با امضای تفاهمنامه همکاری چندجانبه؛ جهاد دانشگاهی توسعه استان سیستان و بلوچستان را شتاب می دهد

ربات کشاورز: سیستان و بلوچستان تفاهمنامه همکاری چندجانبه سازمان جهاددانشگاهی و استانداری سیستان و بلوچستان بمنظور استفاده از توانمندی های فرهنگی، اجتماعی، اجرائی، علمی، آموزشی، تحقیقاتی، فناوری، کارآفرینی و تجاری سازی جهاددانشگاهی در توسعه این استان به امضا رسید.
در امتداد استفاده از توانمندی های فرهنگی، اجتماعی، اجرائی، علمی، آموزشی، تحقیقاتی، فناوری، کارآفرینی و تجاری سازی جهاددانشگاهی بمنظور توسعه استان سیستان و بلوچستان، تفاهمنامه همکاری این دو مجموعه روز دوشنبه به امضای حسن مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی و حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان رسید.
هدف از این تفاهمنامه که در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی با حضور معاونان و اعضای هیات رییسه این نهاد به امضا رسید، همکاری متقابل و هم افزایی بمنظور بسترسازی مناسب برای تسهیل گری و کمک به بررسی و مطالعه مسائل فرهنگی و اجتماعی استان، پژوهش، نوآوری و تولید و تجاری سازی تکنولوژی های جدید، توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی و ارائه راهکارهای اجرائی و همین طور استفاده از توانمندی های فرهنگی، اجتماعی، اجرائی، علمی، آموزشی، تحقیقاتی، فناوری، کارآفرینی و تجاری سازی جهاددانشگاهی است.
از زمینه های همکاری مشترک در این تفاهمنامه می توان به راه اندازی و تجهیز مراکز پژوهشی و خدمات تخصصی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تأسیس مرکز استانی غربالگری، پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان سرطان با محوریت سرطان سینه، بسترسازی و راه اندازی مرکز پژوهش، فرآوری و تجاری سازی گیاهان داروئی بومی و محلی با بهره گیری از ظرفیت های موجود در استان، راه اندازی «مرکز تکثیر و اصلاح نژاد گاو اصیل سیستانی» و تأسیس پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی در منطقه سیستان، تعیین و اجرای نقشه راه توسعه مشاغل خانگی استان سیستان و بلوچستان اشاره نمود.
بررسی، انجام، مطالعات، شناسایی و بهره برداری چاه های ژرف، راه اندازی شعبه منطقه ای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران – منابع ژنتیکی گرمسیری و نیمه گرمسیری (دریایی و خشکی)، توسعه شبکه تلفن همراه و پایش کیفیت شبکه در سطح استان شامل شهرها و مناطق روستایی (uso)، تأسیس کارخانه های فرآوری مواد معدنی با روش های نوین و احیاء معادن کوچک مقیاس و توسعه شبکه تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران در روستاهای فاقد پوشش با همکاری سازمان صداوسیما و واحدهای تابعه در استان (طرح شهید ابراهیم هادی)، انجام تحقیقات مربوط به حوزه افکار عمومی در استان، بخش دیگری از زمینه های همکاری دو طرف است.
ظرفیت و توان جهاددانشگاهی در راه توسعه سیستان و بلوچستان
رییس جهاددانشگاهی در این مراسم، سیستان و بلوچستان را استانی زرخیز اما کم برخوردار دانست و اظهار داشت: در بازدید از این استان و دیداری که چند هفته پیش با استاندار سیستان و بلوچستان داشتم ظرفیت های مشترک همکاری موردبررسی قرار گرفت.
حسن مسلمی نائینی افزود: با مسئولیتی که جهاددانشگاهی برای خود احساس می کند تصمیم گرفته شد تا تفاهمنامه ای بمنظور هم افزایی این دو مجموعه و استفاده از ظرفیت و توان جهاددانشگاهی در راه توسعه استان به امضا رسد.
وی اجرای سریع این تفاهمنامه را بسیار با اهمیت دانست و اظهار داشت: معاونان و مدیران این نهاد هر چه سریع تر باید گروههای کاری را تشکیل دهند تا در زمان بندی مشخص موارد پیش بینی شده در تفاهمنامه عملیاتی شود.
مفاد این تفاهم نامه لیستی از اصلی ترین نیازهای استان است
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم جهاددانشگاهی را از مجموعه های خوش نام کشور دانست و با اشاره به سخنانی از مقام معظم رهبری اظهار داشت: بدون انجام کار جهادی امور بر زمین می ماند.
حسین مدرس خیابانی مفاد این تفاهمنامه را لیستی از اصلی ترین نیازهای استان ذکر کرد و اضافه کرد: آن گونه که رهبر انقلاب نیز بارها در سخنانشان تاکید فرموده اند دانشگاه ها باید مساله محور حرکت کنند و این تفاهمنامه نیز با مساله محوری در صدد برطرف نمودن مهم ترین نیازهای استان است.
وی با ذکر مثالی از مفاد این تفاهمنامه اظهار داشت: از انجام مطالعات شناسایی و بهره برداری چاه های ژرف، راه اندازی شعبه استانی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، مرکز تکثیر و اصلاح نژاد گاو اصیل سیستانی، ایجاد مرکز استانی غربالگری، پیشگیری و تشخیص زودرس و درمان سرطان تا انجام مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تجاری سازی و اشتغال جز اولویت های اصلی این استان بشمار می رود.
مدرس خیابانی با استقبال از سخنان رئیس جهاددانشگاهی در خصوص این که سیستان و بلوچستان استان زرخیز، اما کم برخوردارست اظهار داشت: در سند تحول دولت سیزدهم چند مؤلفه قدرت برای نظام برشمرده اند که بیشتر مولفه های آن در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.
وی از پهناوری سرزمینی به عنوان یکی از مولفه های قدرت در کشور نام برد و با بیان اینکه، سیستان و بلوچستان یازده و نیم درصد مساحت کشور را داراست، اضافه کرد: همین طور جوانی جمعیت مولفه دیگری است که این استان جوان ترین استان کشور شمرده می شود.
مرزهای طولانی مورد دیگری بود که استاندار سیستان و بلوچستان به آن اشاره نمود و اظهار داشت: داشتن مرزهای طولانی یکی از مولفه های قدرت بشمار می رود که استان سیستان و بلوچستان با ۱۶۰۰ کیلومتر بیشترین مرزها را در کشور دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان داشتن سواحل را موضوع دیگری از مولفه قدرت ذکر کرد و افزود: سیستان و بلوچستان با دارا بودن ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی بکر در سواحل مکران ظرفیت بی نظیری دارد که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرارگرفته است.
وی به وجود معادن به عنوان مولفه دیگری برای قدرت نام برد و بیان کرد: در این استان رنگین کمانی از معادن را داریم و ظرفیت معادن مس و طلا استان در کشور کم نظیر است. همین طور در حوزه انرژی خورشیدی و سرعت باد در این استان ظرفیت بی نظیری وجود دارد و اگر بخواهیم نیروگاهی در کشور ایجاد نماییم بهترین محل آن استان سیستان و بلوچستان است؛ برای اینکه هم برای آب به سواحل دسترسی دارد و هم انرژی خورشیدی و باد دردسترس است.
استاندار سیستان و بلوچستان ضمن اظهارخرسندی از پیشقدم شدن رئیس جهاد دانشگاهی برای امضاء چنین تفاهمنامه همکاری، این مهم را یک نقطه قوت دانست و اظهار داشت: رئیس جهاددانشگاهی نخستین سفر استانی خودرا به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داد و بنا بر این از جانب مردم استان از ایشان تشکر می کنم.
وی اشاره کرد: بمنظور عملیاتی شدن تفاهمنامه دبیرخانه مشترک و قوی تأسیس شود تا هر چه سریع تر موارد مورد توافق به سرانجام برسد.
بر اساس اعلام سازمان جهاد دانشگاهی، این تفاهمنامه همکاری از زمان انعقاد و امضاء دو طرف به مدت پنج سال معتبر است و تمدید و ادامه فعالیت، بازبینی و اصلاح و یا تغییرات اساسی در مفاد این تفاهمنامه با توافق نمایندگان تام الاختیار دو مجموعه بدون مانع است.

منبع: