پشتیبانی از معلولین باید از حرف به عمل تبدیل گردد

به گزارش ربات کشاورز، قم یک معلول ابراز کرد: برگزاری مراسم و همایش ها توسط مسئولین در روز جهانی معلولین و دعوت از افراد موفق و صحبت از حقوقی که باید بعنوان یک شهروند داشته باشیم دردی از ما دوا نمی کند مسئولین باید پشتیبانی از جامعه معلولین را در عمل نشان دهند.
معلولیت پدیده و عارضه ای طبیعی در زندگی انسان ها است که روند رو به رشد آن منجر به افزایش حمایت ها و تغییر سیاستگذاری های اجتماعی نشده و جامعه معلولین ما همواره با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.
سوم دسامبر مصادف دوازدهم آذرماه به نام کسانی ثبت شده که در همه دنیا ثابت کردند که معلولیت محدودیت نیست و آنها می توانند علیرغم این شرایط خاص برای بهبود زندگی خود و اطرافیانشان گام بردارند.
معلولین بخشی از جامعه هستند و به این معنا باید از حقوق برابر شهروندی بهره مند باشند این افراد با مشکلات بسیاری روبه رو هستند و نبود موقعیت هایی مانند تحصیل، اشتغال، ازدواج و متناسب نبود فضای شهری با نیاز هایشان به آنها یادآوری می کند که امکان برخورداری از شرایط برابر با افراد عادی را ندارند.
در همین رابطه به مناسبت روز جهانی معلولان به گفت و گو با یکی از دانشجویان معلول موفق پرداختیم.
فاطمه فهیمی دانشجوی مهندسی آی تی به مناسبت روز جهانی معلولین در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: علت معلولیت ام از طرفی بر مبنای گفته پزشکان در کودکی CP بوده در حالیکه تا دو سالگی راه می رفتم و مشکلی نداشتم همینطور در کودکی بیمار و مبتلا به تب مالت شدم و بعد از تزریق آمپول گرفتار تب شدید و پس از آن فلج شدم بنابراین نمی دانم کدام یک از این علت ها در ایجاد معلولیت ام موثر بوده اما از همان زمان با پیگیری خانواده ام روند درمانی من شروع شد و هم اکنون هر دو پای من درگیر شده و به کمک عصا راه می روم.
فهیمی افزود: هم اکنون در رشته موشن گرافی(گرافیک متحرک) تحصیل می کنم و پیش از آن در رشته مهندسی آی تی مشغول به تحصیل بودم البته فعالیتهای ورزشی را در رشته تیراندازی با تپانچه به صورت حرفه ای دنبال کردم و یک مرتبه برای مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کردم اما موفق نشدم و سال جاری برای بار دوم در این مسابقات شرکت خواهم کرد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: سال قبل در لیگ استانی موفق به کسب رتبه اول شدم و تا امروز ۱۲ مقام استانی کسب کردم همینطور مدرک مربی گری تیراندازی و داوری در این رشته را هم دارم.
ایشان در ادامه با بیان اینکه آرزو دارم در ورزشگاه آزادی مسابقه بدهم، تاکید کرد: فدراسیون های ما جدا شده و به این معنا اجازه شرکت در مسابقات آزاد را نداریم در حالیکه با عنایت به انفرادی بودن رشته تیراندازی با تپانچه این امکان وجود دارد که در مسابقات آزاد شرکت نماییم.

فهیمی با بیان اینکه برای مفهوم معلولیت در جامعه فرهنگ سازی نشده است، خاطرنشان کرد: در جامعه مردم بیشتر از اینکه از معلولین حمایت کنند برای آنها دلسوزی می کنند.
وی افزود: مسئولین در مورد نیازهای ویژه معلولین همچون مناسب سازی فضای شهری، اشتغال و درآمد حمایتی از جامعه معلولین ندارند.
فهیمی ضمن اشاره به اینکه برای استخدام باید به توانمندی های افراد توجه گردد، افزود: یک فرد معلول با اینکه همچون دیگران تا سطوح بالای آموزش عالی ادامه تحصیل می دهد اما بدون توجه به توانمندی های وی برای ورود به عرصه کار و اشتغال معلول بشمار می رود و اولویت استخدام ندارد این در شرایطی است که سهمیه سه درصدی معلولین هم در آزمون های استخدامی رعایت نمی شود.
این دانشجو مهم ترین نیاز معلولین را اشتغال و مسکن عنوان نمود و اظهار داشت: خیلی از معلولین احتیاج به پرستار دارند اما به علت مشکلات مالی و هزینه های بالای کار درمانی خانواده ها امکان حمایت ندارند از طرفی هزینه وسایل توانبخشی بسیار زیاد است برای خرید یک ویلچر باید حداقل ۶ میلیون تومان هزینه کرد.
فهیمی با بیان اینکه در زمینه هزینه های تحصیلی دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی حمایت های در چارچوب وام به دانشجویان عرضه می کند، اظهار نمود: بهزیستی یکسری از دانشگاه را حمایت می کند اما دانشگاه علمی کاربردی جز دانشگاه هایی است که ما باید هزینه های تحصیلی را پرداخت نماییم در مرحله بعد این امکان وجود دارد که بهزیستی حدود ۷۰ درصد هزینه را برگرداند اما هم اکنون دو ترم است که هزینه ای بابت تحصیل به من پرداخت نشده است.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به اهدافم بسیار تلاش می کنم، اضافه کرد: افراد معلول به اندازه ای که تلاش می کنند نتیجه نمی بینند اما باید بدون توجه به اطراف فقط برای کسب موفقیت تلاش کنند با اینکه راه بسیار سختی را در پیش دارند و هیچ کس توجهی به تلاش و سختی های آنها ندارد.
فهیمی ابراز کرد: برگزاری مراسم و همایش ها توسط مسئولین در روز جهانی معلولین و دعوت از افراد موفق و صحبت از حقوقی که باید بعنوان یک شهروند داشته باشیم دردی از ما دوا نمی کند مسئولین باید پشتیبانی از جامعه معلولین را در عمل نشان دهند.

منبع: