در یک مطالعه مروری بررسی شد؛ روند صنعتی شدن و تجاری سازی فناوری تولید آنتی بادی از زرده تخم مرغ

ربات کشاورز: نتایج یک پژوهش مروری نشان می دهد، فناوری تولید آنتی بادی از زرده تخم مرغ که از قابلیت استفاده برای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماریهای انسان و دام برخوردار است، از ظرفیت خوبی برای حرکت به سمت صنعتی شدن و تجاری سازی برخوردارست.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، فناوری تولید آنتی بادی از زرده تخم مرغ (IgY) با خصوصیات منحصر به فرد ساختاری و عملکردی منجر به تولید هدفمند آنتی بادی ها با روشی آسان، مقرون به صرفه، غیرتهاجمی و در حجم زیاد می شود. از IgY می توان برای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماریهای انسان و دام بهره برد.

طی دهه گذشته پیشرفت های چشمگیری در تعداد شرکت های ثبت شده درگیر در پروسه تولید محصول، اختراعات ثبت شده و کارآزمایی های بالینی درحال انجام در این عرصه روی داده است که شاهدی بر گسترش استفاده از این فنآوری است. بنا بر این انجام یک بررسی آینده نگر از پتانسیل تجاری سازی و بازاریابی تولیدات این حوزه برای ورود به بازار و تولید کلان این محصول ضروری بنظر می رسد.

دکتر سعید یخکشی از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به همراه پژوهشگرانی از چین، کانادا و پرتغال، مقاله ای مروری در این عرصه را تهیه کردند. داده های گردآوری شده در این مقاله مروری نشان می دهد، اختراعات ثبت شده در زمینه IgY از سال ۲۰۱۰ میلادی به تدریج بالا رفته، به نحوی که در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۷۷ اختراع ثبت شده رسیده است.

علاوه بر این ۷۳ شرکت صنعتی در بازاریابی محصولات این حوزه درگیر هستند که از این تعداد ۲۷ شرکت در تولید محصولات زیست درمانی انسان و دام و ۴۶ شرکت در زمینه تشخیص فعالیت دارند.

همچنین استفاده از محصولات زیست درمانی رشد شایان توجهی داشته و محصولاتی از این دست در مراحل مختلف کارآزمایی بالینی قرار دارند؛ این تولیدات بصورت مکمل های غذایی یا داروهای موضعی در درمان انسان و دام مورد استفاده قرار خواهند گرفت؛ در مقابل، به سبب ماهیت طبیعی آنتی بادی های پلی کلونال و نبود استانداردهای فنی مناسب، تولیدات این حوزه کمتر به عنوان داروهای تأیید شده توسعه یافته اند.

با این وجود، پژوهش های اخیر درباب قطعات دارای عملکرد IgY امیدهای تازه ای در توسعه استفاده دارویی از محصولات این حوزه به وجود آورده است. در این مقاله مروری که در نشریه بین المللی Frontiers in Immunology انتشار یافته است، در نهایت چنین نتیجه گیری می کند که تحلیل گذشته نگر و بررسی اطلاعات موجود، نشان دهنده پیشرفت و بلوغ فناوری IgY در آینده به سمت صنعتی شدن و تجاری سازی است.

منبع: