تابلو برق توکار و تابلو برق روکار

اهمیت تابلو برق در یک ساختمان و در سیستم برقی آن ساختمان فوق العاده بالاست و اگر مونتاژ تابلو برق به درستی انجام نشود لذا برق نمی‌تواند کارآمد و درست عمل کند و منجر به آتش‌سوزی و حوادث غیرمترقبه می شود.

اجزای اصلی تابلو برق

تجهیزات و ماشین آلات صنعتی برای دستیابی به اهداف مختلف فرآیندی خود به عملکردهای تعریف شده و کنترل منظم نیاز دارند. تابلو برق وسیله ای است که این عملکردها را در تجهیزات تولیدی انجام می دهد. تابلو برق مجموعه ای از وسایل الکتریکی است که با استفاده از نیروی الکتریکی عملکرد تجهیزات صنعتی مختلف را کنترل می کند. تابلو برق ها از بخش‌های الکترونیکی زیادی تشکیل شده ‌اند که برخی از بخش های اصلی تابلو برق عبارتند از:

 

باس بار

باس بار (شین) یکی از قطعات اصلی و کارآمد در تابلو برق می باشد که به عنوان رسانایی است که انرژی الکتریکی را جمع آوری و منتقل می کند. باسبارها از نوارهای آلومینیومی یا مسی تشکیل شده اند و نیرو را از هادی کابل به دستگاه هایی که به مدار متصل هستند انتقال می دهند. مزیت اصلی باس بار در تابلو برق کاهش حجم تابلو و فشرده سازی آن جهت قرار دادن قطعات و تجهیزات الکتریکی بیشتر می باشد. همچنین آنها در تضمین امنیت نیز نقش پیشرو دارند. شین ها به ترکیبی از قطع کننده ها و قطع کننده های الکتریکی، معروف به رله یا دنده سوئیچ، متصل می شوند که تجهیزات را خاموش کرده و خطاها را کنترل می کنند.

 

تابلوهای برق

هر تابلو برقی از تعداد زیادی تابلوهای برق تشکیل شده است که برق را تغییر مسیر می دهند. ساختمان ‌های کوچک ‌تر ممکن است دارای یک تابلو برق منفرد باشند، در حالی که در ساختمان‌ های بزرگتر معمولاً از تابلو برقی استفاده می شود که دارای پنل ‌های متعددی هستند که تجهیزات کنترل برق روی آن ها نصب می شود. پانل های الکتریکی همچنین کلیدهایی را در خود جای می دهند که جریان مدار را قطع یا کنترل می کنند.

 

وسایل حفاظتی

یکی از اجزای مهم در تابلو برق ها وسایل حفاظتی می باشند زیرا فقط توزیع برق کافی نیست بنابراین تابلوهای برق مجهز به وسایل حفاظتی هستند تا اطمینان حاصل شود که ساختمان به طور کامل با استاندارد ایمن کار می کند. لازم بذکر است که هر مدار مجهز به قطع کننده مدار یا فیوز می باشد که از اضافه بار الکتریکی در یک مکان یا دستگاه منفرد جلوگیری می کند.

 

انواع تابلو برق

تابلوهای برق بسته به اندازه ساختمان متفاوت می باشند. یعنی در تاسیسات کوچکتر ممکن است تابلوی ورودی سرویس نصب شود و در ساختمان های بزرگ به سیستم پیچیده تری نیاز است.

انواع مختلفی از تابلو برق بر اساس درجه جریان، نوع ولتاژ تابلو برق، نوع ساخت آن، رتبه بندی وقفه، نوع عملکرد، محیط عایق و … وجود دارد. قسمت داخلی برد شامل چندین شینه، نوارهای آلومینیومی و مسی است که کلیدها به آنها متصل می شوند.

هدف اصلی تابلوهای برق تامین برق تک تک وسایل برقی گیرنده است. بنابراین مقدار جریان باید متناسب با میزان توان مصرفی دستگاه برای عملکرد صحیح باشد. برد برق از یک منبع برق اصلی مانند ژنراتور تامین شده و سپس در هر یک از وسایل الکتریکی یا لوازم مورد استفاده مصرف کننده توزیع می شود.

تابلو برق ها با توجه به اینکه داخل دیوار ساختمان قرار گیرند یا بیرون از آن، به دو دسته ی تابلو برق توکار و تابلو برق روکار نیز دسته بندی می شوند.

 

مونتاژ تابلو برق

برای مونتاژ صحیح تابلو برق در یک آپارتمان بستگی به آن دارد که ساختمان نوساز باشد یا نیاز به بازسازی داشته باشد. برای ساختمان های نوساز لازم است نیازهای آن ساختمان در داخل هر اتاق مشخص گردد، محل لامپ ها و کلیدها برای آنها و هم چنین تعداد سوکت برای وسایل برقی قابل حمل و ثابت در نظر گرفته شود.

علاوه بر این باید همزمان با سیم های برق، سایر خطوط مورد نیاز ساختمان از جمله خطوط لوله برای تامین آب، گرمایش، خطوط تلفن و سایر مدارهای جریان نیز در نظر گرفته شود.

اهمیت تابلو برق در یک ساختمان و در سیستم برقی آن ساختمان فوق العاده بالاست و اگر مونتاژ تابلو برق به درستی انجام نشود لذا برق نمی‌تواند کارآمد و درست عمل کند و منجر به آتش‌سوزی و حوادث غیرمترقبه می شود. بنابراین بهتر است سیم کشی و نصب تجهیزات برقی توسط متخصصان این امر انجام شود.

همانطور که گفته شد مونتاژ تجهیزات تابلو برق بایستی توسط صنعتگران حرفه ای انجام شود، اما در صورت عدم امکان تماس با سرویس کار مناسب، لازم است با رعایت الزامات ایمنی عمومی و نکات خاص آشنا باشید تا بتوانید اقدام به مونتاژ تابلو برق نمایید. عمر مفید تجهیزات، نحوه سیم کشی و همچنین رعایت نکات ایمنی جهت حفاظت از جان، سلامت و دارایی صاحبان محل بستگی به صحت اقدامات دارد. نصب تابلوهای برق و سیم کشی نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد، زیرا کار با برق می تواند عواقب مرگباری برای افراد بی تجربه داشته باشد.

مونتاژ تابلو برق برای سیم کشی کابل ها در محل نهایی (صنعتی، مسکونی، و غیره) ضروری است و انتخاب نوع دستگاه ها بستگی به بار کل و تعداد دستگاه ها دارد. قطعات مورد نیاز جهت مونتاژ تابلو برق عبارتند از:

ریل DIN:

جهت اتصال قطع کننده های مدار به گیره ها نیاز به DIN rail می باشد که شامل یک صفحه فلزی با بست است که در صورت نیاز می توان آن را به طول و اندازه مورد نیاز برش زد.

Bus:

جزئی است که در درجه اول امکان پراکندگی سیم های ولتاژ صفر را فراهم می کند و در درجه دوم برای اتصالات زمین در نظر گرفته می شود.

دستگاه های خودکار:

دستگاه های خودکار (Automatic devices)، دستگاه های طراحی شده برای قطع خودکار مدار الکتریکی در صورت اضافه بار (موج، افزایش ولتاژ) می باشند که تعداد دستگاه ها و قدرت آنها قابل تغییر و انتخاب است.

سیم:

از سیم ها و انواع کابل جهت اتصال مخاطبین استفاده می شود.

یکی دیگر از اجزای مورد نیاز جهت مونتاژ تابلو برق، دستگاهی برای محاسبه برق مصرفی (در صورت نیاز) می باشد.

توجه داشته باشید که تمام کارهای انجام شده با وسایل برقی و سیم کشی و مونتاژ تابلو برق مستلزم رعایت نکات مهم و ضروری از جمله موارد زیر می باشد:

– در نظر گرفتن ولتاژ مجاز دستگاه و وجود علامت حفاظت الکتریکی

– علامت گذاری روی کابل ها و استفاده از برچسب های ویژه جهت علامت گذاری

– در صورت استفاده از چندین قطع کننده مدار، اتصال بین آنها با استفاده از یک هادی اتوبوس مخصوص انجام شود.

– اتصال به زمین برای بدنه و پوشش اجباری است.

 

شرکت تابلو پاد با هدف طراحی، تامین و تولید تابلو برق نوآورانه و ارزش آفرین تجهیزات زیرساختی و فناورانه صنعت برق، ارائه دهنده محصولات باکیفیت در این زمینه می باشد.

آدرس سایت : https://tablopaad.com/

تلفن : ۳۶۶۱۶۳۲۲ – ۳۶۶۱۶۳۳۲