در آستانه روز ملی یوز انجام گرفت؛ تحویل اولین نمونه های سلولی یوز ایرانی به مرکز ذخایر ژنتیکی

ربات کشاورز: در امتداد مطالعه، شناسایی و صیانت از منابع ژنتیکی کشور و بهره مندی متقابل از ظرفیت ها و توانمندی های علمی و پژوهشی، تفاهمنامه همکاری میان مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست منعقد گردید.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا حسن اکبری – معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست – اظهار داشت: در زمینه محیط زیست ۷۰ درصد جمعیت گونه برجسته ای مثل آهو را از دست دادیم و آن چیزی که باارزش است تنوع درون جمعیتی یک گونه است.

وی اشاره کرد: یکنواختی درون جمعیتی بعضی گونه ها سبب شده که نتوانیم بعضی گونه ها را نجات دهیم.

اکبری در ادامه اظهار داشت: در محیط زیست هم تقریباً کمتر از دو دهه است که به سمت ژنتیک حفاظت رفته ایم و باید در زمینه بعضی مسائل ژنتیکی هم وارد مقوله حفاظت ژنتیک شویم.

وی اشاره کرد: تا حد امکان باید منابع ژنتیکی کشور را ذخیره نماییم و با عقد تفاهمنامه با این مرکز که یک مرکز تخصصی و با پیشینه خوبی است، در سطح وسیعی اهتمام نماییم که فعالیت ها را در بخش ژنتیکی انجام بدهیم و تلاش می نماییم نمونه هایی که دریافت خواهیم کرد را برای نگهداری به این مرکز ارسال نماییم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست دستگاه اجرائی نظارتی و نیاز است که دو دستگاه با نشست های فنی همکاری ها را گسترش بدهند تا در صیانت از منابع زیستی کشور بتوانیم موفق تر عمل نماییم.

وی ادامه داد: هدف از انعقاد این تفاهمنامه، همکاری در حوزه شناسایی، حفاظت و احیای منابع ژنتیکی، بهره مند شدن از ظرفیت ها و توانمندی های متقابل دو دستگاه از قبیل منابع انسانی، امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه ای، بانکهای اطلاعاتی، نمونه های زیستی و فضای فیزیکی است.

اکبری در ادامه اظهار داشت: ارتقای دانش و آگاهی طرفین در حوزه صیانت از منابع ژنتیکی، فراهم کردن امکان دسترسی و دستیابی به اطلاعات مرتبط طرفین برای کارشناسان از دیگر موارد این تفاهمنامه است.

وی افزود: اقدامات مشترکی مانند ایجاد بانک نمونه های سلولی حیات وحش کشور، انجام طرح های تحقیقاتی مشترک درباب حفاظت و احیای گونه های گیاهی و جانوری در معرض تهدید کشور در طول مدت این تفاهمنامه اجرا خواهد شد.

در ادامه این مراسم دکتر رضا آذربایجانی – سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران – ضمن ابراز خرسندی از شروع همکاریهای دو مجموعه اظهار داشت: بین سازمان حفاظت محیط زیست و این مرکز قبلا تعاملاتی وجود داشت ولی ما علاقمند به توسعه همکاری ها با این سازمان باتوجه به هدف مشترکی هستیم که در حوزه حفاظت ازذخایر زیستی وجود دارد.

وی ادامه داد: شکل گیری این مرکز بر طبق نیاز جامعه بزرگ زیست فناوری و کمبودهایی که در کشور در این حوزه وجود داشت بر طبق دستور مقام معظم رهبری به جهاددانشگاهی انجام پذیرفت. بدین منظور بانکهای زیستی چهارگانه مرکز بر طبق استانداردهای بین المللی برای تهیه و ارائه نمونه های زیستی و صیانت از آنها افتتاح شد. این مرکز که در پانزدهمین سال فعالیت خود قرار دارد و توانسته است نمونه های زیستی استاندارد و شناسنامه دار با کمترین هزینه را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

آذربایجانی افزود: در این مرکز کلکسیون های گوناگون و باارزش از نمونه های جانوری، گیاهی و میکروارگانیسم ها مانند گاو گلپایگانی، سیستانی، اسبچه خزری تا پلنگ ایرانی وجود دارد که خیلی از موارد اشاره شده در معرض خطر انقراض شدید هستند و در زمینه گیاهی نمونه های ارزشمندی از سراسر کشور جمع آوری و در بانک گیاهی این مرکز نگهداری می شود.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن تاکید به لزوم همکاری دستگاه های ذیربط جهت صیانت از ذخایر زیستی و ژنتیکی کشور اظهار داشت: حفظ و نگهداری این ذخایر باارزش یک وظیفه ملی است و این مرکز باتوجه به امکانات و توانمندی هایی که دارد از هرگونه همکاری با سازمان ها در این امر خطیر استقبال می کند.

وی ادامه داد: هزینه صیانت از ذخایر زیستی با استانداردترین روش ها و کنترل کیفی های لازم بسیار بالا است. پس این امر نیازمند هم افزایی با مراکز و سازمان های دست اندرکار است و سازمان حفاظت محیط زیست که یکی از متولیان مهم صیانت از ذخایر زیستی است در خیلی از زمینه ها می تواند به این مرکز کمک نماید.

آذربایجانی در آخر اظهارکرد: علاوه بر موضوع حفاظت یکی از مواردی که مورد تاکید سازمان حفاظت محیط زیست و بندهای تفاهمنامه نیز است احیای گونه های گیاهی و جانوری در معرض تهدید کشور همچون یوزپلنگ ایرانی، گوزن زرد ایرانی، گورخر آسیایی، فوک دریای خزر، هوبره، پلنگ، خرس سیاه آسیایی، تمساح پوزه کوتاه (گاندو) و… است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در حاشیه این برنامه و به عنوان نخستین اقدام نمونه های سلول جنسی یوز برای حفاظت بهینه به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی کشور تحویل داده شد. بحث احیای دام های بومی مانند گاو گلپایگانی در بانک سلول های انسانی و جانوری مرکز نیز از سالهای گذشته شروع شده است و آمادگی در این حوزه نیز وجود دارد.