل فرد قرار می گیرد. هنگامیکه ابزار باد و منبسط می شود، بازوی فرد بالا می رود و کاربر می تواند باری حداکثر ۴.۵ کیلوگرمی را بدون استفاده از قدرت ماهیچه ای بلند کند. آنها الان توسعه این سیستم هستند تا به آن قدرت پیشبینی حرکات کاربر را بدهند.

منبع: