بررسی چالش ها، راهکارها و فناوری های حوزه زنجیره ارزش گیاهان دارویی

ربات کشاورز: در ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران، چالش ها، راه حل ها و فناوری های حوزه زنجیره ارزش گیاهان دارویی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران به میزبانی ۵۰۰ شرکت دانش بنیان و خلاق و علاقه مندان و فعالان این صنعت از تاریخ ۱۰ الی ۱۳ آبان ماه سال ۱۴۰۱ با همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران انجام می شود. این رویداد با هدف عزم ملی و هم افزایی سازنده در امتداد عملیاتی کردن نقشه راه اجرائی سازی سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و ارتقا و ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان به منزله پیشرانی برای تحرک بخشی به اقتصاد مقاومتی برمبنای زیست بوم کارآفرینی برگزار می گردد.

جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی از سال ۱۳۹۱ و به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی دفتر ریاست جمهوری بصورت دوسالانه و با حضور حداکثری مخاطبان و فعالان صنایع در کشور برگزار شده است. این رویداد به نوبه خود بزرگ ترین گردهمایی تمام فعالان این حوزه شامل فناوران، تولید کنندگان، پژوهشگران و صادرکنندگان بشمار می رود. پنجمین دوره این رویداد که قرار بود در شهریور ماه ۱۳۹۹ برگزار شود، به دلیل پاندمی کرونا به تعویق افتاد و در سال ۱۴۰۰ اجرا شد. ششمین دوره این رویداد در آبان ماه سال جاری برگزار می شود.

برگزاری پنل­ های تخصصی که برای نخستین بار به بخش­ های مختلف این دوره از جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده­ های طبیعی و طب سنتی ایران اضافه شده است، به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و متخصصین بخش های مختلف زنجیره ارزش گیاهان دارویی برگزار می شود.

دکتر محمدرضا لبافی، عضو هیات علمی گروه پژوهشی کشت و توسعه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و مسئول برگزاری پنل های تخصصی ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده ­های طبیعی و طب سنتی ایران، هدف از برگزاری این پنل ها را ایجاد و تقویت ارتباط موثر بین حلقه های مختلف زنجیره تولید تا ارائه و مصرف گیاهان دارویی عنوان نمود. برای رسیدن به این مهم، در هر پنل هم اندیشی و هم افزایی بین فعالین حوزه های مختلف تولید، علم و فناوری و صنعت پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

دکتر لبافی اظهار داشت: با بیان چالش ها، راه حل ها، معرفی دانش و فناوری های موجود و همین طور شرکتها و محصولات تولیدی متناسب با موضوع هر پنل، امید است زمینه حل مشکلات و ارائه راهکارهای جدید و کاربردی در زمینه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی ایران فراهم گردد.

وی، موضوع های مطرح شده در پنل های تخصصی را شامل بخش های در رابطه با زراعت (کشاورزی قراردادی، نهاده های تولیدی، توسعه مکانیزاسیون در مرحله برداشت)، فراوری (استحصال مواد مؤثره، افزودنی های غذایی)، قیمت گذاری محصولات و عرضه محصولات گیاهان دارویی و سیاستگذاری های کلان زیست بوم نوآوری و فناوری گیاهان دارویی ایران عنوان نمود.

دکتر لبافی اظهار داشت: از مسئولان و متخصصان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هم چنین نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی جهت حضور و شرکت در پنل ها دعوت به عمل آمده است. بعلاوه مدیران عامل و نمایندگان شرکت های خصوصی فعال در هر حوزه نیز در زمان برگزاری پنل ها حضور خواهند داشت.

مسئول برگزاری پنل های تخصصی ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده­ های طبیعی و طب سنتی ایران، یکی دیگر از کارهای در رابطه با این بخش از جشنواره را برگزاری وبینارهای هم اندیشی با صاحب نظران هر حوزه عنوان و افزود: در این وبینارها که قبل از شروع جشنواره و از تاریخ ۲۵ مهرماه لغایت ۷ آبان ماه بصورت آنلاین برگزار خواهند شد، فرصتی فراهم شده تا افراد شرکت کننده بتوانند با بیان و طرح چالش ها و مسائل پیشنهادی خود در هر حوزه و یا ارائه راهکارهای عملیاتی جهت رفع آنها، پیرامون این مسائل گفتگو نمایند.

وی اضافه کرد: شرکت در وبینارها رایگان بوده و در صورت تمایل، به شرکت کنندگان گواهی حضور نیز ارائه خواهد شد. علاقه مندان می توانند جهت اطلاع از موضوعات پنل های تخصصی و وبینارهای هم اندیشی در رابطه با آنها و همین طور ثبت نام و دسترسی به لینک وبینارها به سایت پنل های تخصصی جشنواره به آدرس ecii.imposhow.ir مراجعه نمایند.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی تاکید کرد: از تمامی اساتید، صاحب نظران و نخبگان عرصه علمی، اقتصادی و اجرائی حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایرانی در مراکز دولتی و خصوصی دعوت می شود تا با ثبت و ارسال نظرات، راه حل ها، معرفی محصولات و خدمات دانش بنیان و فناور محور موجود درباب هر پنل بوسیله سایت پنل های تخصصی جشنواره، ما را در برگزاری هرچه بهتر این بخش یاری نمایند.

منبع: