با استفاده از یک ریزسیال؛ ابداع سیستم قلب مصنوعی جنین با قابلیت رشد سلول های بنیادی خون

به گزارش ربات کشاورز، اهدای سلول های بنیادی خون رویه ای مهم در دنیای پزشکی با مشکلات فراوان است و برای حل این مورد از سیستم قلب مصنوعی با قابلیت رشد سلول های بنیادی خون کمک گرفته شده است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه نیوساوث ولز وسیله ای ابداع نموده اند که با تقلید از قلب درحال رشد جنین می تواند روند رشد سلول های بنیادی خون را مورد تقلید قرار دهد و اجازه دهد این سلول ها در صورت نیاز تولید شوند.
بیمارانی که سلول های بنیادی خون اهدا شده را دریافت می کنند باید گروه خونی مشابه اهداکننده خویش را داشته باشند تا از دفع سلول های خارجی دریافت شده به وسیله سیستم ایمنی جلوگیری شود. این امر شناسایی اهداکنندگان زنده، بخصوص برای گروههای خونی نادرتر را دشوارتر می کند.
در حالت ایده آل، دانشمندان می توانند سلول های بنیادی خون را در لابراتوار رشد دهند، که میتوان آنها را به هر نیازمندی اهدا کرد. این کار را میتوان با کشت سلول های پیش ساز هم انجام داد، که خود می توانند به انواع سلول ها همچون گلبول های قرمز و سفید تقسیم شوند.
محققان در مطالعه جدید، این ایده را با استفاده از یک دستگاه ریزسیال که سلول های بنیادی خون گرفته شده از سلول های بنیادی جنینی را پمپاژ می کرد، بررسی کردند.
محققان می گویند: بخشی از مشکل اینست که ما هنوز به صورت کامل تمام فرآیندهای درحال انجام در این محیط را در طول رشد جنین – که منجر به ایجاد سلول های بنیادی خون در حدود روز سی و دوم می شود – درک نکرده ایم. بنابراین دستگاهی ساختیم که از روند ضربان قلب و گردش خون تقلید می کند و در نهایت منجر به رشد سلول های بنیادی خون می شود.»
این روش منجر به تولید سلول های خونی تمایز یافته و حتی سلول های پوشانده رگ های خونی – که مسئول ایجاد سلول های بنیادی خون در جنین درحال رشد هستند – شد.
رابرت نوردون، یکی از نویسندگان این مطالعه، اظهار داشت: تشکیل آئورت و سپس خروج سلول ها از آئورت و پیوستن آنها به روند گردش خون، گام مهمی است که برای تولید این سلول ها لازم است. آنچه ما نشان داده ایم اینست که می توانیم سلولی تولید نماییم که می تواند به انواع مختلف سلول های خونی شکل دهد.
این گروه امیدوار است روند مذکور در نهایت به تولید دستگاه هایی منجر شود که می توانند دسته های بزرگی از سلول های بنیادی خون را پرورش دهند، امری که سبب کاهش اتکا به اهداکنندگان و کاهش زمان انتظار می شود.

منبع: