در نشست مشترک مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و سازمان غذا و دارو تاکید شد؛ همکاری در اجرای مفاد آئین نامه اجرایی لایحه محافظت از ذخایر ژنتیکی کشور

به گزارش ربات کشاورز، نشست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی) و سازمان غذا و دارو، با هدف بررسی زمینه های همکاری مشترک و با حضور تعدادی از مدیران این دو نهاد برگزار گردید.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، در ابتدای این نشست، دکتر رضا آذربایجانی، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن ابراز خرسندی از آغاز همکاریهای دو مجموعه اظهار داشت: سازمان غذا و دارو، رسالت سنگین و مهمی در حفظ سلامت و امنیت غذا و داروی کشور را به عهده دارد. از طرفی این مرکز هم با عنایت به حوزه فعالیت، زیرساخت ها و پتانسیل ها و ماموریتی که برپایه آئین نامه اجرایی لایحه محافظت از ذخایر ژنتیکی کشور واگذار شده است، آماده همکاری در موضوع هایی است که به امنیت غذایی و یا سلامت مردم کشور مرتبط می باشد.

دکتر آذربایجانی اضافه کرد: در کشور بانک ژن های پرارزش گوناگونی وجود دارد که برخی از آنها قدمت بالایی هم دارند، اما وظیفه آنها ارائه نمونه زیستی شناسنامه دار نیست. بانکهای زیستی این مرکز جامع و برپایه رسالتی که برعهده آن نهاده شده است، علاوه بر محافظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور، شرایطی را فراهم نموده است که درصورتیکه ذینغعان که شامل دانشگاه، تحقیقات، فناوری، درمان و تشخیص و یا هر مرکز دیگری هستند، اگر بخواهند به نمونه زیستی استاندارد دسترسی پیدا کنند، به سادگی می توانند از رده های سلولی، میکروارگانیسم ها و یا سایر منابع ژنتیکی موجود با کمترین هزینه استفاده نمایند.

وی همینطور اضافه کرد: با عنایت به این که در شرایط تحریم، هزینه انجام خدمات و یا تهیه نمونه زیستی از خارج کشور با صرف هزینه زیاد، سخت و زمان بر است، این مرکز با حداکثر توان خود تلاش کرده تا از این طریق سبب صرفه جویی ارزی و سهولت دسترسی شود.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن اشاره به مفاد آئین نامه اجرایی لایحه محافظت از ذخایر ژنتیکی کشور اظهار داشت: پنج دستگاه ذینغع اجرای این آئین نامه هستند. در این آئین نامه موضوع هایی مانند تبادلات، خروج نمونه های زیستی و ورود آنها به کشور مطرح شده است؛ ازاین رو نیاز است تا با همکاری و بهره مندی از تخصص سازمان غذا و دارو در اجرایی شدن آن هم افزایی صورت پذیرد. در این خصوص این مرکز آماده هر نوع همکاری است.

دکتر جلال غفار زاده، معاون تحقیق و توسعه سازمان غذا دارو هم در این جلسه اظهار داشت: سبب شادمانی است که این نشست برای شروع همکاری ها برگزار شده است. آغاز این همکاری ها می تواند بستر مناسبی برای ساماندهی تخصصی این حوزه باشد. بر مبنای مرام سازمان غذا و دارو، رگولاتوری در امنیت غذایی از وظایف مهم سازمان است که همه مولفه ها را شامل می شود.

معاون تحقیق و توسعه سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در مبحث ذخایر ژنتیکی دو کارکرد مطرح است؛ یکی کاربردهایی که برپایه آن اقداماتی صورت گیرد و همینطور بهره برداری اقتصادی که نیازمند توسعه و همکاری است. ازاین رو مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران می تواند در زمینه کنترل ها و موارد تشخیصی نمونه هایی که وارد کشور می شوند، به این سازمان کمک نماید. ازاین رو با استفاده از نتایج این جلسه و جلسه های بعدی، موضوعات دقیق تر برای همکاری و عقد تفاهمنامه مشخص و صورت می گیرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در این جلسه مقرر شد جلسه های تخصصی برای تعیین موضوعات همکاری و عقد تفاهمنامه و همینطور اجرایی شدن مفاد آئین نامه اجرایی محافظت از ذخایر ژنتیکی برگزار گردد.