معاونت علمی و فناوری اعلام کرد؛ صنعت نفت با استفاده از توان دانش بنیان ها به شکوفایی می رسد

به گزارش ربات کشاورز، معاونت علمی و فناوری اعلام نمود صنعت نفت با استفاده از توان دانش بنیان ها به شکوفایی می رسد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکتهای دانش بنیان حالا به جایگاهی رسیده اند که می توانند مهم ترین نیازهای صنایع بزرگ همچون صنعت نفت را تأمین کنند.
اهداف شرکتهای دانش بنیان در جهت هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان بخصوص در تولید نرم افزار است.
شرکت های دانش بنیان به حوزه های مختلفی ورود کرده اند و سبب توسعه و رشد آن حوزه ها شده اند، در حوزه نفت تابحال در زمینه کاهش واردات در رابطه با نیازهای صنعت برای ساخت کالا اتفاقات خوبی رقم خورده است.
در صنعت نفت نگاهی نو درحال جایگزین شدن با دیدگاه قبلی است که درها را به روی نوآوری داخلی باز می کند. در این فرهنگ جدید، از تجهیزات و نوآوری های ایران ساخت، روش های نو و فناوری های پیشرفته برای رفع نیازهای صنعت نفت استفاده می شود.
استفاده از توان شرکتهای دانش بنیان در این راه با هدف افزایش تولید و بالا بردن ارزش افزوده محصولات تولیدی در این عرصه و افزایش سرمایه گذاری در پایین دست و بالادست صنعت نفت و گاز از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه کرد. هم اکنون بیشتر از ۸۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه های نفت و انرژی فعالیت می نمایند که می توانند نوآوری را برای این حوزه به ارمغان بیاورند.
در حوزه چاه ها و مخازن نفت مشکلات فناورانه ای وجود دارد که دانش بنیان ها می توانند در این خصوص گامهای مؤثری بردارند و رفع نیازهای فناورانه حوزه نفت با کمک دانش بنیان ها باید مورد توجه قرار بگیرد. در موارد دیگر همچون فناوری های نوین نمک زدایی با همکاری شرکتهای دانش بنیان باید برنامه ریزی هایی هم صورت بگیرد.
می توان با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در حوزه های موردنیاز همچون پمپ های دوفازی، تصفیه پساب های صنعتی و خطوط لوله اقدامات مؤثری در جهت بهبود و افزایش تولید نفت انجام داد.
افزایش تولید نفت در مناطق نفت خیز با همکاری دانش بنیان ها هم از موضوعات حائز اهمیت می باشد. صنعت نفت و گاز نقشی اساسی در تعیین قدرت ملی و اعتبار بین المللی ایفا می کند. بدین منظور رساندن این صنعت به سطح ایده آل خود در تمامی کشورهای نفت خیز اهمیت چندانی پیدا کرده است.
یکی از فناوری هایی که چندی قبل به کمک دانش بنیان ها در دست تولید قرار گرفت، استحصال گاز هلیوم است. فناوری تولید هلیوم کاربردهای فراوانی دارد که دستیابی به آن، امکان بهره مندی جهت توسعه فناوری در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، معادن، پزشکی، هواشناسی و فناوری فضایی را فراهم می آورد.
صنعت نفت و گاز توانسته جایگاه خوبی در حوزه ساخت تجهیزات نفتی پیدا کند. همین مساله سبب می شود تا ظرفیت ها و فرصت های شغلی مناسبی در این عرصه ایجاد شود. به منظور اجرای پروژه های نفتی و گازی به صورت سالانه به نیروی کار متخصص و منابع داخلی نیاز است. به همین جهت میتوان این حوزه را فرصتی فوق العاده برای اشتغال زایی هم دانست.